Inlägg från: vindruvan |Visa alla inlägg
  • vindruvan

Junibebisar 2016

Velveteen skrev 2016-01-24 15:30:04 följande:

Jag är i vecka 22 nu och har i flera nätter haft stark, brännande klåda. Ibland är jag uppe två timmar på natten och bara kliar mig. Jag kliar kraftigt och det går över, men bara i 10-20 sekunder, sen börjar det om... När jag googlat kommer info om "graviditetsklåda" som beror på att gallan och levern inte fungerar riktigt utan det går ut gallsyror i blodet som skapar klådan. Jag har tänkt att ringa mödravården i morgon för att se om jag kan få tid för blodprov som kan påvisa gallsyror. Men i natt så kliade det knappt nåt! Skönt, men jag vill inte ringa Mödravården i onödan så jag börjar fundera om det är något annat? Ex att jag tar kalcium eller järntillskott på kvällen. Någon annan som har klåda på kvällar och nätter?

Min tanke är att du inte kan ringa till din BM i onödan, är du fundersam och behöver fråga något om din hälsa så ska du göra det. I ditt fall så är det ju viktigt att få koll på det ifall det nu är strul med galla/lever.

Hoppas du får tag på din BM imorgon.
  • vindruvan

Klåda har jag för övrigt i mängder men det beror på att hormonerna skrämt igång mina eksem galet mycket. :-/

• vindruvan
    Kawinna skrev 2016-01-25 19:08:04 följande:

Okej, då låter det verkligen som karpal... Men det brukar ju gå över, alltså att man bara har det tillfälligt vid graviditet så op blir det nog bara om du har besvär efteråt :) Finns ju skenor man kan få om det blir riktigt illa.

var hos bm idag och hon tipsade om att man kan massera vid hanleden, på undersidan så drar man liksom uppåt hand med tummarna och utåt sidorna (någon annan måste göra detta på en). Sedan kan man också trycka på "tumloven".

Tipsar om att köpa skydd med skenor redan nu på Apoteket och ha dom även när du sover. Jag har haft problem med handlederna efter min förra grav (10 år sen) med inte tillräckligt för operation.
  • vindruvan
    annieh897 skrev 2016-01-27 12:12:33 följande:

Vad har ni fått för info om järn? Min bm säger att gränsen går vid 117 och när jag googlar står det 120. Jag är nu nere på 112 men läkaren jag träffade påstår att det är bra. Vet inte om det har betydelse att jag måste få injektion eller dropp (tål ej tabletter), kanske ges det inte förrän järnet är lägre?

Min BM säger att "gränsen" går vid 120 när det gäller järnet.
  • vindruvan

Orolig jag också, fast mest oro ligger i tanken att jag egentligen inte är gravid... alltså att jag ska komma dit på rul och inte se nån bebis därinne, antingen tomt eller utan hjärtslag. Känner ingen från bebis och tycker att jag inte har så mkt symtom heller... har visserligen lite foglossning och större bröstet och en liiite större/hårdare mage (är överviktig så någon kula finns inte). Så jag ställer in mig på det värsta. Hade större bebismage med första.

Det här är mitt andra barn men mitt första fyller 10 år i år så det är som att börja om.

• vindruvan
    Gweny skrev 2016-01-30 12:24:31 följande:

Jag har också varit orolig & nojig mycket. Det är tärande. Har blödit en del i början med. Ändå varit på flera vul innan rul.

Vindruvan>> mina blir 9 & 12 år. Så också att börja om.

Skönt att fler har många år mellan syskonen.

Vi gjorde kub i december så egentligen borde jag inte vara så orolig men blir ju tyvärr det ändå.
  • vindruvan
    Gweny skrev 2016-01-30 19:10:46 följande:

Ja! Blir ju lite annat med sladdis så.

Hade ingey kvar, men börjat få saker från andra och kul köpa nytt.

Ja och jag ser det som både positivt och ibland lite negativt med så stor åldersskillnad. Storasyster ser mycket fram emot det här och kommer även kunna hjälpa till lite, känns ju ok att tex gå och duscha när bebis sover och lämna lite koll till henne osv.

Jag har kvar spjälsängen så då saknas det bara madrass och tillbehör och så har jag en del kläder kvar som ännu är i jättefint skick.
  • vindruvan
    rpl skrev 2016-01-31 19:03:14 följande:

Hej, är i v 21 (20+2) och har sedan några dagar haft FRUKTANSVÄRT ont i magens nederdel, främst på vänstersidan. Känns som håll fast mer knivhuggssmärtor. Det håller i sig i upp emot någon timme åt gången och jag kan knappt gå. I fredags fick jag kryp upp för trappan för det gjord så ont. Det är inga sammandragningar för magen är inte alls hård. Någon som känner igen det? Det är mitt andra barn och känner inte alls igen det från sist. Ska ringa mvc i morgon men undrar om någon av er har det likadant. Svårt att leka med en tvååring när man knappt kan ta sig fram.

Undrar även hur mkt ni gått upp i vikt. Får PANIK på vågen som bara rusar iväg. Är redan upp på +9 kg och då äter jag inte ett dugg mer än innan jag blev gravid. Med min först gick jag upp 17 kg allt som allt vilket är mycket när man är 157 cm. Då var jag bara + 4 kg i v 20. Orolig för vad detta ska sluta. Jag gick inte ner ett gram gratis sist utan fick slita som ett djur och låg då ändå + 3 kg nu när jag blev gravid. Jag vet att alla går upp olika men jag tycker det är knäckande att känna mig som en elefant. Underlättar inte att jag inte kan gå ut och ge heller.

Usch förlåt att jag gnäller. Är bara trött på att vara gravid och då är det nästan 5 månader kvar.

Kan ju bara tala utifrån mig själv, jag hade kontaktat mvc direkt alt gynakuten vid såna smärtor.

Hoppas att det inte kommer igen och att du får hjälp med vad det var. Så ont ska man ju inte behöva ha.

Jag är nu 19+4 och har gått upp 3 kg. Gick upp 9 kg förra graviditeten och eftersom jag har en övervikt sen jag var liten är jag glad att det inte drar iväg.
  • vindruvan

Jag kommer att söka hel graviditetspenning och sen får jag se om det används eller inte, bättre att söka i god tid och sen använda det ifall det behövs beroende på hur jag mår.

Sist blev jag beviljad men det var ju 10 år sen.

• vindruvan

Var på rul idag men det sade inte så mycket, hon såg inte så bra pga moderkaka i framvägg och tidigare op.ärr salong så vi fick ny tid nästa vecka. Blev nog flyttad så jag fick ny bf 5 juli istället. Hon anar att det är en flicka iaf.

Tar nya tag nästa vecka, tråkigt att vänta.

Svar på tråden Junibebisar 2016