• mallar

Junibebisar 2016

En del av oss skrev 2015-11-27 09:23:24 följande:

[quote=76049454][quote-nick]Jeto skrev 2015-11-26 19:00:56 följande:[/quote-nick]

Jippi ostfantasten jag hittade en brieost med pastöriserad mjölk!

[/

Enligt Livsmedelverket ska man inte äta ens Brie på pastöriserad mjölk under graviditet Bubblade het men inte kall.

Inte ens mjukost rek.

Mjukost får man väl visst äta? vad har du för fakta på det? 
  • mallar
    UK Jennie skrev 2015-11-27 10:02:12 följande:
    Det dar med halloumi tycker jag ar klurigt - jag at det minst 2 ggr/v innan, men har inte atit det sedan jag blev gravid. 'Nyforpackad' kanns som en valdigt los definition!
    men halloumi steker du väl? Eller äter du den kall? För om den värms upp är det ju lugnt även om den skulle innehålla listeria. Älskar också halloumi! Mums
  • mallar
    Kristalii skrev 2015-11-27 13:10:01 följande:

Livsmedelsverket nämner inte ens mjukost. 1177 skriver att mjukost går bra att äta. Alla BM kanske inte har uppdaterat sig. Råden ändras. Förut fick en inte äta gravad lax. Sen fick en äta gravad lax men inte sushi. Den logiken förstod jag inte så då åt jag sushi med gott samvete. Nu får en en äta sushi.

Eller får och får. Det är rekommendationer. Även gravida får äta vad de vill. Till syvende och sist är det den gravida som bestämmer.

Det är så himla lätt i dagens läge att kolla upp exakt vad Livsmedelsverket rekommenderar. Så det gör mig lite sur att folk skriver/säger fel.

Jag tror lmv benämner det som smältost. Samma sak som mjukost.

Håller med om att allt är rekommendationer och man ska ta det från hur man själv känner. Personligen är jag världens nojigaste och vågar inte äta ngt som lmv avrekommenderar från.
  • mallar
    En del av oss skrev 2015-11-28 21:03:45 följande:

Sjal är jag också intresserad av, inte bärsele då inte barnet sitter ergonomiskt. Vilken sjal passar nyfödd och vad är det för skillnad på trikåsjal och hybridsjal? Vill ha en sval men ändå stadig sjal och som är lätt att knyta då jag är nybörjare på sjala.

Får nog kolla in sjaltrådar och forum.

Vi hade en babylonia till dottern. Sen när hon blev äldre körde vi pognae som är en ergonoimisk bärsele.Till detta barn kommer vi nog både ha sjal samt köpa spädbarnsinlägget till pognaen. Använde sjal och sele jämt med dottern. Selen hade vi tills hon var 1,5 år. Och mer lär det nog bli med denna bebbe lär det ju bli ännu mer iom att man måste ha händerna fria till storasyster.
  • mallar
    Wildlings skrev 2015-11-28 20:19:21 följande:

Åh så roligt att det finns ett intresse för tygblöjor och EC. Jag brukar annars får känna mig som en hippie med mitt sjalande, EC och tygisar.
    Tygblöjor har som sagt många alternativ och vad som passar är ju olika för olika människor. Jag har använd en ytterblöja i kombination med en sugande innerblöja och även vikblöjor (riktigt old school ).
    Jag tycker babyrino har en del info www.babyrino.se/

EC är elimination communication. Kort och gott så kan man säga att vi försökte undvika att vårt barn behövde bajsa och kissa på sig. Vi märkte att vår bebis kunde säga till när han behövde göra ifrån sig. Så vi tog av blöjan och lät han kissa på pottan eller toalett, bajsa lika så.

Är väldigt nyfiken på tygblöjor. Har kört engångsblöjor till dottern som snart är två men tänker kanske ha tyg till lillbebben. Vad skulle du säga är fördelarna och nackdelarna med tygblöjor. 
  • mallar
    En del av oss skrev 2015-11-28 22:05:29 följande:

[quote=76057134][quote-nick]mallar skrev 2015-11-28 21:21:39 följande:[/quote-nick]

Vi hade en babylonia till dottern. Sen när hon blev äldre körde vi pognae som är en ergonoimisk bärsele.Till detta barn kommer vi nog både ha sjal samt köpa spädbarnsinlägget till pognaen. Använde sjal och sele jämt med dottern. Selen hade vi tills hon var 1,5 år. Och mer lär det nog bli med denna bebbe lär det ju bli ännu mer iom att man måste ha händerna fria till storasyster.

[/

Känner inte till någon av dom tyvärr. Babylonia är det trikåsjal?

Det är egentligen ett märke med massa olika sorters sjalar. Vi hade babylonia tricot slen och det är en trikåsjal.
  • mallar
    En del av oss skrev 2015-12-02 13:59:14 följande:

Någon mer som får hugg långt ner i magen vid hadtiga röelser då och då? Jag får det och jag vet inte vad det är. Borde jag kolla upp det?

Jag kan få som typ sendrag om jag reser mig fort eller sträcker mig. Har inte funderat så mkt på det. Tänker att det kanske är ligamenten.
  • mallar
    Aaanonyyym skrev 2015-12-04 17:31:51 följande:

Fick hem en ultraljudsmonitor idag.. Hörde bara min egen puls, på tre ställen. Sen ett konstigt ljud typ 5 cm under naveln, lät som att man hoppa hopprep ungefär. Någon som vet vad de kan vara? Nu blir jag ju orolig :(

Tror det är flödet i navelsträngen. Köpte också en doppler och ångrar mig så. Har bara hört min egen puls och navelsträngen men inget hjärta. Blir ju bara mer ångest än innan.
  • mallar
    En del av oss skrev 2015-12-07 14:32:16 följande:

[quote=76089377][quote-nick]Ellaria skrev 2015-12-07 09:57:01 följande:[/quote-nick]

Tecknet "]" finns på din platta... Om du berättar vilken platta du har kan jag förklara hur du ska göra för att få fram det.

[/

Har apple mini tror jag

Jag sitter också på en sån. När du börjat skriva ser du till att trycka så du hamnar på en ny rad. Tryck inte bort det som ipaden själv markerar liksom. Är du med hur jag menar?
  • mallar
    En del av oss skrev 2015-12-07 15:26:52 följande:

[quote=76090525][quote-nick]Kristalii skrev 2015-12-07 15:23:31 följande:[/quote-nick]

Jag skriver de flesta svar (dock inte detta...) på min iPhone. quote] blir rosamarkerat för att den anser det vara felstavat. Jag klickar med fingret på raden under quote] och ser till att markören står där innan jag börjar skriva. Då funkar det! Ibland kan jag vara tvungen att klicka några gånger innan den hoppar rätt.

[/

Klikar så också på returen till höger me det blir ändå fel och som du skriver blir quote rosamarkerat.

Tryck inte på retur utan klicka med fingret nedanför quote som är markerat.
  • mallar
    Mamma Lotta skrev 2015-12-07 15:06:19 följande:

Idag fick jag svar på mitt moderkaksprov allt är normalt! Imorgon ringer jag Näl om könet så då får jag veta om det är en tjej eller kille som för tillfället bor i min mage!

Grattis
  • mallar
    lillmysan skrev 2016-01-15 09:28:35 följande:

Till er som fött båda könen eller vet att ni kommer få en av varje: har graviditeterna varit annorlunda och vad isf? Magform, hyns påverkan, illamående, nästäppa etc.

Har något gjort några myttest som sedan stämt? Exempel ringen framför magen och bikarbonattestet ;)

Anledningen till att jag frågar är för att jag har en son sedan innan och har en stark känsla av att det är en tjej denna gång.

Med sonen blödde jag nästan hela resan, hade jätterund mage men enbart mage(man såg inte att jag var gravid bakifrån), mådde illa fram till v.11, surt äpple som sug, jättekänslig för lukter, hade klassiska "gravid-glow-huden". Gjorde ej några myttester.

Med denna krabat har jag bara haft en pytteblödning i samband att nsen egentligen skulle komma. Mådde illa till v.13, men får illamåendeslängar då och då, är inte känslig mot lukter, nyser konstant, nästäppa sedan v.7, sugen på fet mat och jättetörstig ,och har med en "putig" mage denna gång, sämre hy än vad jag har normalt. Gjort två myttester vilket visat på tjej :)

Jag väntar min andra tjej och upplever graviditeten väldigt lik den förra. Dvs känner typ ingenting. Bara varit lite trött de första 12 veckorna och öm i brösten. Har dock foglossning denna gång vilket jag inte hade förra men det beror nog snarare på att det är ganska tätt mellan graviditeterna. Ökar tydligen risken för foglossning då fogarna luckras upp snabbare.
  • mallar
    MrsLovisa skrev 2016-02-20 15:59:06 följande:

Jag har sedan igår fått problem med jättemycke sammandragningar de gör inte ont men kan inte göra nått utan att det sätter igång... Kan vara stressrelaterat men lätt orolig. Någon annan med samma sak?

Min bm sa att runt v20-26 är det normalt med ca 20 sammandragningar per dag. Vid fler så ska man kontakta mvc eller förlossningen (om det är riktigt mkt).
Svar på tråden Junibebisar 2016