Inlägg från: vindruvan |Visa alla inlägg
  • vindruvan

Junibebisar 2016

Ellaria skrev 2016-04-13 11:34:48 följande:

Du lär ju förlora ditt jobb om inte annat, om du är hemma utan att vara sjukskriven. Du kan ta ut föräldrapenning från och med 60 dagar innan BF.

Tror inte att det räknas som olovlig frånvaro och att man riskerar sitt arbete, det är ju ersättningen som uteblir men sjukskriven är man ändå från läkaren.

Hur det påverkar SGI har jag ingen aning om. Även min sjukskrivning övergår till FK från fredag så jag hoppas att jag inte blir nekad ersättning.
  • vindruvan
    Kristalii skrev 2016-04-14 15:14:03 följande:

Men om sjukskrivningen nekas av FK borde ju SGI:n påverkas?

Jag tror att den är säkrad såhär nära inpå bf. Men ring dom och kolla så får du iaf rätt svar.
  • vindruvan
    annieh897 skrev 2016-04-14 16:22:28 följande:

Jag tror att den är det om man har jobbat ett visst antal månader innan, annars inte.

Ja, så är det nog och nu vet ju iofs inte jag hur länge du har jobbat/inte jobbat. Ring dom och hör eller avvakta. Lycka till!
  • vindruvan

Är man väldigt missnöjd med sin bm så är mitt råd att byta till en annan, det ska inte vara nåt problem eller konstigt med det. Lycka till!

• vindruvan
    HeIena skrev 2016-05-01 05:56:16 följande:

Tack för den här tiden och den här tråden. Vår lilla Freja kom i torsdagsmorsse och nu ligger hon och snuttar på mitt bröst och ser så nöjd ut. <3

vilken kärlek man kan känna direkt till denna lilla varelse. ???? All lycka till, till er som väntar.

Grattis!

Vilken v föddes hon i?
  • vindruvan
    ebe91 skrev 2016-05-15 10:25:28 följande:

Alltså. Är det 14 dagar är det ju exakt 2 veckor tidigt så då borde du varit i 37+6? 39+6 är ju bf.

Är inte 40+0 bf? Dvs 40 fullgångna veckor.
  • vindruvan
    ebe91 skrev 2016-05-15 13:50:26 följande:

Det finns de som räknar 40+0 som bf men det är vanligare inom vården att räkna 39+6 (så räknar iaf mitt landsting). Det beror egentligen på om man räknar mensen från 0+0 eller 0+1. Gemensamt är att man räknar 280 dagar :)

Ok!

Ja egentligen kvittar det väl så länge barnet kommer ut i "lagom" tid.
  • vindruvan
    tofslan skrev 2016-05-16 09:36:29 följande:

Tack! Stämmer bra.

Vecka 36+0 kom mina fina små tvillingpojkar. De vägde 2,5kg vardera så en helt ok vikt ändå, och de mår fint!

Kämpa på alla! Snart snart är bebisarna här :)

Grattis!!
  • vindruvan
    annanaa skrev 2016-05-18 16:58:42 följande:

Oj, blandade svar där... :)

Har googlat lite (försökt lova mig själv att inte läsa för mycket) och insett att det är blandade känslor inför vändning.

Visste inte ens att man kunde tacka nej till det.

Den rädda delen utav mig ser ju set här som en enkel utväg så att det blir ett planerat kejsarsnitt, men samtidigt är ju det såklart en risk också!

Får prata med min barnmorska på måndag som ska kolla hur hon ligger innan vändning blir bokat men om det är fler som har kunskap/åsikter vill jag gärna höra (läsa;))

Har inte någon åsikt eller erfarenhet av vändningsförsök men däremot om snitt.
    Ett planerat snitt är inte mer riskfyllt än en vaginal förlossning, inte om man ska tro läkare och barnmorskor som jag har pratat med. Jag ska själv göra ett planerat snitt i juni och det räknas som en rutinoperation och inte farligt för vare sig mamma eller bebis.

Hoppas att bebis vänder på sig av sig självt om det är det du vill

• vindruvan
    Bibi84 skrev 2016-05-18 21:10:14 följande:
    tyvärr vet jag inte, men vi kan göra precis som vanligt när vi är sjukskriva/arbetslösa/mammaledighet/semester med dagis uppehåll. Vi betalar för full plats och får då ha barnen full tid. Sen att många hämtar barnen tidigare och har dom hemma lite oftare är ju bara mysigt och kul. Själv är jag väldigt glad att vi har det så eftersom det är en grund till varför man är sjukskriven, eller hemma med en nyfödd. Plus att barnen som går på dagis behöver det sosiala och leken dom har med sina vänner. Tycker det är dumt att kommunerna bestämmer att bara för att man är hemma med en nyfödd så ska de andra barnet få gå färre timmar på dagis.
    Men men...det är ju min åsikt! :)

Måste fråga, hur kommer det sig att ni får ha vilka tider ni vill oavsett om ni arbetar, är arbetslösa/föräldralediga? Vid sjukskrivning är det ju så att man har rätt till full tid på förskolan.

Svar på tråden Junibebisar 2016