Inlägg från: Flisan79 |Visa alla inlägg
  • Flisan79

Tandvårdsrädsla - Narkostandvård

Jag har gjort exakt det du ska göra. Inga större hål men flera små hål och drog ut tre tänder. Två visdomständer som växte fel och en tand som gått helt sönder vid en förlossning.

Jag har extrem tandvårdsrädsla samt att de bedömde att en tandkirurg behövdes för att ta bort visdomständerna.

Det gjorde inte så ont där visdomständer suttit för de visade sig ha väldigt små rötter (övre käken) men den tand jag bitit sönder var värre. Gjorde rejält ont ett par dagar och "ont" i typ en vecka. Fick dock smärtstillande utskrivet och det var överkomligt.

Tyvärr så lyckades tandläkaren borra lite för mycket på en tand och skapa en infektion bakom en lagning. Slutade med att tanden varade och tillslut dog. Eftersom att hålet dör varit litet så erkände tandläkaren sin miss och jag fick rotfyllning under narkos gratis.

Så två gånger har jag blivit sövd hos tandkirurgen. Den gången gjorde det inte ont alls efteråt.

• Flisan79
    Tines skrev 2015-10-12 20:34:14 följande:

Men varför missköter du dina tänder så grovt att du får så stora (många) hål?

Nä, ha bra tand/munhygien så slipper du gå till tandis så ofta.

Fråga mig inte varför men det är ganska vanligt att det går hand i hand. Tandvårdsrädsla och att man missköter tänderna.
  • Flisan79
    mjölkallergiker skrev 2015-10-12 21:20:43 följande:
    Det känns alltid lugnande för själen att veta att man inte är ensam med sina problem. Tack för att du delar med dig!

Hade du mycket ont i väntan på narkosen? Jag ska in om 2 veckor och har just nu en fruktansvärd värk som kommer och går. Tror det är visdomstanden som krånglar. Det gör så ont så jag funderar på att ta den där midazolam och försöka ändå :( Jag har fått citodon utskrivet som jag funderar på att ta så att jag iallafall får sova.

Inte skoj detta. 
    Jag fick fruktansvärt ont i tanden som gick sönder och det var tack vare den jag tillslut tog mig till tandläkaren. Som tur var så gjorde den inte ont hela tiden. Tror nog också den lyckades dö där någon gång.

Samma sak vid infektionen. Fick en varböld som gjorde att det dunkade i hela käken men smärtan lättar ju väldigt mycket så fort tanden dör.

Nu skulle set nog behövas en genomgång igen för det här var 8 år sedan. Men som vanligt förtränger jag...
  • Flisan79
    mjölkallergiker skrev 2015-10-13 14:22:10 följande:

Har idag varit i kontakt med min tandläkare på sjukhuset. Ska ta citodon nu när det gör så fruktansvärt ont. Kan inte ta något annat än paracetamol som är receptfritt på grund av NSAID-allergi. Någon som har erfarenhet av citodon mot tandvärk? Ska ta min första ikväll va tanken så att jag kan sova. En halv till att börja med + alvedon och se om det hjälper.

Jag går in för operation om 2 veckor. Ska bli så fruktansvärt skönt!! Smärtorna är inte roliga. Har bara kunnat tugga på ena sidan nu i 1 år. 

Jag ska göra det på Sjukhuset i Kristianstad. Region Skåne tar 3000 kr för själva narkosen. Allt som allt blev det ca 10 000 :- efter avdrag från F-kassan. 

Citadon brukar fungera mycket bra. Kolla dock igenom innehållsförteckning. Man ska tex inte ta citadon om man har eller har haft problem med gallan. Been there, done that!
  • Flisan79
    mjölkallergiker skrev 2015-10-15 04:13:00 följande:
    Okej då vet jag :) 

Hur va det för dig efter narkosen med blödningar och sånt? Syr de igen hålet där det dragit ut tänder eller har man hela munnen full med bomullstussar när man vaknar?
    Narkosen gick bra, mindre skönt i hals och mun efteråt pga slang i halsen samt att de troligen haft någon ställning som höll upp munnen.
    De syr inget utan det blir som en grop. Blöder inte särskiljt mycket men smakar lite illa och känns konstigt. Gropen försvinner med tiden. Fördel med slemhinnor är att de läker fort.
Svar på tråden Tandvårdsrädsla - Narkostandvård