Inlägg från: En del av oss |Visa alla inlägg
  • En del av oss

Junibebisar 2016

Här kom illamåendet tillbaka idag efter att ha hållt sig borta i flera dagar. Än så länge har jag sluppit kräkas tack och lov för jag har sån fobi.

Vet inte hur jag ska fixa dagen då min sambo fyller år idag, men på något sätt ska det gå.

Hoppas jag får må bra resten av veckan för den är fullbokad hela veckan. VUL väntar igen imorgon och så ska jag ta alla blodprover från inskrivningen också. Trodde det skulle göras i samband med den men dom tar inte såna prover där och dels så skulle proverna tas vid tidigast v.8 i graviditeten.

Lycka tillalla ni som gör ultraljud och har inskrivning idag.

Jag håller med en annan här att tiden går otroligt långsamt, känns som det var bra länge sedan man plussade men det var ju bara 1 månad sedan.

Om allt går bra går min dröm i uppfyllelse juni/juli 2016 efter flertalet MF/MA
  • En del av oss

[quote=76037030][quote-nick]bryrmiginte skrev 2015-11-23 15:06:13 följande:[/quote-nick]

Min bm tyckte de va konstigt att jag redan i v12+6 är orolig för förlossningen :o ja kan väl knppast vara ensam on det??? :p

[/

Min BM brydde sig inte heller så jag tog kontakt med sjukhuset jag önskar föda på, blev kontaktad av verksamhetschefen där och ordnade lösningen själv med stödsamtal igångsätning och plats och det är bara att maila henne eller ringa om jag har funderingar osv. Känns skönt att någon har förståelse.

• En del av oss

[quote=76037266][quote-nick]frucgsvensson skrev 2015-11-23 16:03:11 följande:[/quote-nick]

Det här är inget inlägg som jag skriver för att oroa ANDRA. Så sluta läs här om du inte vill läsa om missfall/MA osv.

Jag känner mig så jäkla orolig. Jag går in i vecka 13 imorgon. Var på VUL i vecka 9 där vi såg ett hjärta slå. (Gick inte att höra hjärtat, läkaren fick inte till det).

Jag har inte mått illa, jag har inte sprungit på tips och kissat mer än en gång tidigt på morgonen.

Nu tycker jag att det här med kisseriet har avtagit.

Jag är inte lika öm över magen. Känner ingenting där ännu heller (livmodern ska väl komma upp ur bäckenet i denna vecka tror jag).

Dessutom visade det sig att jag hade ett myom på vulet sist. Har ingen aning om hur stort eller var den satt riktigt, sjukt dålig läkare!

Hur kan jag lugna min oro!? Känner att det enda som kommer att hjälpa är ett ultraljud eller höra hjärtat. Och det går inte än. Ska inte göra KUB (är för ung) och hjärtat går väl inte att höra än med sån där apparat hos BM? Vad gör jag!?

[/

Du kanske är i spökveckorna då man inte känner så mycket. Kan du inte kontakta din BM eller boka ett privat UL?

• En del av oss

[quote=76037145][quote-nick]EmManny skrev 2015-11-23 15:32:21 följande:[/quote-nick]

Kom hem från KUB för en stund sedan. Bebis mätte 6 cm och nackvecket mätte 1,1 mm vilket tydligen är jättebra så det känns skönt. Svar på blodprov får jag om någon dag. Vet inte hur KUB går till i Sverige men i Tyskland är det en ultraljudsundersökning på magen då man mäter ett litet veck i nacken som inte ska vara tjockt. De tar blodprov också och analyserar hormoner i det.

En odramatisk undersökning som ska vara 90% rättvisande. Nipt är 95%, enligt min läkare idag. Hoppas jag minns rätt...

Jag tycker också väldigt synd om er som mår så vansinnigt illa!!! Fy farao! Minns min förra graviditet då jag mådde så illa tom v 20. Mycket lindrigare denna gången och det verkar ha gått över nu i v 13.

[/

I Sverige lämnar vi blodprov innan UL, nackspalten mäts och man får svar samma dag på sannolikheten på Trisomi 13 Edwards syndrom och Trisomi 18 Pautuns syndrom som är riktigt allvarligt barnet blir max 10 månader om det ens överlever graviditeten samt Trisomi 21 Downs syndrom. Sannolikheten är 90% och mig säger det inget eftersom det ger en falsk trygghet.

NIPT är samma sak i stort sett fast 99% sannolikhet på dessa trisomier men kostar runt 7000 kr om mannu inte har fått hög sannolikhet på KUB då erbjuds NIPT gratis eller FVP eller MKP

• En del av oss

Från v.8 kan man tydligen göra UL istället för VUL. Skönt. Gör VUL imorgon ( bokat sen länge, var egenligen ett läkarbesök som avbokades då jag blev gravid och blev då erbjuden ett VUL) och sedan dateringsultraljud på magen på torsdag då får jag veta exakt hur långt gången jag är. Hade ju så annrlunda kort mens, supertidigt ÄL och plussade redan i v.3 i cykeln på dag 22 vilket då var 2 dagar före BIM ochjag brukar inte ha så kort cykel. Ska bli intressant att se om man blir framflyttad, jag tror nästan jag blir det.

• En del av oss

[quote=76038137][quote-nick]Ellaria skrev 2015-11-23 19:59:47 följande:[/quote-nick]

Nej. Trisomi 18 är Edwards syndrom. Trisomi 13 är Pautuns syndrom. 80% av barnen dör under sitt första år.

[/

Då blandade dom ihop det då. Oftast så överlever ju inte foster dessa trisomier utan dör i magen före v.25 och klarar dom graviditeten så blir dessa barn inte äldre än 10 månader.

• En del av oss

[quote=76038373][quote-nick]UK Jennie skrev 2015-11-23 20:52:10 följande:[/quote-nick]

Jag forstar inte hur en statistisk sannorlikhet kan inge falsk trygghet? Att veta att resultatet ar sakert i 90% av fallen ar val inte falskt? Om man far ett positivt resultat vet man att det finns en 10% chans att det inte ar sa, det kanns inte falskt tycker jag. 

[/

Det är en grov uppskattning. Har läst att vissa får låg sannolikhet och ändå föder barn med Downs syndrom och vice versa. Jag vill inte ha någon grov uppskattning som inger falsk trygghet utan säkert 100% svar därav FVP.

Jag har läst på mycket inför mitt val och många har samma uppfattning om KUB att det egentligen inte säger så mycket och inger en falsk trygghet, låg sanolikhet är inget säkert.

• En del av oss

[quote=76038361][quote-nick]Familjen N skrev 2015-11-23 20:49:53 följande:[/quote-nick]

Jag har också gått igenom Mf och Ma innan dottern föddes så har varit orolig denna graviditeten. Allt såg bra ut på VUL i v 7+1. Jag har haft symptom hela tiden (inte behövt kissa oftare än normalt under hela tiden) men jag har också varit orolig att det skulle ha stannat av sedan VULet så jag har kollat med ett Angel sound som jag har fått av en kompis som är klar med barnskaffandet. Kunder höra hjärtat i v 11+0 (är 11+5 idag) hörde inte hjärtat dagen innan v 10+6. Är ju såklart inte säkert att man hittar hjärtat då det fortfarande är litet och det är lätt att missta sina egna blodkärls swochande för bebisen så det får man ha i åtanke om man väljer att testa.

Det har iaf lugnat mig :)

Jag kollade youtube-klipp på hur de ska låta så jag visste vad jag leta efter.

Men om du inte har möjlighet till att testa det eller inte vill så hade jag verkligen rekommenderar att boka ett UL. Genom barnmorskan eller privat. Det är otroligt psykiskt påfrestande att vara så orolig varje dag :/

[/

Oj kan man höra hjärtljud så tidigt som v.11+0. Trodde det var omöjligt. BM brukar ju vägra att lyssna så tidigt pga att de sällan hörs något. Tror inte jag våga så tidigt om jag inte skulle hitta något och bara oroa upp mig själv. Den lilla ligger ju så himla långt ner och är ju så liten då och kan ligga i ett läge där man inte hör något eller så blir man osäker om det är den lillas hjärta verkligen.

• En del av oss

Caroline cool bild ser ut som en liggande hund från sidan oj trodde inte man kunde se kön på något sådan liten på några cm då det precis som en skrev så är klitoris på flickfoster väldigt stor och kan misstas för en snopp och könsorganet är nog inte helt utvecklat.

• En del av oss

Har också VUL idag kl 14 lite nervös då jag hade rosa flytning i helgen. Syntes bara i trosorna inget när jag torkade mig. Tror allt är bra men nojjig blir man. Tror det var efter sexet i fredags för det sved som attan efter et tag så nu vågar jag inte ha sex längre för jag nojjar bara upp mig själv.

Efter det ska jag lämna inskrivningsprover. Får man svar på dom först vid nästa BM besök eller hur gör dom?

Svar på tråden Junibebisar 2016