Inlägg från: vipsan |Visa alla inlägg
  • vipsan

Syskon eller inte?

Jag är mamma till en fantastisk pojke på 2,5 år. Älskar honom mer än allt men kan inte påstå att jag tycker att bebis och småbarnstiden varit enkel. Att han dessutom är ett barn med mycket stor egen vilja som väldigt tidigt börjat trotsa gör det inte lättare. Flera gånger i veckan blir jag så arg på honom att jag inte vet var jag ska ta vägen, försöker verkligen att inte visa det men ibland så rinner det bara över. Många gånger har jag funderat över hur jag egentligen är som mamma eftersom jag inte klarar att ständigt hålla mig lugn och pedagogisk när det är krig om varenda liten sak som ska göras.  

Nu när 3-årsdagen börjar närma sig så funderar jag mer och mer över det här med syskon. Jag vill verkligen att min lilla kille inte ska vara ensambarn utan att han ska ha ett syskon att växa upp tillsammans med men samtidigt så vet jag inte om jag kommer att palla med det igen.

Finns det någon mer som funderar i de här banorna och hur tänker ni?

Jag vet att det är en begränsad tid men när det är jobbigt känns det ändå oändligt länge.

• Svar på tråden Syskon eller inte?
  • vipsan

Vi har pratat om det här in i oändligheten, jag och sambon, men vi kommer inte fram till något men som ni skriver kan det nog vara en klok idé att vänta några år till. Jag har själv 5 år mellan mig och min syster och har alltid tänkt att jag vill ha mina barn tätare i ålder för det är först nästan upp i vuxen ålder vi kommit varandra nära så det är svårt att släppa tanken på2 barn relativit tätt.

• vipsan

Självklart är det inte den enda anledningen men en del av anledningen till att vi vill ha ett barn till. Den allra främsta anledningen är ju att vi faktiskt vill ha fler barn än ett men tvekar eftersom de första åren varit såpass tuffa.

Svar på tråden Syskon eller inte?