• corona

Junibebisar 2016

Hur mycket kan man egentligen lita på dateringen på ul så tidigt som vecka 8?
    Jag gjorde ul förra veckan, och blev bakåtflyttad tre dagar. 

Förra graviditeten gjorde jag också ul i vecka 8, och då blev jag bakåtflyttad fyra dagar, mot vad jag räknat ut med hjälp av sista mensen.  
    Men när jag gjorde rutinultraljudet flyttades jag fram de fyra dagarna igen, och fick alltså slutgiltigt samma  BF datum som jag räknat ut först?  

Ska göra FVP, och då är det ju viktigt med rätt graviditetslängd, men jag antar att de gör ett till ul före FVP?   

• corona
    BF 2 juni skrev 2015-11-27 14:08:21 följande:

Tycker också att de som inte har BF i juni ska hålla sig utanför tråden och leta upp en med BF juli istället. Tack

Aldrig. 
  • corona
    BF 2 juni skrev 2015-11-27 14:08:21 följande:

Tycker också att de som inte har BF i juni ska hålla sig utanför tråden och leta upp en med BF juli istället. Tack

Ser dessutom att detta är ditt första och enda inlägg i tråden.
    Konstigt sätt att presentera sig på. 
  • corona
    En del av oss skrev 2015-11-27 16:37:16 följande:

Mitt UL igår diffar på 2 dagar, att senaste mens skulle varit 27/9 vilket är 29/9 och en mens på 2 dagar är också märkligt dåjag blöder 6 dagar annars. ÄL på dag 11 också ovanligt med en cykel på 31 som plötsligt blev 24 då jag tempar. Plussade 11 dagar efter ÄL. Får se vad RUL säger den 9 februari.

Är ororlig att bli hemskickad på FVP för att det är för tidigt. Ska dit 14/1 åoch enligt gårdagens ultraljud ska jag då vara i v.15+4 men tänk om det ändå är under v.15.

Mamma Lotta och Corona: när har ni tid?

Har inte fått någon tid än, var på inskrivning i går, och barnmorskan skulle skicka remiss för fvp.  
    Funderar dock  på om kanske mkp vore ett bättre alternativ, då det kan göras flera veckor tidigare.  Om något är fel så är det ju bra ju tidigare man får veta det. 
  • corona
    En del av oss skrev 2015-11-28 08:33:28 följande:

Håller med!

Vet inte men piken kändes riktad mot mig för jag har BF än så länge 3 juli men vet att jag blir igångsatt före midsommar så jag väntar en junibebis till 100%. Försöker bara ignorera såna här kommntarer eller anmäla.

Jag har också BF 3 juli, som det ser ut nu, men det kan ju ändras igen i samband med rutinultraljudet.   
    Hur som helst, så kommer bebisen i juni, eftersom det blir planerat snitt, ca en vecka innan BF. 
  • corona
    Jennyyyyy skrev 2015-11-29 11:01:28 följande:

Så nyfiken på vad det är för krabat där inne:). Har ni några typiska tjej eller killsymptom? Det där är nog mer hormonerna som styr än könet. Men ändå lite kul att gissa:).

Nja, illamående sägs ju vara symptom på en tjej. Och jag mår otroligt illa.  Fast jag mådde illa när jag var gravid med sonen också,  så jag lägger ingen större vikt vid det :)
    Min magkänsla säger att det är en kille, jag är faktiskt övertygad om det!  
  • corona
    Lutetzia skrev 2015-11-29 21:09:44 följande:

Tänker ni ta reda på könet om ni kan?

Vi vill gärna det. Känns som mer verkligt då på något sätt och man kan börja fundera mer på namn på bebisen. Jag har ingen direkt känsla för om det skulle vara en kille eller tjej, och det spelar verkligen ingen roll. Det avgör ju inte vad det blir för en person. Om jag skulle gissa så tror jag att det är en liten kille.

Ja, jag kommer ta reda på det.  Ska ju ändå göra FVP, så passar på då.
    Med förra barnet gjorde jag köns-ul,  och det var väldigt bra och praktiskt att veta könet, faktiskt.  
  • corona
    En del av oss:  När har du tid för FVP?

Någon mer som kommer göra FVP/MKP?
  • corona
    En del av oss skrev 2015-12-01 21:28:14 följande:

[quote=76068876][quote-nick]corona skrev 2015-12-01 21:07:12 följande:[/quote-nick]

En del av oss:  När har du tid för FVP?

Någon mer som kommer göra FVP/MKP?

[/

Den 14 januari kl 9. När har du tid?

18 januari har jag tid. 
  • corona
    En del av oss skrev 2015-12-01 21:48:06 följande:

[quote=76069034][quote-nick]corona skrev 2015-12-01 21:29:47 följande:[/quote-nick]

18 januari har jag tid. 

[/

Då har vi tid nära varann. Var ska du göra ditt och hur länge får du vänta på svar?

Ska göra det på SU (Gbg),  har ingen aning om hur längre jag får vänta på svar, men hoppas det går snabbt!
    Ville egentligen göra MKP (eftersom man gör det tidigare i graviditeten) istället, men det fick jag inte...
  • corona
    En del av oss skrev 2015-12-02 18:26:38 följande:

[quote=76072081][quote-nick]corona skrev 2015-12-02 17:50:13 följande:[/quote-nick]

Ska göra det på SU (Gbg),  har ingen aning om hur längre jag får vänta på svar, men hoppas det går snabbt!

Ville egentligen göra MKP (eftersom man gör det tidigare i graviditeten) istället, men det fick jag inte...

[/

Varför fick du inte göra MKP eller gör dom inte det i ditt län? Jag fick frågan vad jag ville göra och eftersom det är lite högre risk för mf vid MKP efter vad jag läst eftersom det görs tidigare i graviditeten så valde jag FVP. Snabbanalys därdom kollar trisomi 13 18 21 och könskromosomer tar 1 vecka i af här i sthlm.

Man får bara göra MKP här om man tex fått höga siffror på KUB :/
  • corona
    En del av oss skrev 2015-12-04 10:50:59 följande:

[quote=76078558][quote-nick]corona skrev 2015-12-04 09:53:37 följande:[/quote-nick]

Man får bara göra MKP här om man tex fått höga siffror på KUB :/

[/

Ok så du fick hög sannolikhet på KUB?

Nej, jag har inte gjort KUB, kommer hoppa över det och gå direkt på FVP istället.
    FVP får man göra oavsett (i alla fall om man är över 35, vilket jag är),  men MKP får man bara göra om man fått dåliga siffror på KUB. 
  • corona
    Mamma Lotta skrev 2015-12-02 18:42:10 följande:
    Varför fick du inte göra mkp? Du skulle ju kunna vända dig till Näl om du vill göra det och kan tänka dig att åka en bit? Jag gjorde mitt på Näl men själva provet analyseras på Sahlgrenska och jag räknar med svar på tisdag senast!

En del av oss jag tror att jag och corona hör till samma landsting så det beror nog inte på det!
    När jag sa till min bm att jag ville göra MKP istället för FVP, så sa hon att de görs bara MKP om man fått dåliga siffror på KUB.  Annars är det FVP som gäller..
    Jag tillhör Västra Götaland.  Konstigt att det kan vara så olika inom samma landsting!   
    Jo, jag kan tänka mig att åka en bit, fast det är väl min bm som behöver skicka remiss till Näl i så fall?
  • corona

Tänkte bara meddela att jag tyvärr fick missfall i vecka 12 (11+5),  men önskar er all lycka till!  

• corona

Tack alla!   
    Att få så sent missfall var en mardröm.  Särskilt eftersom den levde på ultraljudet två dagar innan.   Detta är vårt andra missfall och min sambos femte, så vi ska vänta något år nu innan vi försöker igen.  Och hoppas det inte är för sent pga min ålder. 
    Lycka till allihop!  {#emotions_dlg.flower}

Svar på tråden Junibebisar 2016