• Galenlängtan

    Jag går sönder av längtan och sorg!

    Hej jag har egentligen varit medlem här i minst 10 år. Idag skapade jag ett nytt alias för att jag känner att jag blir hämmad av att många känner mig här på FL och att jag verkligen inte vill att detta ska läcka ut.

    I våras blev vi gravida. Det var helt oplanerat även om vi en tid gått i tankar om att försöka tillsammans. Jag har längtat efter barn i många, många år men av olika omständigheter inte kunnat fått ett barn till. Så utan att vi bestämt oss helt så blev det bara så, men tanken hade ju redan grott hos oss och vi blev omtumlade och glada. Jag blev helt galet glad! Så många år av längtan och hopp som slocknat varje förbannade jädrans mens som kom som en klocka. Jag är 40 så det kändes som ett mirakel att det bara blev. 

    Så får vi missfall i somras. Jag vet att risken är hög men jag hade precis börjat slappna av och tänka att det gick vägen. Vi mådde väldigt dåligt över detta och fick en tuff tid i relationen delvis på grund av detta tror jag. Jag sörjer fortfarande. Jag ville försöka igen men han blev rädd och vill vänta. Hans vilja att vänta har fortsatt månad efter månad och jag håller på att bli galen av längtan på riktigt nu! Det kändes som det var min sista chans. Jag har längtan så mycket efter ett barn. Självklart önskar jag att vi är två om beslutet, men det gör så ont att han plötsligt inte vill. 

    Det känns som om vi inte kommer försöka bli gravida nu medans jag har en möjlighet och fortfarande är fertil så kommer jag ångra det resten av mitt liv. 

    Det går ju inte att tvinga någon att vilja, han ville innan missfallet. Vad ska jag göra? Det gör så ont och detta är det enda jag kan tänka på nu. Behöver skriva av mig och i verkligheten har jag ingen att prata om det här med och det är ett känsligt ämne mellan oss nu så hoppas på att kunna ventilera och prata med några som förstår här. Tack

  • Svar på tråden Jag går sönder av längtan och sorg!
  • Galenlängtan

    Vad gör jag för fel? Inte ett enda litet svar. :( Läst 284 gånger. Hittar inte hur jag kan ta bort inlägget heller. Någon som vet om det går? 

  • Seven Costanza

    Har du barn sedan tidigare? Är det med samma man eller en ny? Om det är en ny man som inte har barn sedan tidigare så hänger det ju mycket på hur han känner, för om han inte helhjärtat längtade efter barn innan du blev oplanerat gravid så kanske han inte tog missfallet så hårt och inte är så sugen på att försöka igen. Men om du är 40+ är det ju ändå viktigt att ni kan bestämma er så snart som möjligt för ifall ni aktivt ska försöka, köra blir det så blir det, eller lägga ned tankarna helt. Varje månad är ju viktig i din ålder. Ta upp det med honom igen när ni har gott om tid och han är på bra humör.

  • Galenlängtan

    Han säger att han är väldigt ledsen för missfallet. Att han ville att det skulle gå tid emellan, hinna sörja. Nu vet jag inte längre om det är så eller om han faktiskt inte vill. Ju mer jag uttrycker min längtan efter barn så känns det som han drar sig tillbaka. Så nu säger jag inget längre. Ja varje månad känns värdefull. Vet inte hur jag ska göra längre. Detta känns inte så bra för vår relation. 

  • Seven Costanza
    Galenlängtan skrev 2015-10-20 00:22:28 följande:

    Han säger att han är väldigt ledsen för missfallet. Att han ville att det skulle gå tid emellan, hinna sörja. Nu vet jag inte längre om det är så eller om han faktiskt inte vill. Ju mer jag uttrycker min längtan efter barn så känns det som han drar sig tillbaka. Så nu säger jag inget längre. Ja varje månad känns värdefull. Vet inte hur jag ska göra längre. Detta känns inte så bra för vår relation. 


    Usch så jobbigt! Jag tycker trots det att du måste ta upp det en gång till och säga att du vill ha ett tydligt svar och sedan ge honom en viss tid att bestämma sig. På det du skriver låter det inte som att du överväger att lämna honom om han inte vill, så det är viktigt att säga till honom i så fall, men du behöver ju ändå ha ett besked så att Du kan bearbeta det och gå vidare i livet om man inte vill försöka mer.
  • Galenlängtan

    Tack för dina ord. Ja jag måste ta mod till mig och försöka prata med honom. Så rädd för "fel" svar. För ja ibland tänker jag att jag överväger lämna. För att jag går sönder i att längta ensam MEN då är jag ännu mer ensam, och ännu längre från min livsdröm, och som du sa varje månad är dyrbar för mig. Jag vill ju ha barn med honom :( Som du hör, kluven och rädd här....

  • Seven Costanza
    Galenlängtan skrev 2015-10-20 00:51:35 följande:

    Tack för dina ord. Ja jag måste ta mod till mig och försöka prata med honom. Så rädd för "fel" svar. För ja ibland tänker jag att jag överväger lämna. För att jag går sönder i att längta ensam MEN då är jag ännu mer ensam, och ännu längre från min livsdröm, och som du sa varje månad är dyrbar för mig. Jag vill ju ha barn med honom :( Som du hör, kluven och rädd här....


    Förstår att du är rädd för fel svar. Men har du barn sedan innan fast med annan man? Förstod inte det. Om du inte har några barn alls förstår jag att det känns ännu viktigare.
  • cissha

    Jag förstår dig! Män förstår dock inte alltid att vi kvinnor har en "tidsgräns" och en klocka som tickar...

    Om ni ska försöka igen så bör det ske omgående eftersom din fertilitet blir allt sämre. Jag förstår därför jag är i samma situation som dig. Har inte fått missfall, men jag vill ha ett barn med min man och den biologiska klockan tickar i snabbtakt. Han vill, men tycker att "vi hinner"..........

    Prata med din man och var tydlig med hur dina chanser minskar med tiden. Män är oftast rädda i det tysta. Det skulle väl ändå vara värt att prova och se om det går vägen Hjärta

    Jag håller tummarna för dig!!!!!

  • pipperoni

    Jag har varit i samma situation som dig. Träffade min man för 4 år sedan. Han var osäker på vår relation länge, men ville inte göra slut. Jag blev spontant gravid för 1 1/2 år sedan och han blev jätteglad, precis som jag. Men jag fick missfall i vecka 8. Jag ville försöka direkt igen, men han bromsade... Det halvår som följde var det mest frustrerande i mitt liv. Jag försökte ta upp det till diskussion flera gånger, men det slutade bara med att han tyckte att jag pressade honom och jag blev arg. Jag sade att antingen går vi framåt, eller så gör vi slut, men han ville varken eller. Vi bestämde oss till slut för att gå i parterapi, eftersom vi inte kom längre på egen hand. Och det hjälpte. Så sedan i januari i år försöker vi få barn. Vi har gjort 3 IVF:er och jag blev gravid igen på den andra i maj, men fick missfall igen i vecka 11 i slutet av juli. Nu överväger vi att göra immunologisk utredning i Aten innan nästa IVF. Jag är 43, så vi vet ju inte om det kommer att fungera, men just nu gör vi allt för att försöka i alla fall, vilket känns oändligt mycket bättre än att vara i limbo och inte veta/vara den enda som vill. Jag ångrar att jag väntade så länge med att pressa på, men det är lätt att vara efterklok.

    Kram till dig och lycka till. <3 

  • Galenlängtan
    pipperoni skrev 2015-11-13 22:54:22 följande:

    Jag har varit i samma situation som dig. Träffade min man för 4 år sedan. Han var osäker på vår relation länge, men ville inte göra slut. Jag blev spontant gravid för 1 1/2 år sedan och han blev jätteglad, precis som jag. Men jag fick missfall i vecka 8. Jag ville försöka direkt igen, men han bromsade... Det halvår som följde var det mest frustrerande i mitt liv. Jag försökte ta upp det till diskussion flera gånger, men det slutade bara med att han tyckte att jag pressade honom och jag blev arg. Jag sade att antingen går vi framåt, eller så gör vi slut, men han ville varken eller. Vi bestämde oss till slut för att gå i parterapi, eftersom vi inte kom längre på egen hand. Och det hjälpte. Så sedan i januari i år försöker vi få barn. Vi har gjort 3 IVF:er och jag blev gravid igen på den andra i maj, men fick missfall igen i vecka 11 i slutet av juli. Nu överväger vi att göra immunologisk utredning i Aten innan nästa IVF. Jag är 43, så vi vet ju inte om det kommer att fungera, men just nu gör vi allt för att försöka i alla fall, vilket känns oändligt mycket bättre än att vara i limbo och inte veta/vara den enda som vill. Jag ångrar att jag väntade så länge med att pressa på, men det är lätt att vara efterklok.

    Kram till dig och lycka till. <3 


    Tack för ditt svar. Jag beklagar dina missfall. Hoppas ni kan få hjälp i Aten. Jag tar åt mig av det du skriver i slutet och ska försöka bli tydlig med vad jag önskar. Rädd att min kärlek kommer vändas till ilska mot honom om jag fortsätter vänta och hoppas. Kram <3
  • Galenlängtan
    cissha skrev 2015-10-30 10:29:43 följande:

    Jag förstår dig! Män förstår dock inte alltid att vi kvinnor har en "tidsgräns" och en klocka som tickar...

    Om ni ska försöka igen så bör det ske omgående eftersom din fertilitet blir allt sämre. Jag förstår därför jag är i samma situation som dig. Har inte fått missfall, men jag vill ha ett barn med min man och den biologiska klockan tickar i snabbtakt. Han vill, men tycker att "vi hinner"..........

    Prata med din man och var tydlig med hur dina chanser minskar med tiden. Män är oftast rädda i det tysta. Det skulle väl ändå vara värt att prova och se om det går vägen Hjärta

    Jag håller tummarna för dig!!!!!


    Tack för ditt svar och lycka till. Kram <3
  • pipperoni
    Galenlängtan skrev 2015-11-14 15:24:50 följande:
    Tack för ditt svar. Jag beklagar dina missfall. Hoppas ni kan få hjälp i Aten. Jag tar åt mig av det du skriver i slutet och ska försöka bli tydlig med vad jag önskar. Rädd att min kärlek kommer vändas till ilska mot honom om jag fortsätter vänta och hoppas. Kram <3

    Ja, jag vet hur svårt det är... man är så rädd att få "fel" svar. Men det var ungefär vad jag sade till min sambo också - att jag vill leva med honom även om det inte blir några barn, men att jag inte kan leva med att vi inte ens har försökt, för då kommer jag med tiden att förakta honom för det. 


    Kram. <3

Svar på tråden Jag går sönder av längtan och sorg!