AnaC skrev 2015-10-18 09:49:50 följande:
Vi har stått i kö sen i maj men eftersom vi påbörjade vår utredning i början av året så får vi tillgodoräkna oss den tiden också. Det brukar vara ca 1 års väntetid numera. De kan göra två olika ingrepp, antingen sticker dom i testikeln eller i bitestikeln ibland både och. På min man gjorde man först ett ingrepp sen fick han hormoner i 3 mån och sedan provade de igen, men man kunde inte hitta nått, vilket vi kände på oss. Man får veta samma dag eller ibland dagen efter om de hittat några spermier. Min man hade perfekta hormonprover så behandlingen med hormoner var egentligen onödig... Men man vill ju prova allt innan man ger upp! Läkarna hade aldrig varit med om att proverna är perfekta samtidigt som det inte finns några spermier, om man läser om asospermi så är det inte äns beskrivet.
Har du gjort äggplock? Om inte så kommer du med största sannolikhet att få göra det samtidigt som man plockar ut spermier. Detta gör de för säkerhets skull ifall de hittar få eller dåliga spermier. Man vill använda dom så fort som möjligt utan att behöva frysa dem innan, det är inte säkert att dom överlever då.
Tanken på donation innan definitivt besked är otänkbart, tro mig jag vet... Men när man inte har några andra val så känns det fantastiskt att vi ändå ska få chansen att bli föräldrar. Men det är viktigt att låta sig själv sörja, för det är en stor sorg från början..
Gud vilken bra information du ger mig. Svar på många frågor jag haft!
både jag och min sambo resonerar som så att "vi får sörja hela livet om vi vill, det är inget fel med det. Men så otroligt tacksamma för tekniken som finns, att vi kan få ett barn i varje fall, om än inte biologiskt för han". Så vi ställer oss väldigt positiva till det hela, vi känner inte att våran värld rasar om än vi såklart sörjer.
Alltså den information vi fått är att han ska göra biopsi i vår stad. och hittar dom något så skickas vi till en annan stad där det finns universitets sjukhus och genomför icsi. Så vi vet inte, kommer dom plocka ut spermierna i vår stad å frysa dom? eller görs det en ny biopsi på det andra sjukhuset när vi väl ska plocka äggen osv. Jag har inte hört att jag ska göra äggplock vid hans biopsi varje fall... så jag blir lite förvirrad. Känner att vi har väldigt lite info och därför börjar man ju googla som en galning!