• mallar

Junibebisar 2016

En del av oss skrev 2015-11-15 18:39:54 följande:

I'm back har varit helt slut på alla sätt och vis och inte mått så bra. Mått ganska illa, känt av mensvärk och varit livrädd och så förbaskat trött.

Tack alla ni som skrivit och tänkt på mig. Det är bättre tillfälligt mellan min sambo och mig men vi är inte på samma våglängd känns det som. Jag är mer emotionellt påverkad och han verkar knappt begripa att det faktiskt är en bebis på väg om allt går bra.

Inskrivningen gick bra men jag känner inte riktigt att BM och jag connectar då hon verkade väldigt ointresserad avoss och jag fick intrycket att hon tycker jag är besvärlig som inte bara vill ha ett KUB men nu är iaf dateringsultraljud och läkarsamtal om fosterdiagnostik bokat . Hoppas kunna göra FVP med fullständig kromosomanalys i januari.

Vart går du på mvc? Byt om det inte känns bra. Ska ju kännas helt 100!
  • mallar
    En del av oss skrev 2015-11-15 20:58:11 följande:

[quote=76007401][quote-nick]mallar skrev 2015-11-15 19:21:09 följande:[/quote-nick]

Vart går du på mvc? Byt om det inte känns bra. Ska ju kännas helt 100!

[/

Inne i Stockholm, nära Karlaplan.

Jag måste prata med henne blev väldigt ledsen när hon bara hänvisar mig till mitt hemsjukhus där jag absolut inte vill föda eller söka vård efter hur jag blivit bemött där efter MA och sjukvården där överlag.

Känns som denna BM ska styra mina val och jag fixar inte det.

Mamamia? Där går jag också. Det är viktigt att gå hos en bm man har förtroende för. Man ska ju ses ofta i många månader. Känns det inte bra så byt direkt. Du ska ju gå hos ngn som förstår dig! Jag klickade direkt med min bm under förra graviditeten och kommer gå hos henne igen. Ska dit första gången imorn.
  • mallar
    Äppeljuicen skrev 2015-11-15 11:21:31 följande:

Fy. Hur är era humör? Jag som är en väldigt tålmodig och snäll person blixtrar så lätt till de senaste dagarna för saker jag inte skulle brytt mig om annars. Känns rätt jobbigt.

Ja fy vilket humör jag har fått. Jag som har ganska hett temperament annars blir arg för minsta småsak nu. Min man är chockad. Haha
  • mallar
    Jennyyyyy skrev 2015-11-16 10:12:41 följande:

Jag ska simma imorgon. Läst att det ökar risken för svamp/uvi. Finns det nåt man kan smörja sig med så inte bakterier fäster lika bra eller nåt annat tips?:)

det jag har hört är att det är bra att kissa direkt efter för då får man ut eventuella bakterier i urinröret. Men det skyddar isf bara mot uvi och inte svamp.
  • mallar
    En del av oss skrev 2015-11-16 10:02:32 följande:

Någon som har erfarenhet av Barnmorskorna Gamla Stan eller ska man ta sig ut till någon avlägsen förort för att kunna bli förstådd? Just nu känner jag inte alls för någon mödravård. Hatar att behöva argumentera för allting och bli sedd som vaddå varför då?

Kan du inte försöka prata med den bm du fått? Tala om för henne hur du känner och vilket stöd just du behöver? Kanske missförstod ni bara varandra under ert första möte. 
    Jag går som sagt på mamamia och tycker det är superbra. Det är så skönt att läkare, ultraljud och allt finns på ett och samma ställe. 
  • mallar
    caroline1986 skrev 2015-11-23 18:02:41 följande:
    Den lilla fisen mådde bra o inga avvikelser på kub! Den sprattlade som tusan ha! Dock fattade barnmorskan oss fel Vi ville ej veta kön men hon avslöjade det!
    Grattis, vad roligt! Men kan man se kön så tidigt. Det trodde inte jag, trodde man först kunde från typ v 17. Det sa de till oss iaf :(
    Vad blir det för något? Åh vad spännande
  • mallar
    caroline1986 skrev 2015-11-23 18:18:07 följande:
    Trodde inte det heller men hon tyckte hon såg en liten kille! O jag som trott kille hela tiden dock alltid önskat en tjej så nu får min hjärna tänka om ha
    Åh va spännande! Grattis. Hade ni inte tänkt ta reda på det alls? Snopet isf. Men ändå så roligt med en liten grabb
  • mallar
    Jensan911 skrev 2015-11-24 12:35:14 följande:

Hur tänker ni kring amning? Är det självklart att ni kommer vilja om det går eller är här någon som redan vet att de inte kommer vilja?

Kommer amma så länge jag kan och barnet vill. 
  • mallar
    Micajin skrev 2015-11-26 21:01:39 följande:

Vaa? Ingen fara med pastöriserad mjölk. De flesta mögelostar såsom brieost och t.ex. Kvibilles ädelost innehåller pastöriserad mjölk. När mjölken är pastöriserad så finns inga listeria/tuberkulos eller ehch -bakterier kvar.

Annars skulle vi ju inte ens kunna dricka vanlig mjölk. Dessutom är det lag på att all mjölk ska pastöriseras. :P

Tyvärr ska man undvika all brie av ngn anledning. Så här skriver lmv

"Undvik mögel- och kittost även om den är gjord på pastöriserad mjölk, till exempel brie, gorgonzola, chèvre, vacherol och taleggio. Hårdost gjord på både pastöriserad och opastöriserad mjölk går bra att äta, det gäller även fetaost gjord på pastöriserad mjölk. Ost i matlagning som upphettas till bubblande het går bra att äta. Färskost i ask går också bra att äta, eftersom den upphettas vid tillverkningen."
  • mallar
    UK Jennie skrev 2015-11-26 21:13:15 följande:

Oh noooo inte den har diskussionen igen!! Haha forra gangen fick jag pa kaften ordentligt nar jag skrev om det har, ar dock beredd pa att ta risken

Livsmedelsverket sager:

Undvik mögel- och kittost även om den är gjord på pastöriserad mjölk, till exempel brie, gorgonzola, chèvre, vacherol och taleggio.  Hårdost gjord på både pastöriserad och opastöriserad mjölk går bra att äta, det gäller även fetaost gjord på pastöriserad mjölk. Ost i matlagning som upphettas till bubblande het går bra att äta. Färskost i ask går också bra att äta, eftersom den upphettas vid tillverkningen.

Sa bast att undvika, enligt radande rekommendationer - MEN man gor saklart som man vill, och JA, Listeria ar ovanligt, sa i de flesta fall gar det ju bra - men om man vill vara helt saker sa ska man halla sig borta. Hoppas jag garderat mig ordentligt nu

Oj vi skrev visst samtidigt :)
Svar på tråden Junibebisar 2016