• Seven Costanza

Spermadonation från makens pappa?

Jag vet inte om det går, men jag håller det för osannolikt att det skulle vara tillåtet i Sverige eftersom din man genetiskt blir halvbror med sitt barn. Om din man hade haft en bror hade det eventuellt varit godkänt för då tillhör de ju samma generation. Jag personligen hade hellre använt donerade spermier från en man ni inte känner men som liknar din man. Om ni gör donationen utomlands kan man få ganska mycket information om olika donatorer innan man väljer.

• Seven Costanza
    Anonym (.) skrev 2015-10-12 18:52:41 följande:

Tråden ligger under Svårt att få barn....så din kommentar var helt irrelevant.

Inte alls. Svårt att få barn-forumet och Känsliga rummet-svårt att få barn är inte samma forum. Precis som Gravid-forumet och Känsliga rummet-graviditet inte heller är samma forum. Namnen är lika men det är olika forumdelar.
  • Seven Costanza
    Anonym (fornikatör) skrev 2015-10-12 18:55:20 följande:

Är det förbjudet att ha sex med sin svärfar?

Mannen blir inte genetisk halvbror med sitt barn. Han blir genetisk halvbror med sin frus barn.

Men det är ju iofs lika dåligt!

Nej genetiskt är det ju inte makens barn, men till ett barn som föds inom äktenskapet blir ju maken juridiskt sett alltid far, och han skulle därmed vara juridisk far till sin halvbror.
  • Seven Costanza
    Anonym (.) skrev 2015-10-12 18:58:06 följande:

Den ligger under Svårt att få barn! Så vad är problemet?

Den som skrev tipset till TS om att istället skriva i _det andra_ forumet "svårt att få barn" gav ju antagligen det tipset för att TS i det forumet skulle få fler svar från folk som varit i liknande sits. Du verkade inte veta att det finns två olika svårt att få barn-forum eftersom du skrev att tråden redan ligger i svårt att få barn. Det visste säkert skribenten redan men menade att det fanns ett bättre svårt att få barn-forum. Alltså upplyste jag dig om det eftersom du anklagade personen för att ha skrivit ett irrelevant tips, vilket det inte var. Du behöver inte bli upprörd.
  • Seven Costanza
    Kine skrev 2015-10-12 19:03:25 följande:

Har jag sagt att de har med biologin att göra?

Det är biologiskt och genetiskt sätt inte hans barn utsn blir han styvbarn som han också är syskon med. Styvbarn blir det därför att han är gift med barnets mamma....

Men ett styvbarn är ju en social term som betecknar ett barn man lever med utan att vara vårdnadshavare för. Eftersom de är gifta blir det inte alls hans styvbarn utan hans barn rätt och slätt direkt vid födseln, eftersom alla barn som föds inom äktenskapet förutsätts juridiskt vara makarnas egna barn oavsett biologi. Barn som blir till med hjälp av äggdonation och/eller spermadonation men föds inom äktenskapet betraktas inte alls som styvbarn, var har du fått det ifrån? Dessutom, de som exempelvis adopterar sin nya partners barn från tidigare förhållande gör ju det för att dessa ska gå från styvbarn till att vara ens egna barn rent juridiskt.
  • Seven Costanza
    Kine skrev 2015-10-12 19:41:09 följande:

Beror på om han godtar faderskapet.... Så jo, det blir styvbarn. Om han däremot adopterar vilket aldrig kommer att gå så hade han inte varit styvfar.

Det är står skillnad att få donerade spermæ frpn sin svärfar/pappa som att få den från en anonym donator. Ts make kommer att bli syskon med sitt egna barn. Och styvfar om han knte adopterar barnet.

Vadå om han godtar faderskapet - bygger du din argumentation på att TS och makens pappa skulle göra en heminsemination bakom ryggen på TS man? ALLA barn som föds inom äktenskapet blir enligt svensk lagstiftning makarnas barn ur juridisk synvinkel oavsett ägg- eller spermadonation så det finns ingen anledning att TS man skulle behöva adoptera barnet, det anses som hans redan från början. Vilken lagstiftning bygger du motsatt argumentation på när du påstår att han blir styvfar?

Om barnet kommer till genom heminsemination, vilket är TS föreslagna metod, vet ju dessutom ingen myndighet om detta, så varför påstår du att han skulle behöva adoptera barnet? Finns ingen som helst anledning till det. Han anses juridiskt vara far till alla barn som föds inom äktenskapet, helt automatiskt, om ingen för juridisk talan om att något annat ska gälla - oavsett om den genetiska fadern till barnet är hans pappa, bror, Kalle, Pelle, Olle eller Tomten. Sedan kan vi tycka att det är märkligt och olämpligt men så ser lagen ut.
  • Seven Costanza

Kine: I Sverige behöver en gift man alltså aldrig "godta" något faderskap utan det sker helt automatiskt att den man som är gift med barnets mor när barnet föds registreras som far till barnet. Vill någon göra gällande att detta inte stämmer får vederbörande föra talan om det till soc och om soc anser att det finns fog för det så startas en faderskapsutredning.

• Seven Costanza
    Kine skrev 2015-10-12 22:46:15 följande:

Helt rätt. Men man kan välja att inte skriva på papperna. Det görs dock inger faderskapstest för gifts par.

Men det du inte verkar vilja godta är att när man är gift så FINNS det ju inga papper att skriva på om att man är pappa. Det har jag ju skrivit flera gånger nu att den registreringen görs helt automatiskt. Det är skillnad om man är sambo, där måste mannen ta på sig faderskapet genom att skriva på hos soc. Eftersom jag ser att du är sambo så kanske du inte känner till vad som gäller om man är gift men så är det i alla fall.

Faderskapstest kan visst då göras på en gift man om han har anledning att tro att han inte är genetisk far. Det finns på grund av ovanstående lagstiftning massor av fall där en gift man trott att han var pappa till barnet men sedan fått misstankar om annat och genom faderskapstest har fått veta att han inte är genetisk far till ett barn han är juridisk far till. Dock vet jag inte ifall det går att i sådana fall aktivt avsäga sig det juridiska faderskapet även om han fortfarande vill vara gift med mamman, någon som vet?
  • Seven Costanza
    Kine skrev 2015-10-12 23:06:34 följande:

Va?

Ts make måste skriva på papperna på faderskapet. Det är ingenting han behöver att göra oavsett om de är gifta eller inge.

Jag hoppas ts maker med på inseminationen.

Juridiskt och biologiskt är två helt olika saker. Du kanske trodde det är samma sak?

Tja, det är ju inte hans barn biologiskt så ja styvfar och halvsyskon.

Nej det måste han inte alls och jag har full koll på juridisk och biologisk förälder. Läs vad som står på Skatteverket under Faderskap, en gift man behöver inte registrera eller skriva på något:

"Om ni som föräldrar är gifta när barnet föds antas mannen vara far till barnet. Om ni inte är gifta måste faderskapet fastställas särskilt av socialnämnden i den kommun där barnet är folkbokfört".

www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/nyblivenforalder.4.18e1b10334ebe8bc80005647.html
  • Seven Costanza
    Kine skrev 2015-10-12 23:07:55 följande:

Jo, det registreras fortfarande ett papper MD vem som är fadern. Även om inget formellt test tas.

Självklart registreras vem som är fadern, men som jag skrivit tusen gånger nu så sker detta för _gifta_ par inte genom att ett påskrivet papper registreras utan det sker _automatiskt_. Alltså behöver TS man inte göra något för att bli registrerad som juridisk far till barnet även om han är medveten om att han inte är genetisk/biologisk far till barnet. Jag har som sagt förutsatt att TS inte skulle bli gravid med någon annan bakom ryggen på sin man utan att maken VILL bli juridisk far oavsett om det är hans pappas, brors, Kalles, Pelles, Olles eller Tomtens sperma som använts för att göra frun gravid.
  • Seven Costanza

Sedan kan vi tycka att det är hur olämpligt och märkligt som helst att ens överväga att frun ska bli gravid med heminsemination av hennes svärfars sperma, jag tycker också att det är olämpligt, men juridiskt blir maken enligt svensk lagstiftning automatiskt far till barnet, inte styvfar eller adoptivfar.

• Seven Costanza
    Kine skrev 2015-10-12 23:33:48 följande:

Nu tror jag du missförstår med flit.

Kine skrev 2015-10-12 23:34:38 följande:

Det görs inget faderskapstest men ett papper skriva på.

Nej på båda. Vad är det du anser att jag missförstår? Jag har hela tiden varit tydlig med att jag pratar om vad som gäller i Sverige angående att vara juridisk far och att det vore konstigt att vara juridisk far till ett barn man är biologisk halvbror med.

Var du inne och läste på Skatteverket? Hur kan det då INTE ha blivit uppenbart för dig att ett faderskapspapper INTE skrivs på för gifta par? Sjukhuset anmäler födseln till Skatteverket och om mamman är gift registrerar Skatteverket automatiskt hennes make som far till barnet. Inget papper skrivs på, alltså måste ingen gift pappa "godkänna/ta på sig" faderskapet så som en sambo måste göra hos soc. Ge dig nu.
  • Seven Costanza
    Kine skrev 2015-10-12 23:36:46 följande:

Jag har varit gift och fått barn inom äktenskapet. Och fadern har fått skriva på papperet.

I Sverige? Det tror jag inte på - vilket årtal gjordes detta? På vilken blankett? Vart skickade ni/lämnade ni in blanketten?

Ingen gift svensk jag känner har gjort detta och jag är säker på att det inte görs.

Ni andra föräldrar som läser tråden, är gifta och bor i Sverige: har ni behövt aktivt registrera mannen som pappa till barnet någonstans, eller skedde det automatiskt?
  • Seven Costanza
    Anonym (Linda) skrev 2015-10-13 00:00:14 följande:

Då är barnet inte fött i Sverige. Annars ljuger du! Det finns bara de två alternativen.

Exakt. Ingen gift man i Sverige behöver skriva på något papper där han godkänner faderskapet, det går automatiskt utan att paret gör någonting alls.
  • Seven Costanza
    Anonym (flerbarnsfar) skrev 2015-10-13 00:07:06 följande:

Ingen begär/vill att man ska skriva på ett papper, och då anses mammans make automatiskt vara fadern. Jag har blivit pappa både inom och utom äktenskap, och det var var en väldigt stor skillnad. Utom äktenskapet gjordes det en faderskapsutredning. Inom äktenskapet hände absolut ingenting för min del, definitivt inget papper att skriva på.

Vill man att någon annan ska vara registrerad som far till barnet måste naturligtvis det anmälas, och förmodligen utredas.

Precis så. Jag förstår inte hur det kan vara helt omöjligt för Kine att begripa detta, trots att jag förklarat tusen gånger och gett citat och länk från Skatteverket. Även om juridisk far och biologisk far KAN vara två helt olika personer till följd av t ex otrohet eller spermadonation så blir, i Sverige, den som är gift med mamman helt automatiskt pappa vid födseln utan att skriva på något papper eller göra någon utredning.
Svar på tråden Spermadonation från makens pappa?