• Brumma

När fick ni träffa barnen?

Jag träffade henne efter två månader ungefär. Hon var ett år.

Idag ärjag och pappan gifta och min bonus är tonåring :)

• Brumma
    Anonym (Fio) skrev 2015-10-11 22:27:45 följande:

Barnet är lika mycket pappans. Pappan är där varannan dag ungefär och känner barnet lika väl som mamman gör. Hade hon accepterat att ge barnet flaska hade vi kunnat mata henne och låta henne vara här ibland men mamman vägrar trots at hon klagat på sömnbrist. Vi har varit ett par 1 år och ja, jag trodde vi också skulle få ha henne ibland. Jag ville göra nåt fint för det barnet och skapa en relation till det och bilda en liten familj här också. Jag är ingen som skulle vilja hata mitt bonusbarn. Därför köpte jag saker hit. Försökt förklara detta för mamman men hon vägrar låta mig träffa barnet eller att han får ta med henne hit.

Du har gott om tid att bilda familj med flickan när hon blir tillräckligt gammal att sova över. Vilket inte brukar rekommenderasförrän barnet är ca ett år.

Att blanda amning med flaskmatning funkar inte för alla barn och jag förstår de föräldrar som väljer att aldrig prova flaska.

DOCK - en femånaders bebis klarar av att gå ut på promenad ngn/några timmar med sin pappa.. Det funkar för barn som bor med båda föräldrarna och det funkar alldeles utmärkt även för separerade föräldrar så länge pappan (i de flesta fsll) träffar barnet ofta och bygger en bra relation med barnet (som det verkar i ert fall). Så - jag kan nog tycka att det är dags att pappan börjar ta sådana små promenader och då kan du träffa barnet. Jag skulle nog backa lite och avvakta klädinskaffandet tills barnet kan vara hos er iallafall över helgen.. Och det tar minst ett halvår till..
  • Brumma
    Anonym (Otålig?) skrev 2015-10-12 00:14:49 följande:

Det är partnerns barn. Jag kan tycka att hen är lite snabb/otålig men ville kolla om det var jag som var motsträvig. Barnet är fem år.

Vi har haft en seriös relation (och en lite mindre seriös innan dess) i tre månader. Jag tycker fortfarande det är för tidigt, att det fortfarande är för stor risk att vi i slutänden inte passar ihop och relationen inte hållet. Så jag drar på det.

Min partner ville kolla om vi överhuvudtaget funkade ihop (jag o barnet) innan vi blev för seriösa.. Visserligen var hon bara strax över ett men om det inte alls funkat hade han avslutat relationen med mig.. Nu klickade vi direkt så han vågade satsa ;)

Jag förstår båda tankesätten och tror det finns fördelar att göra på båda sätten.
  • Brumma
    joseffin skrev 2015-10-12 01:19:10 följande:

Är du på riktigt?! Hon vill knyta an till sin bebis. Fyfan vad creepy du är. Dessutom så är det inte bara till att ge lite ersättning till ett ammande barn.

joseffin skrev 2015-10-12 01:16:08 följande:

Fast det är inte ditt barn. Hon är 5 månader och behöver sin mamma och pappa, och att mamman ammar är inget konstigt. Sorry TS men detta handlar inte om dig. Du får nog ta och backa lite. Eller nej, mycket. Backa mycket.

Fast en femånaders bebis kan lämna mammas sida i en timme eller två... Faktum är att de flesta femånaders bebisar säkerligen varit ifrån sina mammor ngn timme. När pappa tagit en promenad. Eller varför inte när mormor gjort det...

Att mamman ammar är ingen ursäkt till att pappa inte ska kunna lämna mammans sida för att träffa TS ngn tumme. .
  • Brumma
    joseffin skrev 2015-10-12 02:20:10 följande:

Okej. Jag står fortfarande fast vid vad jag skrev... Vilket inte ens var till dig.

Nej. Och den du skrev till skrev till TS... så exakt vill du säga med det? Att det är ok för dig att svara på inlägg men inte andra? Bara en stilla undran..
  • Brumma
    joseffin skrev 2015-10-12 02:44:34 följande:

Jag har sett dig i en del trådar under helgen och jag kan inte säga mer än att du är ett stort skämt här på FL. Kommunicera ej med mig i trådar är du snäll.

Fast det är svårt att lova. Ger du dig på ngn i känsliga rummet så kommer jag ju fortfarande ifrågasätta varför. Om du anser det göra mig till ett skämt så får det väl göra det, det bjuder jag på ;)

Det ger dig ändå inte rätten att vara otrevlig..
  • Brumma
    BioBonus skrev 2015-10-12 10:30:10 följande:

Fast jag menade mer om huruvida barnet kunde vara ifrån mamman öht några timmar för att vara med pappan.

I övrigt håller jag helt med dig - att forcera fram en familj för att tex en ny flickvän finner det gulligt är bara dumt. Alla relationer måste få växa fram. Och (fio) verkar onekligen lite väl forcerande. Om hon nu är på riktigt...

Håller helt med.. men tycker inte att man kan skylla på att barnet inte kan lämna mammans sida pga amning... det håller liksom inte på en femånaders..
  • Brumma
    Anonym (Nja) skrev 2015-10-12 08:52:57 följande:

Inget av mina tre barn har varit ifrån mig första året annat än när jag tagit en dusch tex.

Det är säkert olika. Men jag är faktiskt övertygad om att de flesta som lever i en sund relation och har en engagerad andra förälder till sitt barn ngn gång "tillåter" att föräldern ifråga tar en promenad med barnet utan att mamman är med.. :)

Min man tog tex promenader så jag kunde få sova. Vi hade sådan tur att äldsta sonen både tog flaska och ammade. Åkte även hem till svärföräldrarna ibland när jag var TVUNGEN att sova (han sov bara i 20 minuters perioder) och la mig o sov hos dem. Visst fanns jag i huset men jag var inte med sonen konstant. .
  • Brumma
    Anonym (xyz) skrev 2015-10-12 11:02:36 följande:

Jättebra att du orkar förklara, jag får bara kalla kårar och hoppas det inte är på riktigt. Jag som inte kunde amma och var tvungen att ge ersättning efter mycken möda jag tycker det är oförståndigt minst sagt att ens lägga i en sån sak. Mamman vet bäst vad gäller den biten.

Och detta är inte ts. Varför tar så många fel?

Oj. Ja du har alldeles rätt :)

Det vet jag ju mkt väl att det inte är TS.. Sorry :)

Nja. Jag vet en del mammor som faktiskt inte vetat bäst utan vägrat låta pappan ta en normal papparoll. Vilket i normalfallet innebär att pappan kan vistas en liten stund med sitt femånaders barn utan mammans vakande öga.. Mammor som låst sig i sina egen sårade känslor istället för att se till barnets bästa.

Men nej. Alla barn kan inte både amma och ta ersättning och jag förstår de som inte vågar prova. Personen ifråga har massor med tid att bilda familj med barnet. Och ur barnets perspektiv tror jag det är alldeles utmärkt att ha två familjer som älskar barnet :)

Men för tillfället är barnet alldeles för litet för att personen skall kunna träffa barnet tillräckligt mkt för att "bilda familj".. Träffas ute på en promenad absolut - precis som pappan säkert vill visa barnet för sin bästa kompis, mamma osv så borde han även kunna låta sin partner träffa ngn gång. Men de flesta tillfällena bör NATURLIGTVIS ske där barnet är tryggt. Hos mamman i hennes närhet. Sova över är inte att tänka på förrän barnet är MINST ett år och då om barnet har en mkt nära kontakt med sitt barn. Hans sambo kommer i nuläget i andra hand. Men som sagt - en femånaders bebis kan lämna mammas sida en kort stund.

Detta självklart även om pappan vill lämna mammans sida med barnet i nuläget ;)

Sorry. Känner att inlägget låter en aning rörigt..
  • Brumma
    BioBonus skrev 2015-10-12 11:07:24 följande:

Jag tror inte det är så många (förutom Joseffin) som blandar ihop 5-månaders bonsumamman och TS. Många svarar TS, flera svarar varandra och tråden spretar lite. Som vanligt på FL :)

Jo. Jag tog tyvärr fel o skrev TS även jag. Fast jag VET ju att jag skrev fel å andra sidan ;)
  • Brumma
    joseffin skrev 2015-10-12 11:37:07 följande:

Så om en mamma helammar vid 5-månaders ålder och det funkar jättebra (smakportioner lr liknande har ej introducerats) så tycker du ändå att pappan ska ta barnet ifrån mamman? Om barnet ger signal på att h*n är hungrig och det ända som funkar är bröstet, vad tänker du att man ska göra då?

Jag trodde inte du ville kommunicera mer med mig i trådar? Bra, då tar jag det som att du inte menade det utan jag börjar svara dig precis som jag svarar på vilket inlägg som helst :)

Ja. En normal femånaders bebis äter inte mer än en gång i timmen ÄVEN om de är helammade (har själv helammat vid den tiden och min yngsta åt oftare än "normalt"). Faktum är att normalt ammande bebisar INTE äter en gång i timmen när de är fem månader.

Varför skulle pappan INTE kunna ta en promenad med sitt barn han har en bra och nära relation till? Om barnet är nyammat och mätt?

Du kan i det läget inte använda amning som anledning till att pappan inte får gå ut på en kort promenad med sitt barn. Det är liksom inte hållbart.
  • Brumma
    Anonym (Otålig?) skrev 2015-10-12 00:45:35 följande:

Vi har också klickat ganska direkt, men jag anser ändå att man efter tre månader fortfarande är i förälskelsefasen och inte riktigt vid sina sinnens fulla bruk alltid. Och i början har åtminstone jag alltid trott att den specifika relationen ska hålla.

Jag skulle vilja vänta iaf ett halvår. Samtidigt innebär det svåra problem att träffas barnveckorna så länge jag inte ska träffa barnet.

Ja, hade barnet varit äldre hade jag nog tyckt vi skulle väntat lite till.. som det blev nu blev jag en "i mängden" av pappans kompisar.. Han har en stor vänskapskrets och en del kommer ofta o en del sällan.. Så hade jag träffat barnet en tre, fyra gånger och det sedan tagit slut (han hade barnet vh så om jag skulle träffat henne fyra gånger hade det ju gått två månader) hade hon nog inte tänkt ngt med det..

Tycker dock att du absolut inte skall skynda in i ngt om det inte känns bra. Bättre då att avvakta lite - fortsätter det vara seriöst mellan dig och pappan så kommer det finnas tillräckligt med tid att lära känna barnen då.

En fundering... eftersom han verkar tycka att det är viktigt att ni träffas fort och att ni gör "familjegrejjer" - vilken roll vill han att du tar? För även om du är villig att ta ett föräldraansvar behöver de flesta nyfamiljer tid på sig att växa ihop. .
  • Brumma
    Anonym (Otålig?) skrev 2015-10-12 13:19:40 följande:

Tillägg. Jag och barnets förälder (och barnet) bor en bit ifrån varandra så råka springa ihop i lekparken går men blir många mils åkande för det. Därför jag funderade på om åka och klappa djur här kunde funka. De gör ju utflykter varje helg så en utflykt som går ut på att åka och klappa djur är inget barnet kommer reagera på. Och jag är ju då ingen annan än xxx som har bondgården och djuren liksom? Eller tänker jag fel där?

Det ÄR säkert inga problem bara komma förbi och hälsa på som vilken av förälderns vänner som helst. Men barn har radar ;) Barnet har ett syskon i sena tonåren. Som jag mött. Var förbi under vänflagg och fikade. Tonåringen efteråt till föräldern "Men duuuu, du KAN säga att du har en dejt". Host liksom :)

Ja, tonåringar har definitivt radar iallafall ;)

Men annars tycker jag det låter som en ypperlig idé. Djur tar de flesta barns fokus.. Och jag förmodar att pappan har vänner som barnet ibland träffar?

Ni måste ju inte ta på varandra i ett uran faktiskt bara träffas. . Sedan träffas ni igen om två/tre veckor.. Samtidigt känner ni vuxna efter om det blir mer seriöst.

Sedan har ju pappan rätt - man kan aldrig vara säker på hur det går. Ja. Ni kanske beslutar er för att gå skiljda vägar om tre månader. Eller om två år. Eller tio.. :)
  • Brumma
    Anonym (Otålig?) skrev 2015-10-12 13:24:40 följande:

Jag upplever faktiskt inte att han har bråttom. Jag tror han "bara" känner sig så himla säker på att det är mig han vill ha, att han tycker det är naturligt nu. Och just att barnet kommer inte ha problem med det. Även här finns en stor vänkrets med vänner av båda könen som ofta hälsar på, ofta åks och hälsas på osv. Barnets andra förälder vet om mig och har bara uttryckt positiva saker osv. Så nog mindre han har bråttom för sakens skull som att han tycker det är nästa naturliga steg.

Vi har inte, eftersom det inte varit aktuellt, pratat så mycket om roll. Jag har sagt att jag varken finner mig i att vara helt utestängd eller avser axla någon mammaroll och det sa hen att hen tyckte var sunt och skönt. Men mer har vi inte pratat om det.

Det låter som om ni båda tänker ganska sunt då, även om du verkar känna dig lite mer osäker just pga barnet.

Skynda långsamt är bra :)

Men jag tycker din idé om djuren låter suverän. Och ni låter båda som om ni tänker "rätt" runt detta. Visst, det kan ta slut men det kan även bli fantastiskt ;)

Skönt att ni har barnets andra förälder på "er" sida också.

Jag kom som sagt in i min bobus liv fort. Efter ett år så valde min man att avsluta vårt förhållande. Det gjorde fruktsnsvärt ont, för jag förlorade ju inte bara honom utan även den lilla tjejen jag kommit att älska. Då hade jag "umgänge" hos både mamman och pappan som båda såg vad jag betydde för barnet. Så blir det ju dock inte alltid.

Jag och pappan hittade efter några månader tillbaka till varandra och det är nu många långa år sedan. Men just då var det jäkligt jobbigt..

Men jag hade inte gjort annorlunda idag. Även om vi aldrig skulle hittat tillbaka då fick både jag och barnet ut mkt av varandra det där första året. Att vi fick fortsätta är jag oerhört glad över :)
Svar på tråden När fick ni träffa barnen?