• Sandra8978

Oense om flytt/ledsen dotter

Anonym (förbluffad.) skrev 2015-10-10 11:30:07 följande:
    FLyttar man trots att det kan ha en negativ inverkan så är man en mindre bra förälder
    Vilken förenklad (och falsk) värld du lever i.

En handling kan ha en negativ effekt och endå vara det rätta beslutet eftersom det kan ha positiva effekter som mer än uppväger den negativa.
  • Sandra8978
    Anonym (förbluffad.) skrev 2015-10-10 11:36:21 följande:
      Sant, men inte när den negativa konsekvensen innebär sämre eller ingen kontakt med den andre föräldern. 
    Är det verkligen vad du menar, i så fall skulle ingen någonsin kunna flytta någonstans eller ta över vårdnaden etc.

Med andra ord kan en handling absolut vara ok fast den leder till mindre frekvent kontakt med den andre föräldern.
  • Sandra8978
    Anonym (förbluffad.) skrev 2015-10-10 11:34:35 följande:
    Som sagt, förståelse är inte din starkaste sida....
    Du missförstår, det är inte att jag inte förstår dig. Det är ganska lätt att förstå dig.
    Kul för övrigt att det är nytt för dig att platsen du jobbar på i folkmun kallas för soss. Man undrar vad det är mer som du missat, hoppas du inte gör alltför mycket skada.
  • Sandra8978
    Brumma skrev 2015-10-10 11:41:13 följande:
    Oavsett - soc har inte mandat att bestämma var barnet skall stå skrivet eller gå i skolan..
    Jag antar du refererar till mitt tidigare inlägg där mitt barns placering på skola försenades pga att faderns svar uteblev?
    Soc tog där beslutet att eftersom barnet bodde hos mig till 100%, skulle barnet gå i den skola jag angivit.

Vad du sen tror om huruvida det är möjligt eller inte betyder konstigt nog mindre för mig än hur verkligheten faktiskt ser ut.
  • Sandra8978
    Oavsett - soc har inte mandat att bestämma var barnet skall stå skrivet eller gå i skolan..
    Jag antar du refererar till mitt tidigare inlägg där mitt barns placering på skola försenades pga att faderns svar uteblev?
    Soc tog där beslutet att eftersom barnet bodde hos mig till 100%, skulle barnet gå i den skola jag angivit.

Vad du sen tror om huruvida det är möjligt eller inte betyder konstigt nog mindre för mig än hur verkligheten faktiskt såg ut.
  • Sandra8978

Vad du sen tror om huruvida det är möjligt eller inte betyder konstigt nog mindre för mig än hur verkligheten faktiskt såg ut.
  • Sandra8978
    Brumma skrev 2015-10-10 11:27:02 följande:
    Mkt intressant att de hänvisar till ngt som inte står i lagen ja.
    Kanske kan det vara så att man kan ha tumregler, sätt man oftast agerar på, trots att dessa inte står i en lagtext?

I stil med "oftast är barn i runt 12-års åldern så mogna att man lyssnar i högre grad på deras önskan än om de vore betydligt yngre".

Förstår du vad jag menar?
  • Sandra8978
    Anonym (B) skrev 2015-10-10 11:48:04 följande:
     Du har ansvar för att hon ska få ha en så nära relation som möjligt med er båda. 
    Nej.
    Mamman och pappan har tillsammans ansvar för detta.
  • Sandra8978
    Anonym (förbluffad.) skrev 2015-10-10 12:55:40 följande:
    Det börjar bli ganska komiskt....Ja, jag tror att jag är ganska lätt att förstå, dock lyckas inte du....alls... medan alla andra gör det.

Jag vet precis vad vi kallas och det är inte soss utan soc eftersom det ju är en förkortning av Socialtjänsten, att tala och skriva är inte riktigt samma sak. Som vanligt så är det du som missat något - inte jag.

Hela tiden skjuter du lite bredvid målet och jag undrar mest om det beror på att du missförstår med flit för att få tjafsa eller om du helt enkelt inte förstår?
    Jag tycker det är viktigtare med TS barns välmående än att diskutera grammatik.
    Jag självklart ber om ursäkt för att jag likt andra inte stavar Soc så som du vill.
  • Sandra8978
    whitestar skrev 2015-10-10 13:25:51 följande:

Alltså, jag håller inte riktigt med om att det ät TS fel som flyttar! Man kan ju inte sätta bara Ett barn i första rummet, det här handlar om en hel familj som får bättre av att flytta. Båda vuxna får mindre pendlingsavstånd till jobben, blir mer tid över till familjen, småbarnen brhöver säkert inte vara lika länge på dagis o fritte osv dock är en annan fråga huruvida dottern ska bo kvar hos sin far el flytta med för växelvis boende blir nog svårt. Tror det bästa är att gå via familjerätten då ni vuxna inte är överens

Nej du tänker alldeles för nyanserat.

Vad jag lärt mig av de 5 andra som skriver här är det enda som betyder något hur mycket man som förälder offrar för sitt barn.
Svar på tråden Oense om flytt/ledsen dotter