Grus grus skrev 2015-10-13 07:57:57 följande:
Min fertilitetsläkare har berättat att det tidigare varit att värdet ska ligga under 2,0. Detta har nu höjts till 2,5 då ny forskning visar att det inte spelar någon roll mellan 2-2,5. Däremot när det kommer uppåt 3, då larmar det.
Så alla som säger att det ska ligga under 2,0 har fått höra det för minst ett halvår sedan. Och då stämde det, så de har absolut inget fel. Sen har kanske inte alla läkare koll på senaste forskningen, det är ju olika hur mycket man hinner med det.
Fast där har vi samma igen.. Läkarna jag har träffat har tyckt mina värden varit bra (började i dec). Sen är det ju olika... Jag hade ju inte alls höga värden 4,4 och 2,9 (olika labb)... Och dom flesta tycker ju att 2,5-4 är normalt, så det är ju inget nytt... Och låg man över 4 kanske det var dax för utredning... Men hade jag lyssnat på dom, hade jag forfarande inte fått Levaxin eller varit gravid nu. Därför ska man läsa på själv och prata med olika läkare, jag litar inte på en läkare bara för att den säger något. TSH 1-2 verkar vara det bästa när man ska bli gravid.. Som sagt man måste vara lite av sin egen läkare ;) Det är ju nu dom har insett att även lite förhöjt TSH värden kan vara problem. Be gärna din läkare om vart vart man kan läsa om den föra forskningen :) Skulle vara intressant :)
Däremot tror jag att man måste ha ganska höga värden för att fostrets ska bli skadat (har inte hittat något info om det)... Men det räcker med lite obalans i TSH för att det ska bli svårare att bli gravid och att man kan råka ut för missfall :(
Själv har jag en Sköldsjukdom, så det blir medicin resten av livet... Sökte redan 2004 för trötthet ( TSH 3,5) sökte igen 2008 trötthet och depp (TSH 5,3 och 4,3)... Men det var normalt.... Så jag har antagligen haft sjukdomen i över 10år...
TSH 4,4 var ok att göra insemination för 2000kr tyckte den kliniken jag var på. Det var i dec... Men jag begärde ut mina journaler och sökte info själv. Det är jag glad för.
Så det är nu dom har börjat sänka gränserna och t.o.m kollar dom som inte har så höga TSH...