Inlägg från: En del av oss |Visa alla inlägg
  • En del av oss

Junibebisar 2016

[quote=76054734][quote-nick]tofslan skrev 2015-11-28 08:34:27 följande:[/quote-nick]

Godmorgon! Ja precis så har jag med, det är så konstigt vad som händer med dygnsrytmen som gravid.

Jag är Löjligt trött på kvällarna (somnade SITTANDE kl.22:00 igår, haha) och sen vaknar jag och är pigg tidigt på morgnarna. Inte den festligaste dygnsrytmen. :) Men jag är glad att hålla mig vaken till 22, för några veckor sen somnade jag oftast 20 och allra senast 21 varje kväll..

Jag har ju en treåring också så de senaste veckorna har bestått av att jag har somnat vid nattningen. Och då blir det ju inte mycket egentid eller för den delen tid att fixa saker som betala räkningar och städa. Så att nu orka vara vaken till 22 känns som ett framsteg. Jag sover även lite längre på morgnarna nu vilket är skönt, det är så värdelöst att vakna vid fem.

[/

Ja man är ju inte så väldans social direkt slocknar vid 17 i soffan vaknar upp vid 19 lägger mig för natten all mellan 20-23. Fastande dock i en bok igår om EC elimination communicationså somnade inte förrän vid mudnat och när det hände senast vet jag inte.

Jo vakna 5 sjukskriven är ingen höjdare och idag blir det ingen vila ska med sambon på Fit for life festivalen stor fitnessmässa

Om allt går bra går min dröm i uppfyllelse juni/juli 2016 efter flertalet MF/MA
  • En del av oss

[quote=76054737][quote-nick]Cleo1 skrev 2015-11-28 08:36:01 följande:[/quote-nick]

Välkommen v 14!Nu börjar tiden knata på.Härligt.Hur mår ni andra? Jag mår bra tycker jag.Tröttheten är det som är tufft.Förra grav kunde man ju vila när man ville och det saknar jag nu.Struntar i att tänka på hur det kommer kännas längre fram under våren tror jag..lär ju inte bli enklare

[/

Jo mår bra men är hemsk trött och till och från illamående. Har tabletter men vill helst undvika och än har jag stått ut. Känner mig flåsigare och är ite lika hurtig när jag tränar längre, behöver liksom mer syre. Magen är uppblåst så man ser ut som gravid v.20 och nedanför lätt svullen bara. Längtar tills magen liksom är lika stor både ovan och nedom naveln.

Har fått strålande hy brukar vara jämn men torr så här års men det är inte alls torr nu.

Täppt i näsan har jag varit ett tag och drömmer mycket på nätterna.

• En del av oss

[quote=76054811][quote-nick]EmManny skrev 2015-11-28 09:09:58 följande:[/quote-nick]

Kan varmt rekommendera EC! EC:ade dottern, sparade så mycket blöjor, slapp bajsblöjor från att hon var sex månader, ingen röd stjärt, inget magont, nära kommunikation, nöjd bebis och helt blöjfri natt som dag vid 17 månader! Hörde talas om EC när dottern var fem månader. Ska definitivt EC:a detta barn från start!

[/

Jo min sambo och jag har tänkt EC:a från start också och ha back-up blöja. Körde du engångsblöja eller tygblöja som back-up? När blev ditt barn helt blöjfritt? Vad hade ditt barn för signaler och fungerade babytecknen för er? Körde ni potta? Jag funderar att vänja barnet med grodposition på toalett direkt med att sitta bakom eller framför, ja iblrjan kanske man kör handfatet. Vissa tycker man är knäpp som håller på säkert men jag ser inget fel med det.

Köpte boken skriven av Ulrika Casselbrant och lite andra böcker som BLW, baby Led Weaning, känner att jag måste läsa på mer om tiden efter förlossning.

• En del av oss

[quote=76055336][quote-nick]EmManny skrev 2015-11-28 12:01:31 följande:[/quote-nick]

När vi började var hon så pass stabil (ett halvår) att hon satt bra på en toasits på toaletten. Potta köpte vi senare. Minns ej när. Nu går hon mest på pottan (22 mån) fast för enkelhetens skull sätter vi henne på toaletten när hon ska bajsa. Skönt att slippa rengöra pottan. Vi körde engångsblöjor (typ up&go från 10 mån då hon började gå). Vill lära mig mer om tyg nu inför detta barn. Känns som att det går hand i hand med EC.

Funderar på att köpa en bumbosits till denna bebis. Vi kunde ta bort blöjan helt när hon var 17 månader. Det blev några kissolyckor men oftast bara några droppar då hon sade till "för sent". Enklare nu när hon springer till pottan själv och kan dra ner byxorna själv. Lycka till och strunta i fördomar!

[/

Det är så häftigt att det verkligen fungerar. Ja bajs vill man helst ska komma direkt i toan än i en potta så det kommer vi försöka med också.

Är nyfiken på tygblöjor själv, men läst lite att man annars kan lägga tyg i vanliga blöjor eller använda blöjor som blir fuktiga så att barnet känner att det blir faktiskt blött om jag kissar.

vad skönt det måste vara att hon redan är blöjfri före 2 års ålder.

Tack så mycket!

• En del av oss

[quote=76056330][quote-nick]Lutetzia skrev 2015-11-28 17:33:58 följande:[/quote-nick]

Hur har ni det med illamåendet? Jag är i v 9+4 och mår lätt illa nästan dygnet runt. Inte så att jag kräks men tillräckligt för att jag aldrig ska må riktigt bra. Blir också väldigt yr och känner mig skakig ibland, tror att det kommer mest när jag är hungrig. Lågt blodsocker kanske?

[/

Senaste illamåendet var torsdag kväll så hoppas det avtagit nu. För mig är tröttheten värst.

• En del av oss

[quote=76056773][quote-nick]Wildlings skrev 2015-11-28 19:45:57 följande:[/quote-nick]

Hej

Kul att se att det pratats om EC, jag har gjort det med tidigare barn och kommer absolut köra det på denna skrutt också. Vi körde med tygblöjor och EC i kombo. Funkade fint. Speciellt sommartid. Både mina har slutat med blöjor innan 2 års ålder så det är skönt. Jag har sånt hopp mellan mina barn så jag har gjort mig av med det mesta så det blir till att köpa nya tygblöjor till den här lilla.

[/

Kul.

Det finns trådar om tygblöjor och EC som är blöjfri bebis på fl under forum föräldrar samt på www.blojfribebis.se

Jag köpte boken blöjfri bebis på Adlibris. Det handlar om att lyssna på sitt barns signaler och komma nära sitt barn och man kommer även in på babytecken - nära föräldraskap, attachment parenting. Jag tänker definitivt anamma detta från start med EC:a varför vänja barnet vid blöja och kämpa med potträning 2 år senare eller ännu värre ännu senare.

Tycker även BLW är intressant. Kolla in dom söta små klippen på BLW på you tube.

• En del av oss

Sjal är jag också intresserad av, inte bärsele då inte barnet sitter ergonomiskt. Vilken sjal passar nyfödd och vad är det för skillnad på trikåsjal och hybridsjal? Vill ha en sval men ändå stadig sjal och som är lätt att knyta då jag är nybörjare på sjala.

Får nog kolla in sjaltrådar och forum.

• En del av oss

[quote=76057118][quote-nick]Wildlings skrev 2015-11-28 21:18:29 följande:[/quote-nick]

Den finns många ergonomiska bärselar men sjal är ju enklast när bebisen är nyfödd. Trikåsjal är bäst med nyfödd tycker jag för den är absolut enklast att knyta och mjuk och skön. Jag bar i trikåsjal när de var nyfödda och sen mei tai som en en blandning av sjal och sele kan man säga men även i vävd sjal när de blev större. På forumet sjalbarn kan du få mycket hjälp. Finns även sjalsidor på facebook.

[/

Blir det inte väldigt varmt med trikåsjal? Är inte så kunnig gälland sjalar ska erkännas.

Tack för tips på forum sjalbarn, ska in där igen och läsa på mer. Det är en djungel som sagt. Kommer inte använda sjal jämt utan även vagn, men hemma tex eller när bebis vägrar vagn är sjal praktiskt och lätt att ta med.

• En del av oss

[quote=76057134][quote-nick]mallar skrev 2015-11-28 21:21:39 följande:[/quote-nick]

Vi hade en babylonia till dottern. Sen när hon blev äldre körde vi pognae som är en ergonoimisk bärsele.Till detta barn kommer vi nog både ha sjal samt köpa spädbarnsinlägget till pognaen. Använde sjal och sele jämt med dottern. Selen hade vi tills hon var 1,5 år. Och mer lär det nog bli med denna bebbe lär det ju bli ännu mer iom att man måste ha händerna fria till storasyster.

[/

Känner inte till någon av dom tyvärr. Babylonia är det trikåsjal?

• En del av oss

[quote=76057279][quote-nick]EmManny skrev 2015-11-28 21:52:20 följande:[/quote-nick]

Du kanske tänker på Baby Björn när du skriver att sele inte är ergonomiskt. I den hänger benen och ryggen får inte rätt stöd. Jämför ergo baby eller manduca med baby Björn så ser du skillnaden. Knäna ska liksom upp ovanför stjärten.

[/

Jo det var den jag tänkte på, och jo jag har koll på att knäna ska vara högre upp än rumpan, grodposition style ha ha.

Kul att vi är många med samma tänk av föräldraskap och att vi sitter och skriver om detta ett halvår innan bebisarna i tråden föds

Svar på tråden Junibebisar 2016