Inlägg från: Anonym (hjälp) |Visa alla inlägg
  • Anonym (hjälp)

Klarar ej av min sambos barn

Anonym (been there) skrev 2015-10-07 13:30:19 följande:

Jag har själv varit i exakt samma läge. Jag försökte verkligen och hoppades att det skulle bli bättre. Jag tänkte att det kanske berodde på att jag inte hade egna barn och därför inte förstod mig på de små liven. Så korkat nog skaffade vi barn tillsammans.

Nu står jag här sjutton bortkastade år senare och känner att min kraft, självkänsla och kärlek ligger på så enormt minus att det nog är omöjligt att komma upp till ytan igen.

Så mitt råd till dig blir: för din egen skull, lämna! Det är bara inte möjligt att få ett lyckligt liv med en "begagnad" man med en rent fysisk ryggsäck (undantag finns säkert men de är väldigt få).

Lämna och börja istället ett liv där villkoren är lika för alla, om du stannar så kommer du märka att du och dina behov hamnar mer och mer i skymundan. Att allt du gör tas för självklart. Att du har en massa skyldigheter och NOLL rättigheter vad det än gäller.

Stannar du och dessutom skaffar gemensamma barn kommer både du och dem så småningom inse att det inte bara är du som är en andra klassens familjemedlem utan att det även gäller barnen.

För finns det något ALLA i en "ny-familj" måste acceptera så är det att det ALLTID är synd om särkullbarnen, att deras behov ALLTID måste gå före alla andras, att man inte kan kräva lika mycket av ett särkullbarn för han/hon har det SÅ JOBBIGT som måste ha två hem.

Att detta stackars barn STÄNDIGT måste kompenseras för det OERHÖRDA traumat att växa upp med skilda föräldrar. Detta gäller naturligtvis även om föräldrarna separerade så tidigt att barnet inte ens minns att de levt tillsammans.

Detta blev ett långt och bittert inlägg men kontentan av det hela blir: 
    Du är värd mer och bättre!

Jag har funderat mycket kring det du säger. Jag har inget intresse av att lämna min sambo som det ser ut nu, men lär fundera både en och två gånger över om det är så smart att skaffa barn med en sådan man. Jag kan tänka mig att det skulle bli mer tal om rättvisa och orättvisa mellan våra gemensamma barn och hans barn. Att det är orättvist för våra barn får vara med oss hela tiden och det får inte hans barn p.g.a. barnet är hos sin mamma ibland. Att hans barn ska kompenseras och daltas med osv. Ska man ge sig in i det ska man vara jävligt klar över att ha sjukt mycket stake när bollen väl är i rullning.
  • Anonym (hjälp)
    nevermind skrev 2015-10-07 13:52:46 följande:
    Han vill ju ha en hushållerska/barnflicka?
    Jag har gjort väldigt klart för honom att jag inte är en sådan, det gjorde jag redan från start. Är det så att han fortfarande enbart vill ha en hushållerska/barnflicka så är det ju jättetrist att han är kvar med mig och inte får det han egentligen vill ha. ;)
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (Suck) skrev 2015-10-07 14:08:06 följande:

Träffar man en man med ett litet barn måste man älska barnet om man flyttar ihop. Betyder det att man måste älska barnet eller att man är ond om man inte gör det? Nej, självklart inte. Men då ger man FAN i att flytta in i barnets hem. Det hela är väldigt enkelt. Sätter man sig själv först och flyttar in trots att man inte gillar barnet ja då är man både korkad och elak.

Föräldrar och deras barn är en paketdeal. Älskar du inte hela paketet, håll dig borta.

Då är det med andra ord kört på kärleksfronten för de flesta ensamstående föräldrar där ute? Eller får man även som förälder acceptera att ingen kan älska sitt barn som en själv, och vara glad ändå och separera sin relation med sin partner, relationen med sitt barn och relationen mellan partern och barnet? Och acceptera att alla relationer ser olika ut? Jag är inte säker på att barnen behöver drabbas så negativt av om en "styvförälder" nödvändigtvis inte älskar dem. I mitt fall har barnet två föräldrar som regelbundet säger till barnet att de älskar barnet. Allt annat över det är väl en bonus, isåfall. Sedan får barnet lära sig att det finns andra personer i barnets närhet, släktingar, eventuella partners till föräldrarna, syskon, vänner, bekanta osv. Måste samtliga av dessa älska barnet villkorslöst för att kunna få vara en del av barnets liv? :)
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (Misslyckad bonusmamma!?) skrev 2015-10-07 14:21:26 följande:

Ni skriver så bra. Träffande. Även om allt inte stämmer in på mig så känns det bra att läsa om fler i ungefär liknande situation.
    Det känns nu som att min sambo accepterat mig för den jag är..
    Jag hjälper honom med sitt barn (självklart) men kan hen inte uppföra sig utan bara orsaka svårigheter för mig (t.ex sätta sig på tvären och vägra åka hem från badstranden när jag hade en tid att passa med mitt barn, vägra gå på skolan på morgonen när jag vid båda tillfällena var ensam med tre barn) då sätter jag ner foten och säger Stopp!
    Bonusen på 8,5 år. Mina barn på 8,5 år och 5 månader.
    Då har jag ställt ultimatum att kan hen inte uppföra sig så kan hen inte följa med mig och "mina barn" samt att pappan måste vara hemma på morgonen innan skolan för att ta hand om sitt eget barn. Det håller min sambo helt och hållet med på.
    Han är en väldigt bra pappa men det är inte lätt att vara "ensam" med uppfostran av ett barn med den här problematiken.

Ett ex. Jag skulle hälsa på en släkting med jämngamla barn som våra.. Jag var ensam hemma (pappan till bonusen var och hjälpte en släkting) innan vi skulle åka. På en halvtimme så har bonusen orsakat två bråk och slagit mitt barn så han gråter.
    Fick bonusen följa med? Nej.
    Jag sa att kan man inte uppföra sig utan bara bråka, då får du åka till pappa. Punkt slut.
    Samma regler gäller ju för mitt barn, bråkar man blir man hemma. Nu händer det typ aldrig för han "bråkar" aldrig..

Jag har ju två egna barn nu. Ett sedan tidigare och ett med min nuvarande sambo. Jag måste ju räcka till åt dom först och främst. Kan ju inte vara så att jag ska lägga lika mycket tid och energi på bonusen som min sambo och sedan inte orka med mina egna?
    När hen får ett utbrott så slängs det i dörrar, det kastas kuddar i soffan, hen kastar saker, skriker, stampar och lever rövare.. Då ska jag kliva in där också!? Ibland gör jag det för att jag blir så jävla förbannad på att det skriks och kastas grejer..
    För hen kräver så oerhört mycket "uppfostran"! Min sambo är ju ständigt orolig. Nu, hur blir denna vecka. Hur kommer framtiden att bli för hen..

Jag försöker att inte ta åt mig när folk skriver om bonusmammor som inte behandlar bonusbarnen som sina egna. Jag vet att om hen inte haft de svårigheter som finns så har det varit annorlunda.
    Hen har faktiskt två föräldrar.. Jag har en föräldraroll men jag är inte förälder till bonusen.

Skönt att du känner styrka i att sätta ner foten, och att det även accepteras av sambon. Nu är ju du i en speciell situation där det verkar som att sambons barn kräver extra mycket tid, så det blir ju speciellt. Energin i huset ska kunna räcka till samtliga barn, och dina barn ska inte hamna i kläm. Svårt att hantera, kan jag tänka mig. Men som du säger, barnet har redan två föräldrar. De måste ta sin del av ansvaret.
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (Suck) skrev 2015-10-07 14:41:39 följande:
    Nej varför skulle det vara kört? Finns massor med människor som kan älska andras barn. Det finns även alternativet att bara dejta och vara särbo.

Du behöver inte vara säker. Folk som vet vad de pratar om vet åt dig. Saknar du så grundläggande förstående för barns psyke är det bara ännu bättre att hålla dig borta.
    Skulle väldigt gärna vilja träffa den person som älskar sin partners barn villkorslöst. Vill gärna ha tips på hur de gör. Säg gärna till om du känner någon. Jag är inte sambo med min sambos barn utan med min sambo. Min sambo har ett barn som bor här. Vill jag leva med sambon och han vill leva med mig, och sambon accepterar mig för den jag är och jag accepterar honom för den han är (inklusive barnet) så ser jag inget problem till varför jag (och många andra "styvföräldrar") ska sticka bara för att vi inte älskar barnet i fråga. Jag får det inte att gå ihop, förklara gärna varför det är nödvändigt att jag ska känna en känsla av kärlek när jag ser på hans barn! Hur vet barnet huruvida jag älskar barnet eller inte? Man kan ge trygghet och goda förutsättningar utan att en känsla av att älska personen i fråga, för barnets skull och för sambons skull. För min egen skull väljer jag själv vem jag älskar och inte, men behöver inte bete mig som en gris för att jag inte älskar den.
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (Suck) skrev 2015-10-07 14:50:16 följande:
    Nej, tack och lov hade jag föräldrar som var vettiga så den sörjan slapp jag.

Nej, det räcker på långa vägar inte om ni bor ihop och du är en stor del av barnets liv. Det handlar inte om att tvinga något. Älskar gör man naturligt eller inte. Men älskar man inte barnet flyttar man inte in i hens hem.

Vem har sagt något om att du måste älska barnet exakt som honom? Jag sa bara att man måste älska barnet.

Du snackar om att det krävts mycket som om du gjort något rätt och förtjänar en medalj. Det rätta hade varit att aldrig flytta ihop och skaffat barn med honom. Att du ansträngt dig in i absurdum för motsatsen är bara korkat.

Du har själv satt dig i den situationen så tro inte att du får någon sympati från mig.
    Jag tror ingen är ute efter sympati, speciellt inte från en person som inte har någon förståelse för situationen i fråga. Varför räcker det inte med de hon ger barnet? Barnet har andra föräldrar som har skyldighet att sörja för barnet, ge den den trygghet och kärlek som alla barn behöver. Varför krysta fram något? Varför så svart eller vitt?
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (Suck) skrev 2015-10-07 15:11:46 följande:
    Skillnaden mellan dig och mig är att jag förstår att barnets bästa går först. Ni hittar killar ni blir kära i och kör på, barnet är bara en bieffekt ni får hantera. Tror man att barn inte är extremt känsliga och i alla högsta grad kan känna när de är oönskade och ogillade ska man utbilda sig lite innan man går nära barn. Det räcker inte att man försöker vara hövlig och sköter de fysiska uppgifterna, de förstår skillnaden.

Den biologiska föräldern är precis lika illa om inte värre som låter sitt barn utstå det. Barn måste inte älskas av alla den möter men i hemmet ja där ska det vara ren kärlek. Inget barn ska behöva bo i ett hem där de är oönskade och ogillade.
    Jag är också av åsikten att barnets bästa ska stå i centrum, men du och jag verkar ha olika syn på vad som är barnets bästa. Jag tror inte att barnets bästa är att åka mellan två familjer, förhålla sig till olika regler, nya relationer, sakna och känna sig osäker på var hen hör hemma. Men ibland blir det så och vad skälen än må vara så händer det att föräldrar separerar och barn hamnar i kläm. Att försöka göra det bästa av situationen är ju att föredra. Om barnet ska känna 100% kärlek så kan ju föräldrarna (förutsätter alltså att föräldrarna känner så inför sitt barn) leva tillsammans trots att de inte känner kärlek inför varandra. Ett annat alternativ är ju att föräldrarna går isär och hittar kärlek på annat håll, men har kvar kärlek för sitt barn. Även detta innebär 100% kärlek från föräldrarna till barnet. Barnet förlorar därmed ingen kärlek i detta. Det föräldrarna å sin sida vinner är kärlek till en partner, om de hittar en sådan. Jag tycker att det senare alternativet innefattar mycket mer kärlek än det förra. Vad eventuell partner till föräldern har med allt det där att göra, är för mig svårt att förstå. Hur kan jag känna förväntas känna kärlek till ett barn som jag inte har någon anknytning till? Jag accepterar barnets existens och försöker få vår vardag (som är på förhand given att vara problematisk eftersom den inte innefattar  föräldrar och barn i en enhet) att gå ihop. Ibland ryker vi ihop, barnet och jag, sambon och jag och framförallt sambon och barnet. Sedan går det över. Men kärlek? Nej. Försök förstå skillnaden mellan barnets föräldrar och föräldrars partners.
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (Micke) skrev 2015-10-07 15:53:06 följande:
    Du har inte nödvändigtvis rätt. Endel kvinnor blir ännu värre mot bonusar om de har egna barn. Det handlar i stor utsträckning om hur man är som person. Sen är det så att jag gjorde en stor tabbe. Borde sett det innan vi flyttade ihop.

Vill inte påstå att det är lätt men man bör kanske göra sitt bästa. Har snackat med polare om det här. Många upplever samma och det sjuka är att vi killar inte har några vidare problem med bonusar. Kan det vara kvinnligt att vilja ha rätten till sin partner. Och se barn som rivaler. Eller vad handlar det om? Skilsmässobarn bor ju sällan heltid.
    Absolut, det beror på person och personkemi och allt möjligt. Jag försökte räkna lite här och kom fram till att barnet är hos oss ungefär 90% av tiden, i princip heltid alltså. Men det är säkert 50/50 i andra familjer. Nu är jag inte man så det är svårt för mig att säga, men för egen del spelar det självklart in att han tidigare haft en relation som resulterat i ett barn och att ständigt behöva förhålla sig till barnets mamma som därmed är ett ex till min partner. En sån sak är ju ofta lite känslig. En annan del är veta att så länge jag vill vara med min man så kommer jag att behöva förhålla mig till hans barn, barnets mamma inklusive hennes släkt och familj. Klart det handlar en del om revir och att inte vara den enda vuxna kvinnan i min sambos liv. Mycket handlar också om att det finns en annan vuxen som indirekt (eller direkt) bestämmer hur ens eget liv ska te sig, dvs. när jag har rätt till min partner (hon bestämmer vilka dagar hon kan ta sitt barn) och när vi är själva - helt enkelt en annan person att förhålla sin tid till (och där finns ju också barnet i sig att förhålla sin tid till). Den är svårast, tycker jag. Det är ju en en känsla som inte kommer försvinna tror jag, och en i raden av känslor som det bara gäller att hantera. Huruvida det är kvinnligt eller inte, vet jag inte.
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (också styvförälder) skrev 2015-10-07 16:02:12 följande:
    Jag tror att det handlar om att förväntningarna och kraven på en bonusmamma är så mycket större än vad de är på en bonuspappa.

Aldrig att jag hört att en man fått höra; Men det är ju KLART att du ska ta lika mycket ansvar för barnen när ni bor ihop! Men det får bonusmammor ofta höra.
    Traditionellt sett är det kvinnan som har hand om hem och barn och många gånger förväntas det att kvinnan ska ta det extra arbetet som ett bonusbarn innebär också, utan att hon ens tillfrågas.

Min man tex, har ALDRIG behövt kliva in som förälder i nåt. Han väljer ibland att själv skjutsa mina barn osv men det finns inget som helst krav på att han ska det. Han är snäll och rar mot mina barn och kramar dem, retas med dem, visar dem respekt osv men jag tror inte han älskar dem. Att han tycker mycket om dem står helt klart dock.
    Visst är det så? Tror också på att seglivade förväntningar på en persons roll och egenskaper utefter dennes könstillhörighet, har med saken att göra.
  • Anonym (hjälp)
    Anonym ("elaka styvmamman") skrev 2015-10-07 16:04:44 följande:
    Du måste förklara för din man att att hans barn är HANS yttersta ansvar.
    Jag skulle inte skjutsa min mans barn till skolan om det innebar en extra resa utöver den jag tar för att köra min son till dagis. Inte en chans!
    Lagar mat, tvättar och plockar gör man ju oftast mer eller mindra ändå, vare sig man har barn eller ej.
    Sen tillkommer ju lite mer av allt det när ett barn är inblandat o så länge jag inte behöver göra något med ungen i sig- vabba, torka snor eller rumpan, leka med honom, läsa läxor, packa skolväska osv så funkar det.
    O jag förhåller mig numera verkligen till att BARA göra sådant som inte sträcker sig utanför min bekvämlighetszon med hans barn.
    Det är inte lätt, samvetet gnager ofta men jag måste... För annars kan man (jag iaf) falla in i rollen som nanny och åläggas mer ansvar och uppgifter samt tvingas sätta sina egna intressen, som man ofta har mkt begränsad tid för åt sidan. Inte en chans att jag gör det efter allt vi har gått igenom med sonen o hans mamma, o med upprepande jämna mellanrum fortfarande går igenom.
    Min man har inte de känslorna för sitt barn som jag har för mitt. Det är tydligt.
    Relationen med mamman är extremt infekterad och dom tål inte varann. Tyvärr personifierar sonen deras konflikt, både för dem och för mig.
    Men jag hoppas att pappan nu med ändrade arbetsförhållanden får mer energi och kan lägga den på sin son. För bådas skull men fr.a för pojkens.
    Jag har iaf gett upp efter 3 års kämpande som resulterat i sjukskrivning pga utbrändhet och stress, ångest mm mm

Det är inte värt det när föräldrarna bara motarbetar varann och inte håller överenskommelser.
    Då får dom lösa det själva.

Du måste acceptera hans barn och respektera det som en medmänniska med storre behov än en vuxen familjemedlem, ja. Men det är inte ditt ansvar att ta del i läggning, läxor, toalettbestyr, vab, bråk (om det inte är med dig) eller att ens kramas. Jag kramar inte min mans barn. Han petar sig i munnen och näsan, kliar sig i rumpan (innanför kalsongerna) dreglar och har vårtor som han kliar sönder titt som tätt. Jag kan ju säga att jag håller inte hans hand pga detta heller.
    Jag har sagt som det är till honom- "att jag inte vill för att..." o berättat varför på ett sätt som förhoppningsvis inte gör honom ledsen. Ibland lyckas det, ibland inte.
    Jag bryr mig ärligt talat inte längre..utåt. Men det skär i hjärtat ibland när han blir ledsen och avundsjuk på min son.
    Han blir antagligen ledsen och avundsjuk för att han inte får det av sina föräldrar. Hade han fått det han väl inte behövt det från dig, tänker jag. Extra svårt för dig som partner till din sambo att förhålla dig till allt när föräldrarna varken är sams eller verkar särskilt intresserade av sitt barn. Oavsett vad så är skulden inte din. Du har inget med det där att göra. Att ta hand om sig själv är en grundläggande rättighet och skyldighet som man har om sig själv, likväl mot sina egna barn. Resten, i min värld, är en bonus för alla. Vill/kan man inte så är skulden ändå inte ens egen, utan föräldrarnas. Alltid föräldrarnas. Vill föräldrarna hävda något annat så har de brustit i sin omsorg om barnet. Och vem har skyldighet (enligt lag) att lösa det och sörja för sitt barn? Föräldrarna.
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (Misslyckad bonusmamma!?) skrev 2015-10-08 01:16:02 följande:
    Samma här!

Bonusen trivs också här bäst. Hen säger ibland att hen älskar mig. Hen accepterar mig för den jag är.
    Pappas sambo.
    Mamma till hens syskon.
    Jag har aldrig varit otrevlig. Jag är en extra vuxen i hens liv. Har t o m fått beröm från Bup hur vi jobbar här hemma med att "vända ett sjunkande skepp"!
    Och det är tack vare min hjälp som min sambo och bonus har ett mycket bättre förhållande idag jämfört med för 3 år sedan.

Om jag förtjänar medalj? Absolut inte men jag engagerar mig mer i bonusens liv än vad biomamman gör men ändå så borde jag "lämnat" eftersom jag inte ÄLSKAR!! Det är visst det enda som betyder nåt. Suck.

Jag visar vart gränserna går vilket jag tror är en trygghet för barnet ist för hos biomamman där det är "kompisuppfostran"!
    Åh, jag håller helt med dig. Att engagera sig så fruktansvärt mycket i ett barns liv och veta att barnets mamma inte gör detsamma. Barnets mamma kan säga till barnet att hon älskar barnet så mycket, men ändå väljer mamman nöjesliv framför att vara med barnet. Det sticker i ögonen att en förälder väljer kompisuppfostran framför att ta en föräldraroll. Det provocerar oerhört mycket. Kanske ännu mer när en själv är tvungen att ta den föräldrarollen och saknar den känslomässiga kopplingen för att kunna göra det fullt ut och med glädje.
  • Anonym (hjälp)
    Anonym ("elaka styvmamman") skrev 2015-10-08 09:12:50 följande:
    Ta du din fina utbildning och erfarenhet och GÅ DÅ UT OCH UTBILDA DESSA INKOMPETENTA FÖRÄLDRAR SOM BETER SIG SOM DEN HÄR POJKENS!!!
    Uttala dig inte om mig som person eller anta att jag är en mobbare.
    Jag har slitit för den här pojken så jag själv "gått in i väggen" och varit/är sjuk sedan 1,5 år av de 3 som jag levt med min sambo+bonus.

Det finns inget naturligt hos däggdjur i att ta sig an andras barn som sina egna.
    Men vi står ju lite högre än djur i mångas ögon o då är detta en svår fråga. Det är inte accepterat i samhället att "inte älska alla barn". Fast vi, egentligen beter oss som djur i allra högsta grad. Du som arbetar med barn själv måste ju se själv hur de beter sig enligt vissa mönster och instinkter.

Jag har slitit ut mig själv för att försöka ta hand om denna unge och få honom att känna sig älskad i 3 år men jag kan inte göra det mer, för jag har ett eget barn som alla dagar i veckan, alla timmar och minuter på dygnet är viktigare för mig att rå om och lägga min tid och energi på. För jag har bara ett eget barn, en avkomma att ansvara för.
    Sen att jag väljer att leva med en man som har barn ska inte innebära att jag därmed ska dra ett större lass. Han är för fan oxå förälder. Jag lämnar inte min son med honom om jag ska göra något där han inte kan följa med. Jag fixar barnvakt. O det gör jag av två anledningar. 1 för att jag inte vill åläggas det ansvaret för hans unge (som har bekräftad diagnos och är allmänt jobbig).
    2 för att det ger min sambo + bonus möjligheten att hitta på något på tu man hand vilket väldigt sällan inträffar annars.

Jag har accepterat hela paketet men kan inte påstå att jag älskar hela efter allt som jag fått utstå.
    Viss jag kunde ha valt att inte kliva in i förhållandet men...nu gjorde jag inte det för jag trodde inte sån brist på samarbete och engagemang från föräldrarna till den här pojken var av den sorten jag nu fått erfara. O om jag inte är där så fallerar alla mat/sovrutiner för pojken.
    Så kom INTE och predika om att jag är en elak o egoistisk människa, om än med förklädda ord.
    Jag vill slå ett slag för det du säger. Varför glöms föräldrarnas ansvar alltid bort i dessa sammanhang? Det talas i förbigående om över hur barnens föräldrar självklart har ett ansvar, men föräldrarnas partners ifrågasätts mer. Jag har pratat med min sambo och han menar att mamman till hans barn inte kan ha det föräldraansvar som han förväntar mig att jag tar, då det inte är mamman som bor med barnet utan jag. Dessutom behöver mamman några helger fria så att hon kan gå ut och roa sig också. Sedan när kom föräldraskapet med såna "privilegier"? Det är en otacksam roll vi har, den saken är klar.
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (Micke) skrev 2015-10-08 10:23:34 följande:
    Du som är så ädel och smart, hur kommer det sig att du är ihop med en idiot? Jag menar du har månat så mycket om barnet att du blivit sjuk!? Men pappan skiter i barnet. Låter som en riktigt bra snubbe.

Jag tror att personen vars inlägg du besvarade redan gör mycket för människor. Men med tanke på hur många sorgliga själar det verkar finnas är ju uppgiften tämligen omöjlig. Behövs fler som lär upp folk till att ta hand om barn. Och jag säger det igen, antingen har man det eller så inte. Alla som inte klarar av bonusbarn, håll er undan!

Att bli förbannad på någon som säger sanningen känns lite omotiverat. Eller? Ska man bli förbannad på människor som klarar av att ta hand om barn på ett korrekt sätt?
    Problemet är väl att allt ansvar läggs på bonusföräldern när det snarare än föräldrarna som ska ifrågasättas. Det är väl föräldrarna, snarare än bonusföräldern, som har satt barnet i den situationen? I det fallet som du pratar om så har barnet ganska dåliga förutsättningar som det är, tyvärr, men föräldrar som har mycket kvar att önska. Märkligt att lägga skulden på bonusföräldern. Sanningen är ju alltså att föräldrar inte tar sitt ansvar och istället lägger skulden på andra. Bonusföräldrar är så lätta byten.
  • Anonym (hjälp)
    Annak77 skrev 2015-10-08 12:51:55 följande:

Nu har jag inte läst alla kommentarer, men jag känner igen mig i inlägget. Jag separerade i sep förra året, träffade min fösta kärlek och nu bor vi ihop med hans två barn och mina två killar varannan vecka. I början gick det bra, jag började knyta an till hans barn, mina killar älskar min sambo MEN sen vi flyttade ihop går allt åt helvete....... Vi pratar om det så klart och med barnen. Hans barn tål inte att pappa pratar el ser åt något av mina barn. De retas för de vet att min yngsta son blir arg. De lyssnar aldrig på mig, de ska synas och höras mest hela tiden. Och får de inte ( iaf hans dotter ) uppmärksamhet 7/24 av deras pappa så tjuras, skriks och beter sig allmänt illa, de vill gärna ha full uppmärksamhet av tex min mamma och pappa, syster osv. Mina barn knuffar dom gärna undan för att hinna först att säga hej till mormor, morfar osv. Och det gör min yngsta son ledsen. Hans dotter tar gärna saker för min yngsta son och gömmer på sitt rum, eller saker för mig. Sen är det aldrig hon som gjort det. Jag märker att jag förändras när de kommer, tyvärr för jag vill inte det. Men det här tar kål på mig. Vi flyttade till honom, och det är hans barn inte sena att påpeka. vad som är pappas saker, vad pappa hade och vad som var pappas och mammas saker och som vi inte får titta på eller röra. Dock är det ok att hoppa i min soffa jag hade med mig osv. Det tär på mina pojkar och mig. Men vi pratar om det, hur jag känner när det händer osv. Jag hoppas att det nån gång går över. och att jag kommer börja tycka det är ok att ha alla barn här. Och jag vet, jag är VUXEN men barn kan faktiskt göra vuxna illa också. Och tro mig de är medvetna om hur och vad de ska göra. Varken jag eller min sambo tolererar sånt. Men han jobbar lååååånga dagar och jag har barnen mycket själv.
    Jag bryr mig om hans barn, jag älskar dom inte.
    Jag önskar att jag var en bättre människa som kunde göra det.......

Nu lever du och jag lite olika liv, då jag inte har barn sedan innan och så men jag känner igen mig i delar av din text och kan, utan erfarenhet på alla punkter, känna frustrationen i det. Och framförallt känna för dina barn. Situationen är ju svår för alla inblandade och ni gör bra som pratar mycket om det. Men jag förstår att det är svårt. 
    Speciellt känner jag igen det där men att de poängterar vad som är deras, vad som mamma och pappa köpte tillsammans och så vidare. Det är så här också då jag flyttade in till min sambo och hans barn, där de hade bott alla tre innan. Dock var det länge sen och hans barn var liten när de separerade så barnet har liksom inget minne av det, inget minne av mamma och pappa tillsammans som par liksom. Ändå ska det sägas "här bodde mamma och pappa", "det här köpte mamma och pappa" osv. Min sambo är bra där när han går in och säger ifrån med att det är han, eller han och jag, som har köpt det och att det faktiskt inte finns något i hemmet som mamma har köpt. Att vi tre lever där tillsammans. Sen kan man ju förstå varför barnet kan har ett behov av att säga såna saker, och det har vi pratat om också alla tre. Men, man skäms när man blir sårad då, man tänker att man som vuxen borde vara större och ha förståelse. Men samtidigt, som du säger, barn kan såra vuxna också, barn kan medvetet vara elaka och vilja frysa ut, och barn kan veta hur de ska göra för att trycka på vissa knappar hos vuxna. Ett sätt att slippa det är  ju att flytta till något nytt som är neutral mark för alla, men först och främst är väl det inte något man gör i början av en relation, och hur realistiskt är det. Alla måste få känna sig välkomna och dina barn måste känna att de bor där på samma villkor som hans barn.
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (Läraren) skrev 2015-10-08 16:25:25 följande:

Lär er respektera era styvbarn inte älska dom.Om det inte funkar flytta ut och bli särbo.

Vem har sagt att det inte finns någon respekt? Jag respekterar mitt stvybarn som person och försöker i alla situationer där det uppstår någon öppen eller dold konflikt, att sätta mig in i barnets situation - dels som barn men också som barn till separerade föräldrar. Och försöker förstå. Ibland går det bra, ibland går det mindre bra. Folk verkar se så lätt på det där med att snabbt som attan lämna en relation så fort det uppstår minsta konflikt, kanske därför det finns så många barn med separerade föräldrar? Vad hände med att försöka förstå, lära, utvecklas och kompromissa? Jag kommer aldrig lämna min relation enbart på grund av att jag inte älskar mitt styvbarn, så det där med att jag ska flytta på mig kommer aldrig att hända.
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (också styvförälder) skrev 2015-10-08 16:45:52 följande:
    Ingen här pratar om respekt. Vi pratar om att vi inte känner något för våra bonusbarn/styvbarn. Ingen här är elaka mot barnen eller försöker få dem att inte vilja komma, tvärtom, som jag uppfattar det så jobbar vi arslet av oss och engagerar oss emellanåt MER än föräldrarna gör, men det betyder inte att vi gillar det.
    Spot on. Heja dig!
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (Läraren) skrev 2015-10-08 19:53:26 följande:

Sluta klaga då.Ni har ju valt att leva med en man som har barn med sin förra kvinna.Själv skulle jag inte kunna leva vardagslivet med andras ungar.

Det finns säkert saker i ditt liv som du också klagar på ibland, men som för den sakens skull inte betyder att du på en gång gör dig av med det. Alla vet att vi är fria att göra egna val i livet, och att det i praktiken bara är att välja bort något man inte vill ha. Livet är ju inte alltid så enkelt att det antingen är x eller y. Älskar jag min man och verkligen vill leva med honom så kommer jag att acceptera och respektera hans barn, och behandla barnet väl. Jag har full rätt att i mig själv tycka och tänka vad jag vill, och ibland kanske även dela något med min partner eller någon vän. För att komma framåt. För att det är så jag kan reflektera och tänka klart, och lära mig av mig själv och andra. Men jag kan inte göra barnet ogjort, och är jag så dum så jag tror det så förtjänar jag inte att vara med dem. Men vill jag klaga så klagar jag så mycket jag bara vill :)
  • Anonym (hjälp)
    Anonym (Micke) skrev 2015-10-08 20:26:56 följande:
    Jag ställer mig frågande till det du skriver. Föräldrar har ansvar för allt runt barnet. Samt se till att det mår bra och är omgiven av bra folk. Sen är det väl upp till de olika familjerna att komma överens om vem som gör vad.

Vi har inget uppdelat förrutom att jag sköter kontakt med skola och vårdcentraler osv. Jag gör saker med min bonus ibland och min nya med mitt barn. Vi gör även saker ihop och ensam. Alltså fattar inte vad som är så jobbigt och meckigt.

Vem ger bonusmammor skulden? För vad? Självklart ska man ju ha skuld om man behandlar barn illa. Men annars? Nej fattar inte.

Om min kvinna hämtar mitt barn för att det är enklast. Och jag kanske handlar under tiden. Är hon utnyttjad då? Om jag skjutsar hennes barn till träningen, blir jag överkörd då? Och om jag är ensam hemma med hennes barn bör jag då göra ett inlägg här? Eller är det när ungjäkeln trotsar? För det är väl bara ouppfostrade ungar som gör så?

Seriöst fattar inget. Är ni alla ihop med mansgrisar. Eller tar ni på er nåt martyrskap? Vart ligger felet och tror ni alla att ni är helt oskyldiga? Ni väljer ju iallafall er egen situation.
    Det jag menar är att det är vanligt att bonusföräldrar får skulden för att de ej alltid agerar exemplariskt (eller ifrågasätter något) i den förväntade rollen som ställföreträdare för den förälder som ens partner separerat ifrån, medan den förälder som bonus ej är tillsammans med, inte gör ett skit men ändå får så fantastiska hyllningar enbart på grund av att hen är förälder till ett barn. Så är det i mitt fall och jag hör skräckhistorier på hur det är för andra. Alltså är dessa konstellationer inte alltid oproblematiska och det krävs mer än en person för att allt ska fungera, det är ju därför det är så förbannat svårt kanske, eftersom det är så många inblandade. Grattis till dig för en väl fungerande familjekonstellation. 
  • Anonym (hjälp)
    Havet79 skrev 2015-10-09 11:28:26 följande:

Jag tycker att man måste tänka på barnet i sådana här situationer. Det kan vara mycket känslor hit och dit för de vuxna, men dessa får man nog lägga åt sidan ett tag nu.
    Om man tittar på situationen för vad den är så är det faktiskt så att ni vuxna har valt varandra ni har valt att bo tillsammans osv. Barnet har verken valt sin far eller dig, ej heller vem som ska bo i hans hem. Faktum är att han är helt maktlös och ska bara acceptera alla förändringar, dessutom utan gnäll.
    Prata med barnet, vad vill han? Hur kan han bli delaktig och få känna att han tas på allvar?

Det är ju såklart olika med jag tror sambons barn mår bra när barnet är hemma. Min sambo är övertygad om det. Alla tecken tyder på det, det är ingenting som säger att barnet mår dåligt i sitt liv på grund av mig eller hur det är i just vår situation i hemmet där vi bor. Att barnet har annan problematik, är osäker eller ledset på något vis, eller har det sämre hemma hos sin mamma? Kanske? Kanske inte? Barnet far inte illa på grund av mig. Mår barnet dåligt på något sätt så är det kopplat till saker som jag inte kan ha att göra med. Typ att barnets föräldrar inte bor tillsammans, att den behöver växla mellan två hem, inte alltid vara med sina kompisar som bor där vi bor osv. Alltså saker utanför min makt som jag som styvförälder inte kan göra något åt och inte kan belastas för. Kan såklart hjälpa till om det finns nåt jag kan göra, men jag kan inte trolla. Att belasta styvföräldrar för styvbarns eventuella icke-välmående är tämligen konstigt i dessa fall, när problematiken med största sannolikhet ligger någon annan stans. Tror man seriöst inte att man som styvförälder alltid gör det bästa möjliga? Stannar jag och terroriserar hans barn är jag ju psykopat och behöver vård och det är en helt annan diskussion. Tycker jag synd om barnet för att den behöver leva med separerade föräldrar och allt strul som kommer av det? Ja. Är det mitt fel att föräldrarna separerat? Nej. Brottas jag med samvetskval gällande känslor och tankar, låt mig få göra det. Men jag kan inte belastas för barnets föräldrars val.
Svar på tråden Klarar ej av min sambos barn