Inlägg från: Mentat |Visa alla inlägg
  • Mentat

KD lämnar DÖ

Det behöver inte betyda så mycket. DÖ gällde hur man skulle få igenom budgeten och Alliansen har sagt att de inte kommer att lägga fram någon mer gemensam budget under mandatperioden. Det var något de gjorde direkt efter valet eftersom de redan hade en framförhandlad budget, en som var tänkt att gälla vid en valseger.

Om de ändrar sig kan det få konsekvenser men så länge de lägger fram enskilda budgetalternativ behöver det inte betyda så mycket, inte annat än att Löfven är fri att obstruera maximalt för en eventuell Alliansregering redan 2018 och inte behöver vänta till 2022.

• Mentat
    Micke skrev 2015-10-09 19:09:15 följande:
    Jag har aldrig trott annat än att S skulle obstruerat så mkt som möjligt oavsett vilket om de förlorat nästa val. De började ju redan under förra regeringen att bryta loss delar ur budgeten på ett sätt som aldrig tidigare har gjorts. 

Dessutom, med tanke på hur flyktingströmmarna nu ser ut och införande av tältläger etc och en budget som inte tycks hålla mer än några veckor så skulle det inte förvåna mig om alliansen lägger en gemensam budget redan nästa höst. 
    Att (s) trixar allt vad de kan för att sabotera för en Alliansregering stämmer iofs. Det är ju ett skäl till att riva upp DÖ, att det ändå inte går att lita på Löfven.

Ändå, hittills har Alliansen stått för vad de har sagt. Om de allesammans lämnar DÖ, vilket vi inte har sett ännu, så blir det en ny situation.
  • Mentat
    Micke skrev 2015-10-09 20:12:19 följande:
    KD har lämnat. 
    FP uttalade sig redan här om dagen att om KD lämnar så är den över. 
    M har gått ut nu ikväll och sagt att den inte gäller längre. 

Så kvar är väl C som inte sagt så mkt vad jag sett. 
    OK, då var jag inte uppdaterad. Jag tänkte att så länge bara (kd) överger DÖ behöver det inte betyda något särskilt alls. Nu när alla Allianspartierna verkar göra det KAN det innebära en hel del OM de lägger fram ett nytt gemensamt budgetförslag.
Svar på tråden KD lämnar DÖ