• mallar

Junibebisar 2016

tofslan skrev 2015-10-26 16:57:41 följande:

Tack för infon Mallar! Jag bor i Sthlm så det låter ju bra. Sen har du såklart rätt i att man vill veta så snart som möjligt om det skulle vara nåt fel.

Vecka 7+1 här. Jag mår riktigt bra och är inte lika svullen om magen som de senaste veckorna, skönt. Mitt tydligaste gravidtecken nu är att kaffet fortfarande smakar blä. Jag brukar annars hälla i mig kaffe så denna avsmak känns konstig! Det var samma när jag väntade sonen. Sen när han var född smakade kaffet direkt SÅ gott igen

Det är iaf så på mamamia där jag går men kolla med din bm. Kanske skiljer sig.

Känner igen det där med kaffet. Blä
  • mallar
    spring skrev 2015-11-04 18:32:36 följande:
    Japp har kontaktat fostertest.se och de tar 9500kr. Finns det någon som är billigare?
    Vi har bokat NIPT den 16 nov. Kostar knappt 8000 på mamamia i sthlm. Snordyrt, men känns värt det. Var bor du?
  • mallar
    spring skrev 2015-11-04 20:37:21 följande:
    Jag bor i Jönköping och ska isf göra det på distans. Kliniken ligger i Göteborg. Jag kanske kan göra det på distans från mamamia istället så sparar jag lite pengar. Ska ringa imorgon och kolla.
    Vet att det är mkt billigare att göra nipt i köpenhamn. Kanske går att göra på distans där också? 
    Fast hur gör de med UL då? Gör du det i jönköping först?
  • mallar
    En del av oss skrev 2015-11-05 07:58:27 följande:

Vid NIPT görs inget UL, det är ett blodprov. Men kollas samma sak på NIPT som KUB som sannolikheten för trisomi 13, 18 och 21? Blir inte riktigt klokare av det jag läst. Om det är så varför gör man då NIPT för flera tusenlappar när KUB iaf här erbjuds gratis. Vad är skillnaden? Jo visst NIPT är bara ett blodprov utan UL men 9500 kr är väl saftigt vad är det som kostar förstår jag inte riktigt och jag tror inte jag skulle kunna känna mig säker på ett NIPT svar utan att ha tittat igenom fostrets anatomi när dom beräknar ut om ens barns har trisomi 13 18 eller Downs syndrom eftersom det finns andra faktorer som borde vägas in i det hela. Känns som det är lite buisness att tjäna pengar på oroliga blivande föräldrar att ta så hiskeligt betalt för detta blodprov som är såpass nytt på marknaden och det finns så lite information om det på nätet.

Jo UL görs för att säkerställa ett levande foster samt om det är fler en ett foster. Sen har UL inget egentligen med själva testet att göra. Så har jag iaf fått det presenterat för mig.
  • mallar
    spring skrev 2015-11-05 11:03:20 följande:
    Vilken mamamia ska du göra hos i Sthlm. Ringde till en o de sa 8700kr.
    Vad konstigt. Hittade detta på hemsidan. Där står det 7800 utan UL och 8300 med UL. Min Bm sa 7800 till mig med UL men då kanske hon blandade ihop det. Konstigt nog är det mkt billigare i Malmö så testa där. 

PRISER STOCKHOLM

Tidigt ultraljud från 8+0 tom 11+6, 550:-
    Ultraljud från v 12+ 0 och framåt, 700:-
    Nupp / Kub, 1600:-

Tvillingar KUB, 2000 :-

NIPT 7.800:-
    NIPT med ultraljud 8.300:-
    Mobile Baby Bilder, 50:-
    Printade bilder, 100:-
    Dvd, 150:-

PRISER MALMÖ

Om du vill göra ditt ultraljud på vår mottagning i Malmö, gäller följande priser.

(Gäller de patienter som ej omfattas av offentlig finansierad hälso- och sjukvård)

Tidigt ultraljud 950 :-
    KUB simplex (singelgraviditet ) 1600 :-
    KUB duplex (tvillingar) 2100 :-
    NIPT inkl ett ultraljud 6.500:-
    RUL / anatomigranskning simplex 950 :-
    RUL/ anatomigranskning duplex 1800 :-
    Tillväxt simplex 950 :-
    Tillväxt duplex 1800 :-

• mallar
    SabaGbg skrev 2015-11-05 10:56:49 följande:
    Jag är också 31, kommer att vara 32 när barnet föds. För en 32-åring är risken för downs syndrom 1 på 460 enligt emmaklinikens hemsida, men missfallsrisken vid Fvp eller mkp är ca 0,5-1%. Alltså är risken högre att behandlingen orsakar missfall än att barnet har ett kromosomfel. Så jag tänker precis som du; varför riskera missfall?
    Men om man gör NIPT så finns ingen missfallsrisk. Och svaret är ganska så säkert, 99,9 procent av alla foster med Downs syndrom identifieras.
  • mallar
    2013januari skrev 2015-11-05 12:05:11 följande:
    Där skrev vi samma samtidigt :)
    Haha, ja jag såg det efter jag publicerat. Haha, lustigt
  • mallar
    bryrmiginte skrev 2015-11-05 16:09:34 följande:
    Så hellre betala över 6000kr för att veta om barnet har ds? Gör ni abort om de visar sog att barnet har det eller vad är meningen med dessa tester? Tycker de låter ganske konstigt att någon över 30 är villig att betala så mycket för att vara säker på att få ett friskt barn :s

Jag är 23, aldrig gillat barn å detta är min första graviditet men om de skulle visa sig att mitt barn har ds när de kommer ut så skulle de va minst lika älskat och välkommet som ett "vanligt" barn...
    Nu är det ju inte bara downs man kan se utan flera andra kromosomfel också. Och ja, skulle fostret ha ett allvarligt kromosomfel skulle vi göra abort. 

Och skulle fostret ha downs syndrom så är jag gärna förberedd på det och påläst innan barnet kommer.
  • mallar
    En del av oss skrev 2015-11-12 10:37:47 följande:

Han har alltid varit såhär, som ett klistermärke efter mig men stötta mig verarhan inte veta hur han ska göra och blir riktigt irriterad att han alltid skyller på hormoner för exakt allt. När jag frågade igår om han förberett några frågor till idag så blir han skitförbannad. Nu har han haft sedan igår kväll på sig och inte en enda fråga har han. Vid förra MF och det innan det var han likadan. Förstår inte varför jag skaffar barn med han för jag tror inte jag klara av att leva med honom när han verkar helt känslodöd. Han gör mig så olycklig just nu och allvarligt skulle jagkunna ta inskrivningen än ha med han för han sitter alltid tyst och skämmer ut mig.

Verkar som han inte vill ha något barn läser inte ens vecka för vecka pratar och nämner aldrig något om graviditeten. Men blir flyende förbannad när jag berättar om min oro.

Måste åka mot inskrivningen nu får se hur trött jag är när jag kommer hem igen. Brukar oftast vara död.

Tror du inte att det kan vara så att han har blivit rädd efter alla era mf så att han inte riktigt vågar glädjas? Han kanske inte vågar läsa om veckorna eftersom han är rädd att förlora även denna graviditet? När han väl sett en levande liten plutt på ul kommer han nog våga glädjas. Tror du inte?
  • mallar
    Lakrits91 skrev 2015-11-12 18:07:27 följande:

Hur lång tid tar ett hälosamtal eller inskrivning? 1h 1,5h? Eller längre?

Ska på ett hälsosamtal nästa vecka och funderar på hur länge jag måste vara borta från jobbet.

Har inte gjort det än i denna graviditet men i förra tror jag inte det tog mer än 15-20 min. Max 30 min skulle jag tro. Sen beror det väl på hur mkt frågor du själv har.
Svar på tråden Junibebisar 2016