• lompan

noll spermier! - donation?

Jag och min karl hade försökt lite över ett år, vi kollade upp oss mer för att spänningen skulle släppa. Chocken kom när läkarn säger att tyvärr hittar vi noll spermier i din sädesvätska. 
    VAD gör vi nu?

biopsi? vad ä oddsen att något hittas där?

donation? Ja, en bra möjlighet. men vänte tiden är lång och läkarn har bett oss vända oss till privat i finland som är närmast för oss. men KOSNADEN? vi har råd med flera försök, men tänk OM det inte tar sig, kanske 100 tusen i sjön...

någon fler i samma situation,  eller vill dela erfarenheter?

• Svar på tråden noll spermier! - donation?
  • lompan
    MariaC skrev 2015-12-30 22:52:05 följande:
    Vi var på samtal före biopsin. Men vi går ju privat så vi väntade ca 1 mån på att då samtalstid och sen fick vi göra biopsin typ 4 dagar efter samtalet.

De gick igenom journalerna, undersökte min sambo, ställde lite frågor, tog om nåt prov etc..
    Gjorde dom någon bedömnig på om dom troligtvis skule hitta några spermier? hade din man några?
  • Charlie310

På vårat möte innan biopsin fick min sambo hormonsprutor som han skulle ta två månader innan biopsin. Och så fick vi veta hur en ivf fungerar. Dom plockade ut ägg samtidigt som dom letade spermier hos sambon. Tyvärr hittade dom inga.. Håller mina tummar för er!

• lompan
    Charlie310 skrev 2016-01-03 20:01:27 följande:

På vårat möte innan biopsin fick min sambo hormonsprutor som han skulle ta två månader innan biopsin. Och så fick vi veta hur en ivf fungerar. Dom plockade ut ägg samtidigt som dom letade spermier hos sambon. Tyvärr hittade dom inga.. Håller mina tummar för er!

Fick du ta hormoner å plocka ägg helt i onödan då?
    hade han några fel på sina prover?
  • Charlie310

Japp. Tydligen gör dom så ifall dom skulle hitta några. Kommer inte riktigt ihåg vad spermieproverna visade, det var iaf pregnyl och bemfola han fick utskrivet.

• lompan
    Charlie310 skrev 2016-01-04 17:18:33 följande:

Japp. Tydligen gör dom så ifall dom skulle hitta några. Kommer inte riktigt ihåg vad spermieproverna visade, det var iaf pregnyl och bemfola han fick utskrivet.

hur lång är er väntetid? får  du tillgoda räkna någon tid?
  • Charlie310

inser såhär i efterhand att allt gått väldigt fort, om man jämför med andra. Vi hade vår första tid i mars förra året, maken började med sprutor i juni, första biopsi september, den andra i december. Och nu i januari ska jag spola äggledarna och ha samtal med någon kurator inför donation. Tydligen hade dom ingen väntetid på donation, så hoppas det kör igång så snabbt som möjligt.

• MariaC
    lompan skrev 2016-01-01 22:35:38 följande:

Gjorde dom någon bedömnig på om dom troligtvis skule hitta några spermier? hade din man några?

Nä, på samtalet sa de inget mer än att testiklarna var mindre än normalt och då kan det vara svårare att hitta. Sen var det en annan läkare som gjorde biopsin och han var mkt mer tveksam än den första så vi var helt inställda på att de inte skulle hitta några.

De hittade i den högra!!
  • MariaC
    Charlie310 skrev 2016-01-04 17:18:33 följande:

På oss plockade de inte äggen samtidigt...
  • AnaC

Har gjort vår första insemination nu!! Är så glad, lycklig och förväntansfull!! Hur går det för er??

Anna
  • Charlie310

Spännande! Håller tummarna att det tar sig. Vi ska på samtal med beteendevetare och spola äggledarna nästa vecka. Förhoppningsvis får vi en tid då för insemination.

• AnaC

Har dom hittat en passande donator till er? Härligt då det går framåt:)

Charlie310 skrev 2016-01-12 22:23:55 följande:

Spännande! Håller tummarna att det tar sig. Vi ska på samtal med beteendevetare och spola äggledarna nästa vecka. Förhoppningsvis får vi en tid då för insemination.

Anna
  • Ardetintedagssnart
    AnaC skrev 2016-01-10 23:29:53 följande:

Har gjort vår första insemination nu!! Är så glad, lycklig och förväntansfull!! Hur går det för er??

Stort grattis, gud vad härligt att komma igång ordentligt!! Håller alla tummar för er:)

Vad är det som bestämmer om man gör insemination eller IVF med de donerade spermierna? Har fått reda på att min man har azoospermi. Ska göra en biopsi men läkaren gav oss typ 2-3% chans att hitta något. Så försöker förbereda mig mentalt på spermiedonation och hur allt går till.
  • AnaC

Det får man prata med dr om och komma fram till bästa lösningen för just er. I vårt fall så gör vår klinik bara insemination än så länge;) dom började med donation i okt.

Anna
  • odie

Är gravid i vecka 19+3 efter IVF med donerade spermier och jösses vad vi älskar denna tös, ångrar mig idag inte en sekund att vi valde att skaffa barn med donerade spermier när chansen för min man blev 0. Det kan dock vara bra att ta sig en period (För oss ca 6 månader) att sörja att det inte blev som man tänkte sig innan man skyndar in en graviditet med donerade spermier då hormonerna gör att man blir så extra känslig. Jag önskar er alla lycka till!

Svar på tråden noll spermier! - donation?