• Alexi

Jag inser att frågan uttryckligen handlar om Sgi men jag vill med frågan om barnets ålder ändå säga att man behåller samma föräldrapenning i två år oavsett vad som händer med ens Sgi.

• Alexi

Jag gissar utifrån det du skriver att du jobbar 80 procent under våren 2015 för att du har små barn och har en heltidstjänst i botten? Utifrån det (det hade nog kunnat vara annorlunda om du haft en stadigvarande tjänst på 80 procent, det finns en tremånadersregel som skyddar men jag tror inte den gäller i ditt fall) så bedömer jag att din SGI blev noll där under sommaren. Däremot så bör du ha fått en ny SGI direkt när du börjar arbeta på ditt nya jobb på heltid. Men här blir ju frågan hur din avsikt bedöms med din fp i december. För normalt sett så får man alltså en SGI igen direkt när man börjar arbeta på ett stadigvarande arbete och har för avsikt att arbeta minst sex månader. Föräldraledigt brukar generellt inte ses som ok i de fallen eftersom de ju är planerade, till skillnad från en sjukskrivning.

Har du vabbat något under hösten än så länge? Då vet du ju om och hur din SGI har bedömts?

• Alexi

Ja men som jag skrev då behåller man ju fp i två år även om din sgi blir nollad.

• Alexi

Det beror ju på hur fk bedömer det uppehållet. Om hon söker ersättning senare så ser man ju kanske att hon jobbat stadigvarande från augusti? Man måste aldrig de facto jobba sex månader utan visa att avsikten är att jobba minst sex månader framåt.

Svar på tråden Sgi