Inlägg från: vindruvan |Visa alla inlägg
  • vindruvan

Junibebisar 2016

Skönt på ett sätt att höra att det verkar vara många som känner/mår likadant. Då är det inte jag som håller på att bli galen...

Ja det är kämpigt med jobbet (just nu är det inte som det ska vara på min arbetsplats så det bidrar ju såklart), jag vill också ha lite energi och tålamod kvar när jag kommer hem till min familj. Snart helg och sen är det kortare veckor iom påsken.

Skönt för er som snart går på ledighet!

• vindruvan
    annieh897 skrev 2016-03-20 12:20:21 följande:

Hur funkar det med föräldrapenning för pappan när man inte är gifta? Vi ska skriva på faderskapsbekräftelse om ett par veckor. Kan min sambo meddela f-kassan om det så att han kan söka föräldrapenning redan då eller hur funkar det?

Skriver ni på faderskapet innan barnet är fött? Det gjorde vi efter några veckor på socialkontoret med första barnet minns jag. Däremot var det inga problem för pappan att ta ut tillfällig fp då barnet låg inskrivet på neo sina första veckor och därefter ta ut sina 10 "pappadagar".
  • vindruvan
    annieh897 skrev 2016-03-20 13:54:02 följande:
    Ja, vi ringde och bokade tid för det, var inga problem.
    ebe91 skrev 2016-03-20 15:30:57 följande:
    Vi skrev innan sonen föddes också, inga problem. Barnet kopplas ju direkt ihop med mamman på försäkringskassans hemsida, iom moderskapsintyget och minns inte riktigt hur pappan kopplades ihop men det var inga problem alls! Ev han skrev in mitt personnummer och sonens beräknade förlossningsdatum eller så när han anmälde de 10 pappadagarna.
    Jaha, jag trodde inte att man kunde det

• vindruvan
    Liinaa91 skrev 2016-03-24 19:57:16 följande:

Någon som har erfarenhet om hur.man gör när.man inte jobbat ihop en inkomst utan varit en student innan man blev gravid

Har inte den erfarenheten men tror att det finns en lägsta nivå på SGI om man inte har jobbat innan.
  • vindruvan
    Liinaa91 skrev 2016-03-26 18:07:25 följande:

Jag har jobbar fullt innan jag började studera så dom borde gälla?

Jag tror att det räknas på de senaste 6 månaderna/året innan bf. Men säkrast är att kolla direkt med FK för det finns ju vissa saker som skyddar ens SGI också.
  • vindruvan
    frucgsvensson skrev 2016-04-09 19:56:44 följande:

Ni pollenallergiker, vad äter ni för tabletter nu? Jag måste börja med något för mina besvär är så påtagliga nu men vet inte vilka tabletter man får äta som gravid?

Både min BM och läkare sa att "all antihistamin är ok att äta som gravid" när jag hade mycket problem med mina eksem för ett tag sedan.
  • vindruvan

Jag har köpt en Skip Hop jag också, dock en i lite tåligare material, en dash. Hade en sådan (och flera modeller från Skip Hop) när dottern var liten och jag gillar deras kvalité och att dom sitter så bra på vagnen.

• vindruvan
    frucgsvensson skrev 2016-04-12 22:51:11 följande:

Apropå skötväska. Vad pular man ner i en sån egentligen förutom blöjor, ombyte och våtservetter typ? Har sett att vissa tar med egna bytunderlägg inför blöjbyte t.ex?

Jag hade med det mesta: blöjor, våtservetter, salva, ombyte, hundpåsar (till blöjor och smutsiga kläder), ersättning, flaskor, ibland vattentermos till ersättningen, underlägg finns det oftast med om man köper en skötväska.

Sen när dom blir lite äldre så mjuk haklapp, skedar, mat, vattenflaska, burk med majskrokar/smörgåsrån och leksaker.

• vindruvan
    Kristalii skrev 2016-04-13 07:14:01 följande:

Samma hade jag! Snytpapper och plåster kan vara bra oxå.

Absolut! Sånt (plus lite till "bra att ha-saker") har jag alltid i min vanliga väska men ändå räknade jag inte in det. Det tillkommer ju även det jag själv alltid har i väskan eftersom skötväskan är den enda man har med sig.
Svar på tråden Junibebisar 2016