Inlägg från: tessan120 |Visa alla inlägg
  • tessan120

Junibebisar 2016

bryrmiginte skrev 2015-11-23 15:06:13 följande:

Min bm tyckte de va konstigt att jag redan i v12+6 är orolig för förlossningen :o ja kan väl knppast vara ensam on det??? :p

Du är verkligen inte ensam. Jag sa till min barnmorska redan under hälsosamtalet att jag var rädd för smärtan och hon var otroligt förstående. Jag var då i vecka 6.
    Detta är mitt första barn och jag vet inte alls vad jag ska förvänta mig när det kommer till förlossningen men jag tror att jag kommer växa in i det.
    Men BM förklarade att det är viktigt att man får hjälp med detta i tid och om jag vill så finns det alltid hjälp att få. Det lugnade mig väldigt. 
  • tessan120
    Jeto skrev 2015-11-27 07:05:33 följande:

Är det någon mer än mig som fortf inte gjort ul som de flesta verkar ha gjort?

Har inskrivning på måndag

Jag har inte gjort något. Vi kommer enbart göra RUL som är bokat till 5 januari. 
  • tessan120
    Lutetzia skrev 2015-11-27 10:20:03 följande:
    Jag tor att det gäller att hålla koll på "bäst före"-datumet. Obs, tror. :) jag är inte orolig för att äta sådana ostar och särskilt inte Halloumi som värms upp ordentligt. Tillväxt för listeria sker ju i kyla.

Apropå mat. Vad kommer ni att undvika på julbordet? Jag älskar gravad lax men vill jag inte äta vakuumförpackad mat som inte uppvärms, så det blir kanske lite egengravad. 

Vi var på dietist möte för några veckor sedan och diskuterade just julbord då. 

Jag kommer undvika gravade laxen vilket är min absoluta favorit och tyvärr en craving jag har just nu. Men enligt min BM samt dietisten så ska man inte äta gravad lax alls under graviditeten. Frågade iofs inte om hur det är om man gör egen. 

Sen sa dem även att man ska undvika ris a la malta. Detta är inget jag brukar äta men tydligen samlas det mkt bakterier i denna på julborden. 

• tessan120
    BF 2 juni skrev 2015-11-27 14:08:21 följande:

Tycker också att de som inte har BF i juni ska hålla sig utanför tråden och leta upp en med BF juli istället. Tack

Jag är enligt min egna uträkning (med tanke på när jag hade ägglossning) beräknad till 6 juni. Men efter barnmorskan räknar på en menscykel på 28 dagar och jag vet att jag har en längre så har hon satt BF till 31 maj istället. Däremot tror jag att jag kommer bli flyttad när vi gör RUL.

Jag tänker stanna i denna tråd då jag redan skrivit/följt den enda sedan mitt plus. 

• tessan120

Jag vore såå glad om jag vore symtomfri. Jag har nu kräkts sen vecka 7 (gick in i vecka 15 igår) och jag är så trött på det. Jag mår inte illa utan kräkningarna kommer utan förvarning vilket är superjobbigt. Jag hade 5 dagar då jag inte kräktes och det var så skönt! Jag har tyvärr även blivit otroligt luktkänslig och klarar inga lukter/dofter alls. 

I övrigt har jag inte så många symtom förutom att magen växer lite. 

Så försök njuta av ni mår bra. Lättare sagt än gjort kanske, jag vet inte hur det är att inte ha några symtom. 

• tessan120
    fillidutt skrev 2015-12-16 10:26:10 följande:

V.15 nu. Någon mer än jag som inte gjort tidigt ul eller haft speciellt mkt symtom. Börjar ju undra om det verkligen finns någon där inne? Hahaha. Rutinultraljud 19/1 iaf. Evighetsväntan! :(

Jag har inte gjort något ul. Jag är i vecka 17 (16+1) och mina symtom har också avtagit. Jag har mått otroligt dåligt innan så jag är bara glad över att känna mig lite mer som människa igen. Man brukar ju prata om spökveckor och de brukar vara under dessa veckor. Detta är min första gravidet och jag vet inte hur det ska vara men jag har pratat med flera av mina kompisar som varit gravida och alla har upplevt minskade symtom runt dessa veckor. 

Så försök njut och tiden går fortare än vad man tror. Snart är det jul och nyår. Jag har mitt RUL 5/1 och längtar enormt. 
  • tessan120
    annieh897 skrev 2015-12-31 11:51:16 följande:

Vi är bjudna på fest ikväll. Skulle vilja gå en stund (åtminstone innan alla hinner bli tvärfulla) men vet inte om jag orkar. Känns som att det här kan bli första året jag missar tolvslaget på sisådär tjugo år! Ska ni andra fira nåt ikväll eller blir det lugnt för er?

Vi har bjudit hem alla till oss, vi blir 6 vuxna och en tvååring så det kommer bli väldigt lugnt. God mat och trevligt sällskap!

God nytt år!
  • tessan120
    Micajin skrev 2016-01-07 13:11:13 följande:

Går in i vecka 16 idag! Har börjat få mage och går knappt att dölja även om jag har pösiga kläder. Tänkte vänta med att berätta tills RuL är gjort vilket är den 28/1!

Vi tänkte ta reda på kön, hur har ni andra gjort?

Vi hade RUL den 5/1 och vi kollade kön, vi är alldeles för nyfikna. Det är en liten Ellen i magen. Känns mer verkligt nu.  

I samband med RUL gick vi även ut med det officiellt på facebook och ryktet sprider sig nu på jobbet. Har fått en massa grattis idag och alla på jobbet verkar otroligt glada för min/vår skull. 

Jag är i vecka 19 (18+4) och det har börjat synas. Jag är väldigt liten från början så för mig syns det stor skillnad. 

• tessan120
    tofslan skrev 2016-01-07 15:13:11 följande:
    Åh grattis! Vad härligt med avklarat RUL och att ni fick se kön också! En liten Ellen, vad fint! Vi ska också be att få veta kön vid RUL om de kan se!

Tack! Det var en otrolig lättnad. Vi fick fina bilder också även om bebis hade lite svårt att vara still. Men det var så otroligt häftigt att se bebis sparka samtidigt som man inte känner alls mkt i magen. 

Har du någon känsla på vad det kan vara? Jag hade en otrolig stark känsla innan att det var en tjej och den känslan stämde.
    Har ni börjat diskutera namn? Vi hade mkt lättare för killnamn än tjejnamn. 

Men längtan till juni blev mkt mkt större. Hoppas resterande tid går lika fort som de första 19 veckorna. 

• tessan120
    tofslan skrev 2016-01-07 16:32:53 följande:
    Jag har ingen som helst känsla för vad det kan vara. Vet att det är två bebisar så skulle ju kunna vara en av varje! I :) vilket fall ska det bli oerhört spännande/läskigt med RUL. Skönt när det är gjort. Om allt ser bra ut ska vi köpa vagn därefter! Och så ska jag unna mig en vända på stan och köpa de sötaste små bebiskläder jag bara kan hitta! :)

Namnet Ellen är underbart. Bra val! Var ni ense? Vi har börjat prata väldigt löst om namn men det har inte börjat närma sig några favoriter ännu.
    Spännande med tvillingar. Håller tummarna för dig imorgon. Vi firade med att boka en helg i Ullared.

Vi har helt olika smak när det kommer till namn. Men Ellen gillade vi båda två, jag mer än min man från början men nu älskar han namnet lika mkt. Det finns så många fina namn.
  • tessan120
    Plärtan skrev 2016-01-07 16:41:24 följande:
    Vad skönt att ha Rul gjort och att allt såg bra ut! Vi ska också få en Ellen ifall det är en flicka i magen, förhoppningsvis får vi veta imorgon. Så fint namn!
    Vad roligt! Lycka till på ultraljudet imorgon.

Har ni något killnamn om det skulle vara en kille? Tänkte om vi har samma smak även där. Vi hade tänkt en Gabriel om det vore en kille.
  • tessan120
    Plärtan skrev 2016-01-08 18:09:09 följande:

Ultraljudet avklarat! Allt såg fint ut och bm kunde inte säga säkert men sa att hon var mycket mer säker på flicka än tvärtom och hon hade inte sett nån snopp under hela undersökningen, så nu räknar vi lite halvt med att där är en liten Ellen i magen. Bf 9/6 så jag är i 18+0 precis som jag gissade.

Så underbart att se bebisen och kunna slappna av och faktiskt lita på att jag är gravid :)

Vad härligt! Grattis!
Svar på tråden Junibebisar 2016