Inlägg från: 78L |Visa alla inlägg
  • 78L

Någon mer som är mitt i valpköp? Följas åt

Jag går också i vänta valp tider.

Har lagt handpenning på en liten groenendaelhane.

Han är leveransklar v 44, så det närmar sig.

Hela familjen längtar och det är så roligt att planera och fixa inför hans inflyttning.

Idag har vi kortat ner namnlistan till två alternativ.

Milo eller Lexus står det mellan. Vilket passar bäst?

Jag har två hundar till så det ska matcha med deras namn, Chilli och Enzo.

Hur långt har nu kommit i era planer?

Blir det en tik eller hane?

• 78L

Ja, det närmar sig verkligen för oss. Ska bli då roligt. Nu väntar jag på samtalet som bekräftar dag och tid vi kan hämta honom. Hon skulle hör av sig om när de är klara och vetrinärbesiktigade.

Just nu lutar det åt Milo. Men vi velar fortfarande.

Vad roligt att ni snart ska få hälsa på. Passa på att ta många bilder. Får ni välja valp eller blir ni tilldelade? De måste vara enormt söta som valpar. Det är en väldigt vacker ras som vuxen och måste likna små gosedjur när de är valpar Chino tycker jag är ett jättefint namn på den lille isbjörnen. Samma kategori av namn som vi gillar.

Ska bli spännande att se vad mina andra hundar tycker om den lille. Nästa vecka har barnen lov från skolan, så då ska vi ta en tur till djuraffären och shoppa valpsaker. Lite ben och leksaker behövs alltid.

• 78L

Jag har en schäfer/golden/labrador blandning som heter Chilli. Ser ut som en schäfer med hängöron. Hon är min första egna hund och fyller 13 i december.

Min andra hund är en Landseer som heter Enzo. Han blir 3 i januari.

Han är min tredje hund.

Där mellan hade jag en leonberger som tyvärr dog i våras. Hon blev 11 år, så hon var också gammal tant.

Nu är planen att landseern inte ska bli ensam utan ha en kompis den dagen när gammeltanten inte finns mer. Därav vårt lille tillskott.

Vad roligt att ni får så mycket bilder, jag älskar att vi också fick det... Vi fick välja själv. Det var inte lätt alls. Men till slut valde jag den lugnaste, största och lurvigaste. Det fanns tre hanar att välja mellan (vi ville hane eftersom Enzo är hane) En som var väldigt framåt, men också bland det livligaste jag mött. Och två som var lugnare, men som inte gick fram direkt. Eftersom rasen är väldigt livlig så kändes det som att den livligaste inte var så smart val. De kan också vara reserverade så jag hade svårt att välja om jag tänkte rätt där. Av de två andra tänkte jag att den som var störst håller sig framme vid mat och borde då inte vara rädd eller utstött av sig. Vet som sagt inte om det är rätt tänkt... Han var väldigt gosig och lugn. Valparna är inte från kennel och har ingen stamtavla. Men de är renrasiga. Båda föräldrarna har. De blev till vid en tjyvparning. För att få stamtavla ska båda föräldrarna ha gjort mentalbeskrivning, vilket inte var gjort.

Har pratat med henne nu, det blir onsdag som blir hämtar Han är hemma om en vecka. Hon frågade om vi valt namn så de skrev in det hos veterinären. Så nu är det bestämt att det blir Milo

• 78L

Jag önskar att vi också fick det ska det stå...

Blir det tokiga ordval ibland så är det autokorrekt som varit framme Det blir så på telefonen att den byter ibland, och jag slarvar med att läsa innan jag skickar

• 78L

Landseern är ca 75 cm i mank, vikt vet jag inte riktigt. Han går inte lyfta, så han vägs bara hos veterinären. Vägde honom för ett år sedan och då vägde han 54 kg, men han var inte färdigväxt då.

Fantastiskt härlig ras. Enda negativa är att han dreglar lite.

Jag har tävlat lite lydnad och agility med min äldsta blandras när hon var yngre. Blev sugen på det igen, men landseern är ganska loj och lekig i allt han gör så jag kände att nästa hund ska vara lite mer träningsvillig.

Min man ville även ha lite mer vakt.

Var inne på schäfer. Jag är uppvuxen med en långhårig, svart schäfer så jag är väldigt förtjust i dem. Groenendael är väldigt lik honom utseendemässigt. De har mer energi än schäfer dock. Jag gillar raser som inte är så vanliga så de sticker ut lite.

Annars är jag väldigt förtjust i alla de stora lurviga raserna, men som sagt är de inte alltid idealiska att träna allt med. Körde lite agility med leonbergern också, men allt fick gå i hennes tempo så hon inte skadade sig. Hon var jätteduktig, men hinderna var för små ( balans, däck, tunnel mm)

Då han ni bytt ras helt. Jag gillar utseendet på spetsar väldigt mycket. Det är väldigt svårt att välja ras. Finns så många. Och tyvärr en del jättefina som inte känns så smart att välja. Ska bli så kul att se bilder på er lille sötnos. Var det länge sedan ni hade hund sist? Hur kom ni fram till ras?

• 78L

Om du söker Belgisk vallhund på blocket, så finns det en annons i östra göinge. På tredje bilden sitter han längst uppe till vänster. Fler bilder kommer när vi hämtat honom.

Hoppas allt går bra på besiktningen på tisdag....

• 78L

Åh vilken sötnos!!!!

Har han redan ståöron när han är så liten?

Min har precis rest sitt ena öra.

Skönt om det är smutsavstötande päls. Jag har flera gånger ifrågasatt varför hundar görs i vitt

Min landseer är riktigt vit u det vita utom under hakan och en liten bit på bröstet. Dregel och sedan en tur utomhus så blir det så... Spelar ingen roll hur mycket jag duschar hakan på honom eller om jag använder vitschampo. Det blir lite gul nyans ändå.

6 veckor... Det blir lång väntan.

Jag tycker mina dagar är länge.

Snart dags. Ska ut imorgon eller nästa och köpa valpsaker.

Otroligt söt liten krabat du ska få, och ännu sötare blir han innan du får honom. De är så fina med all lurvig päls.

Lapphund gillar jag med. Både svenska och finska. De har stått på min småhundslista om jag ska ha en liten hund.

• 78L

Du kommer bara att längta mer efter valptiden

Du vet om att zooplus har rabattkoder. Googla zooplus och rabattkod så får du oftast 5% på beställningensom ny kund. Eller något annat kul.

Du får gärna bomberdera mig med bilder.

Ska bli så kul att få följa din lille vovve.

Jag gillar också många sorters raser. Framförallt långhåria och stora. Och alla spetsar. Mindre förtjust i terrier.

• 78L

Mina två första var leveransklara när jag tittade på dem. Landseern fick jag vänta på i tre veckor. Och denna valpen blir väntan två veckor.

Idag var vi i djuraffären och handlade. Mat, godis och en hel hög leksaker. Ben får vi handla på Ica maxi istället, de såldes bara styckvis. Jag vill ha många. Mina andra två älskar också ben. Tittade på halsband, men kom fram till att jag har ingen aning om vilken storlek han ska ha. Hon som säljer har köpt halsband i olika färger för att känns igen valparna. Tror och hoppas det följer med. Annars har jag från mina andra hundars valptid.

Veterinärbesiktning imorgon, hoppas allt går bra.

• 78L

Vilken lyx att få med allt som du får med.

Jag får nog bara valp och en liten påse mat.

Nu är vetbesiktningen gjord. Allt var ok utom att kulorna inte var i pungen ännu. Hoppas inte det blir problem med det senare... Ingen av hanarna hade det ännu. Har googlat en del om det nu, så lite oro är det. Man ska inte googla, att jag inte kan lära mig det.

Typiskt att det dyker upp andra. Men det låter som du hittat en bra kennel. Så det ät nog värt väntan Han är helt klart snyggare än alls de där andra

Hur hade du tänkt om din inte har sina kulor vid leverans?

Imorgon är det dags

• 78L

Igår gick vi hem vår lille Milo.

Det är intensivt med valp. Så fort han går ur bild så är det bus och tugg på gång. Varje vakenstund går ut på att upptäcka och bita lite i det.

Han är väldigt nyfiken på allt och helt hysteriskt tokig i mat. Det går jättebra med båda mina andra hundar och natten gick bra. Pep i en minut sedan lade han sig ner. Han tyr sig till alla i familjen och lägger sig vid våra fötter när det är sovdags. Vi har en trappa med 4 trappsteg ner till tv-rummet. Den klarar han av.

Hade inte tänkt lära honom det förrän min gamla tik inte finns mer. Landseern vågar inte gå i trappor, så det utnyttjar vi när gammeltanten löper. Det, tikskydd och grindar

Det kan jag glömma nu om han redan kan det..

Ena örat är rest nu och andra är uppe ibland.

Nu vaknar han så dags att skynda ut och kissa.

Ska fixa bilder sen, måste bara föra över till datorn först

• 78L

Jag lyckas inte föra över bilder, varken från datorn eller telefon. Förstår inte varför det inte går... Jag trycker på bilden att den ska väljas, men inget händer...

Jag tror faktiskt inte det är en hund jag köpt, det måste vara en piraya. Han får tokfnatt emellanåt och biter i allt han ser. Människor som inredning. Lite att jobba på.

Vi kommer att kunna vara hemma med honom i två år. Jag är mammaledig nu, och när mitt är slut tar min man över. Ni då?

Han har inte försökt gå upp till ovanvåningen än, bara ner till tv-rummet. Hoppas han inte ger sig på stora trappan.

Då är det snart valpmys för dig med Måste vara kul att få träffa dem när de är så små. Milo väger ca 5 kg, och jag tycker han är pytteliten Landseern och leonbergern vägde runt 13 när jag fick den har jag för mig.

Idag tyckte Milo morgonen började kl 6. Och när han väckt hela huset så somnade han.

• 78L

Åhh så söööt.

Men vad stor han ser ut att vara redan för att vara en liten ras och inte äldre. Han ser verkligen otroligt fin ut. Då har ni haft en riktig mysdag idag

Det har varit valpar med den storleken. De har fyllt upp hela famnen när jag bar dem. Leonbergern var 10 veckor när jag hämtade henne. Hon vägde 13 kg. Landseern vägde 10,2 när han hämtades vid 8 veckors ålder. När han var 15 veckor var han uppe i 21 kg. De växer sjukt fort de stora raserna.

Milo vägde 5 så det är bara en halv valp mot de stora. Han är mer jämnstor med min äldsta blandning som valp.

Han har rest båda öronen och jag tror att jag känt 2 kulor nu. Inte helt säker, men nästan. Hade varit så skönt om de kom på plats. Läste att canserisken ökade annars.

Annars är det fullt ös. Hannar väldigt leksenboch snabb som en bordercollie i sina rörelser.

Ska till djuraffären med honom imorgon och handla ett nytt halsband. Det som han hade på sig hos henne är inget riktigt halsband, och mina gamla är för stora.

Ska försöka igen att lägga in bildr imorgon. Har försökt idag med. Men lyckas inte. Förstår inte alls. Hade inga problemet läggs in dem på Facebook så bilderna är det inget fel på.

• 78L

Oj vad veckan har haft full fart.

Lovet är slut i barnens skola, så nu är det hämta, lämna, läxor, kompisar och aktiviteter.

Och valp med allt det innebär. Det märks att alla rutiner sätts ur spel med en valp som ska ut och in hela tiden. Inte sover hela natten och som inte kan vara hemma själv än.

Men vi hittar snart rätt igen.

Morgonen börjar senast kl 6 tycker Milo och vissa nätter är han ute en eller två gånger för att kissa. De sista två nätterna har han sovit hela natten.

Nästan allt kiss och bajs kommer ute och han har bara missat några få gånger.

Bitandet har redan blivit mindre, och jag jobbar mycket på det. Men givetvis har han mycket kvar att jobba på. Skor kan vi inte ha på golvet mer. De tar han hela tiden då.

Koppelträning kommer att behövas i massor. Antingen så drar han helt hysteriskt eller sätter han sig ner och vill inte gå. Bil gillar han inte åka, han ylar och vill fram till mig, men det går inte för jag kör. Han har fått åka med till skolan vid hämtning och lämning. Superbra miljöträning eftersom han aldrig träffat andra barn än mina när jag fick honom. Nu blev det barn i massor som vill klappa.

• 78L

1 kg är större än vad jag trodde de skulle väga redan. Vad väger de som vuxna?

Tror du att du får välja den blå om det är den du faller för, eller väljer hon? Hur gamla är de nu? Har ni fått leveransdatum?

Det låter som fullt ös med massa hundar där ni tittade. De vi köpte Milo av hade tre vuxna och 7 valpar.

Milo var också valp blå Halsbandet som han hade var en slags kardborrband, så jag vågar inte lita på att det håller om han drar.

Jag är ganska säker på att båda kulorna är på plats nu, så två ståöron och två kulor har han.

Jag lyckas fortfarande inte få in bilder

Förstår inte, har ju gjort det förr på denna sidan. Ska försöka igen i helgen

Vill så gärna visa bilder på min sötnos

• 78L

Jag försöker hålla mig fokuserad på att inte snubbla eller trampa på honom när vi är på ute med koppel Han far fram och tillbaka hela tiden. Snubbelrisken är hög. Försöker ha honom på vänster sida, men det går lite sådär...

Jag vet inte hur jag tänkte i storlek. Liten hund-pyttevalp
    Fast 1 kg hund är ju inte heller så stort.

Det där med rätt valp är svårt. Framåtvalpen kräver sitt , men reserverade är också väldigt jobbigt. Min leonberger var väldigt reserverad som liten, och jag jobbade enormt mycket för att få bort det.
    Jag tyckte valet var jättesvårt denna gången eftersom framåtvalpen var så busig och stimmig hela tiden. Milo var lugnare och lite avvaktande. Men när vi hämtade honom så var det full fart på honom med, nästan så man undrar om hon bytt halsband på dem och gett mig busvalpen

Jag tror tanken var tvärtom med kardborrhalsbanden, att de lätt ska lossna om de fastnar. Och för att hålla isär de olika, för det gick knappt att se skillnad.

Idag satt han vid dörren och pep för andra gången, Behövde ut och bajsa
    Det går framåt. Han har också lärt sig sitt innan maten serveras.
    Han lyssnar bra på sitt namn, och kommer oftast när jag kallar på honom, även ute. Tror det kommer bli en rolig hund att jobba med. 

Han tuggade sönder en sko igår mindre bra...

Jag skulle vilja hitta en valpkurs till honom, men det verkar som det får bli till våren. Många ställen som tar uppehåll över vintern, och han är några veckor för ung för att börja de kurser som går nu...

Jag har provat förminska bilderna nu, men det gick inte heller.
    Är du smart på datorer?

• 78L

Då var lille Milo nyvägd.
    7,2 kg väger han nu.
    Han har redan vuxit 2,2 kg sedan vi hämtade honom.
    Det går undan.
    Om du vill kan vi bli vänner på facebook, så kan jag skicka bilder där, för där kan jag lägga upp dem.

• 78L

Välkommen till tråden 8295

Vilken fin liten whippetkille.

Vad skönt att ni lyckats jobba upp det sociala så bra på så kort tid. Jag hade en leonberger innan som var reserverad, det krävdes enormt mycket träning för att få henne bra. Det gick efter mycket jobb.

Skönt att kommit förbi bitperioden, vi jobbar fortfarande på den... Han har blivit enormt mycket bättre och mig biter han inte på mer, men när barnen leker med honom kommer det igen. När vi fick honom var han piraya på heltid

Vi fick årets första snö i lördags. Han lekte som en liten tok och for runt i trädgården. Det gillade han verkligen. Dagen efter var det minusgrader och snön hade blivit hård och hal. När han tog steg så sjönk han inte ner direkt, utan skorpan höll en liten stund. Det var jättekul att se.

Han fick också sin första dusch av mig. Han skulle till varje pris med in och när han ändå var blöt så passade jag på.

Har varit och köpt en sele till honom nu. Han drar i kopplet så han knappt får luft. Så nu har vi några veckor på oss att träna på gå med koppel innan selen är urvuxen

Svar på tråden Någon mer som är mitt i valpköp? Följas åt