• annanaa

Junibebisar 2016

Klockan är strax efter 9 och jag smälter bort här hemma. Beställt en byrå från IKEA till bebiskläder osv och beräknad leverans är mellan 8-17. Såklart, så nu är jag låst här hemma....:( de kommer väl 16.55 med min tur.

Skulle ju kunna städa men jag orkar verkligen inte, måste spara energi till att montera skiten också ;)

Var på stan med mamma igår och fick så fruktansvärt ont på vänster sida av magen, inte ljumskarna utan strax över. Kunde knappt gå. Aldrig känt så innan.

• annanaa

Wow.

Tror jag fick min första riktiga sammandragning/förvärk för en stund sen.

Kom upp från tvättstugan (spiraltrappan från helvetet) efter 2 snabba vändor & la mig i soffan brevid sambon.

Då kände jag ett väldigt tryck neråt samtidigt som en molande mensvärkliknande känsla.

Det pågick i ca. 30 sek och nu ingenting på 30min...nu ska jag ner till tvätten igen så får vi se! ;)

• annanaa
    jag_1987 skrev 2016-06-06 15:52:15 följande:

Nej min gör inte de men fick de på antenatalavdelningwn när då vi var inne för ctg då ja tyckte bebisen hade vart väldigt lugn och eftersom ja vart inne för de en gång tidigare så fick ja ultraljud och vaginal undersökning också.. Då frågade doktorn om ja ville ha en svepning! Ja blev överlycklig! Men de är bara att fråga visa gör de andra inte min trodde inte på de och nu har ja motbevisat henne!

Skulle ju kunna googla men jag använder mig utav er expertis ;) exakt hur går det till?

Funderar också på om det är någon annan här inne som är rhd negativ?

Min barnmorska har inte nämnt det mer än lite snabbt i farten men så pratade jag med en annan som sa att de ofta sätter igång en i vecka 38 då? Jag är 38+2 och inte hört något om detta....
  • annanaa
    Oscarsmamma84 skrev 2016-06-06 16:24:00 följande:

Jag är rh negativ o här blir man iallafall inte igångsatt v 38 för det. Påverkar ju inte förlossningen om inte barnet är positiv o kroppen börjar angripa. Men båda mina barn är negativa. De tar ju prover under graviditeten o kollar detta.

Det jag misstänkte...

För inga prover har gjorts på min bebis.

För det måste väl ändå va ett helt annat prov? Läst något om att de gör det i samband med fostervattenprov? Vilket jag inte gjort. Måste ringa min barnmorska imorgon... Blir galen.
  • annanaa
    TwinkyIVF skrev 2016-06-06 17:49:55 följande:

Jag är RHnegativ också :) Det är dom första blodproven man lämnar som dom kollar detta i. Oftast säger dom inget men jag frågade eftersom jag vet att jag är negativ och då var även bebis negativ. Du kan be å få det pappret också. Alla går igenom det testet i början för det ligger i din förlossnings journal. För det är så dom fastställer din blodgrupp ifall du skulle behöva blod tex vid förlossningen.

Fostervattensprov gör du INTE för detta. Det som händer om du är negativ och bebisen positiv är att dom håller koll vid förlossningen och du får en spruta då bara som du knappt märker av för att din kropp inte ska reagera på bebisen :)

Hoppas detta kunde lugna dig lite! :)

Ok, tack!

Såhär nära förlossning kan inget lugna mig haha, men bra försök ;)

Nej, riktigt så illa är det inte. Men nerverna har definitivt börjat krypa upp.

Äsch nu vill jag bara ha bebis på bröstet och att vägen dit går bra! (Läs. Utan bajs & bristning ;))
  • annanaa

Efter mycket fram och tillbaka den senaste veckan fick jag idag äntligen prata med en handläggare på försäkringskassan.

Fick inga pengar utbetalt 27/5 trots att min 50% gravpenning va godkänd redan 13/4 (slutade jobba 29/4). Fick idag svaret att man inte kan vara 50% sjukskriven & 50% gravpenning samtidigt så får inga pengar för gravpenningen....

Jag ifrågasatte naturligtvis att INGEN meddelat detta under de 5 gånger jag haft telefonkontakt med dem sedan ansökan gick in i mars. Jag tycker logiskt att de borde förstå att min ansökan om gravpenning gällde resterande av min arbetstid men inte...man tar ju inte semester på en ledig dag?! Samma sak att man inte söker om gravpenning på samma 50% som man är sjukskriven... Åh vad trött jag blir.

Bara glad att jag & min man har det gott med pengar, tänk om detta hade hänt en ensamstående eller så...

• annanaa
    ebe91 skrev 2016-06-09 16:20:46 följande:

Knäppt... Det går inte att be en läkare om sjukskrivning i efterhand? Att de skickar in intyg om 100% istället för 50%?

Nej det tror jag inte...

Men hon på f-kassan sa att jag skulle skicka in en ansökan om 100% gravpenning så skulle de skita i sjukskrivningen. Jag frågade om hon inte bara kunde peta över den på 100 men inte! Så jag fick göra om hela ansökan....skulle kanske kunna få det utbetalat i efterhand men hon va inte säker på att min ansökan skulle gå igenom eftersom jag 2 timmar i veckan har administrativa arbetsuppgifter (jobbar i butik).

Skrev dock i ansökan att mina administrativa uppgifter måste göras på kontoret och det är en helvetes spiraltrappa dit upp. Den är faktiskt inte rolig med foglossning.. Hehe :) vi får se!
  • annanaa

Okej, måste fråga er med barn sedan innan...(och även er andra, vad ni har för tankar)!

Dessa "vantar" som jag ser på 9 av 10 bebisar i min omgivning just nu, behöver man sådana? Bör man använda sådana? Min mamma tycker att jag är jättelöjlig som funderar och hänger upp mig, hon har då aldrig haft sådana på mig & mina syskon...

Är dagens föräldrar "mesigare" eller bör jag köpa?

• annanaa
    Millemupp skrev 2016-06-10 00:09:52 följande:

Just det, naglarna kan ju vara fruktansvärt vassa i början och de river sig gärna i ansiktet och vid ögonen.. Hörde om en annan som i brist på vantar satte bebisstrumpor på händerna, kan ju funka det också! Ska en runda till stan imorgon, ska faktiskt se om jag hittar några vantar då.

Ja jag har förstått det så med... Men man kan ju alltid försöka klippa ;) strumpor va ju bra också!

De enda vantarna jag sett i butikerna är ett par från Kappahl men de är i så tjockt tyg?

Jag börjar med strumpor så får vi se ;)

Om någon hittar tunnare så tipsa!
  • annanaa

Tips på appar för att klocka värkarna?

Eller ska man göra på det gamla hederliga sättet? ;)

Svar på tråden Junibebisar 2016