• Liten till

Finns näsdroppar för 3månaders?!

Ja, jag undrar om det finns några näsdroppar för min lilla 3månaders tjej? Vi hade nezeril hemma sen förut, men ser nu att de inte längre tillverkas?!

Vad ska man ge lillskruttan då? Koksalt funkar knappt.

Hur gör ni andra?

• Svar på tråden Finns näsdroppar för 3månaders?!
  • Trippelmamma76

De har tyvärr tagit bort avsvällande nässpray för barn under ett år. Från ett år finns, men ej just nezeril. För bebisar är det koksaltdroppar/spray och nässug som gäller numera... Och spola med en hel del koksaltdroppar. Läs om det på barnakuten.nu Där står det jättebra om täppta bebisar!

• Liten till

Ok. Ja då är det bara införskaffa en nässug då låter det som. Ingen bröstmjölk alls tyvärr.

• Fjärrkontrollen

Är det en riktigt svår förkylning så har de droppar på sjukhus. Men som andra skrivit, finns inget du kan köpa själv.

• Liten till
    Fjärrkontrollen skrev 2015-10-12 08:44:56 följande:

Är det en riktigt svår förkylning så har de droppar på sjukhus. Men som andra skrivit, finns inget du kan köpa själv.

Ok. Ja men det är ju bra att det finns där då i allafall

Hittade ett 10pack med nezeril efter sonen Ska vårda mina sista droppar ömt och bara använda i riktiga kris fall.
  • hon mot strömmen

Renässans finns på apoteket att köpa till barn under 1 år.

Fjärrkontrollen skrev 2015-10-12 08:44:56 följande:

• Liten till
    hon mot strömmen skrev 2015-10-12 17:29:11 följande:

Renässans finns på apoteket att köpa till barn under 1 år.

Men det är väl bara koksaltlösning? Inte avsvällande?
  • Nyfikna72

Det kanske finns anledningar till att man tagit bort sådant? Kan livligt föreställa mig att det är ganska dumt att använda avsvällande i medel på väldigt små barn som försöker anpassa sig till livet. Använder man sånt för mycket så kan det ju bli så att barnet tappar förmågan helt att själv angripa problemet och man kan ju få alla möjliga följder av det.

Bättre då att enbart försöka underlätta och helt enkelt låta barnet vara sjukt och täppt. Det mår immunförsvaret bäst av.

• minerva123
    Nyfikna72 skrev 2015-10-12 19:49:30 följande:

Det kanske finns anledningar till att man tagit bort sådant? Kan livligt föreställa mig att det är ganska dumt att använda avsvällande i medel på väldigt små barn som försöker anpassa sig till livet. Använder man sånt för mycket så kan det ju bli så att barnet tappar förmågan helt att själv angripa problemet och man kan ju få alla möjliga följder av det.

Bättre då att enbart försöka underlätta och helt enkelt låta barnet vara sjukt och täppt. Det mår immunförsvaret bäst av.

Små spädbarn kan inte andas genom munnen så det finns all anledning att försöka åtgärda nästäppa hos dem. De kan dessutom få svårt att äta. Överanvändning av avsvällande spray kan förvisso ge kronisk nästäppa hos både barn och vuxna, men normal användning under kort tid är inga problem.
  • minerva123

Och till TS, jag tycker koksaltlösning som jag sprutar in med vanlig spruta (sådan man kan få på apoteket) funkar allra bäst. Ta 1 ml i varje näsborre. Det hjälper inte mot svullna slemhinnor, men däremot sköljer det bort snor och kråkor väldigt effektivt.

• Mascaraklumpar
    Nyfikna72 skrev 2015-10-12 19:49:30 följande:

Det var läkemedelsföretaget som själva valde att avregistrerada dropparna, antagligen av ekonomiska skäl. Enligt Läkemedelsverket, som nyligen utredde frågan, var dropparna helt säkra.

Att vara svullen i näsan har för övrigt varken någon positiv eller negativ effekt på immunsystemet.
Svar på tråden Finns näsdroppar för 3månaders?!