• Aphariel

Fråga mig allt om dator/TV-spel!

Goddagens! Jag är en 18-årig kille som är intresserad av dator- och TV-spel och anser mig vara något av en expert på ämnet. Något jag ofta märker är att det är många som inte har så bra koll på detta ämne alltid och därför tänkte jag att jag kan använda min expertis för att hjälpa andra.

Fråga mig gärna vad som helst, till exempel vad för spel jag rekommenderar för andra (både barn och vuxna), kul spel att spela tillsammans med barn, vad för spel som är lämpliga/inte lämpliga för barn och så vidare... Jag svarar på allt så gott jag kan!

• Svar på tråden Fråga mig allt om dator/TV-spel!
  • Aphariel
    Serah skrev 2015-10-18 18:02:53 följande:
    Tänk bara på att barn under 10 inte ska spela med 3D påslagen då deras ögon inte är helt utvecklade. Jag vet inte om det är något direkt påvisat att det är skadligt, men jag vill ändå upplysa dig om det. Just 3DS har en funktion där man kan stänga av 3D ifall barnet inte bör ha det igång (har jag för mig) har inte använt mig så mycket av den 3DS jag har.
    Glömde nämna detta, men det stämmer! (Dock står det "barn under sex år" på mina 3DS-spel, om jag inte minns fel) Det finns annars 2DS som är lite billigare, gör allt 3DS gör (utom 3D, därav namnet) med nackdelen att den inte går att fälla ihop.
  • Serah
    Aphariel skrev 2015-10-19 21:41:39 följande:

Glömde nämna detta, men det stämmer! (Dock står det "barn under sex år" på mina 3DS-spel, om jag inte minns fel) Det finns annars 2DS som är lite billigare, gör allt 3DS gör (utom 3D, därav namnet) med nackdelen att den inte går att fälla ihop.

Så var det kanske ja :) var ett tag sen jag löste på spelen. Men hellre det säkra före det osäkra, för ingen vet väl ändå hur länge man behöver undvika 3D. Tycker barn över 6 år ska undvika det också. Mina barn får nämligen inte sambands 3D på min 3DS och de är över 6år men under 10.

2DS är stor och klumpig (och ful). Men visst den fyller sin funktion att spela spelen :p
  • straw2008

Ok vi köpte ett wii U för 2 år sen som nästan står orört... vi får det typ aldrig att funka. Det kräver uppdatering på 10-45 min VARJE gång vi sätter igång det o redan där har barnen tröttnat.
    Köpt många spel som inte fungerar (handkontroller tappar kontakten osv).
    Något som däremot funkar varje gång är mario kart 8 galet roligt.
    Jag har några frågor.
    Ska man satsa på originaltillbehör eller funkar kopior lika bra (handkontroller)?
    Finns det ngt lätt spel som är lika kul som mario kart 8 för barn 6-8 år?
    Finns det bättre o lättare handkontroller om man inte vill köra med den som har inbyggd tv?
    Vi har ett spel som heter disney infinity men kommer aldrig någon vart... man kör fast sen är det OMÖJLIGT för barnen att komma vidare o de blir bara ledsna.
    Super mario älskar de :)

I kinamockaskogen.....
  • Serah
    straw2008 skrev 2015-10-20 07:58:25 följande:

Ok vi köpte ett wii U för 2 år sen som nästan står orört... vi får det typ aldrig att funka. Det kräver uppdatering på 10-45 min VARJE gång vi sätter igång det o redan där har barnen tröttnat.

Jag har några frågor.

Ska man satsa på originaltillbehör eller funkar kopior lika bra (handkontroller)?

Finns det bättre o lättare handkontroller om man inte vill köra med den som har inbyggd tv?

Vi har ett spel som heter disney infinity men kommer aldrig någon vart... man kör fast sen är det OMÖJLIGT för barnen att komma vidare o de blir bara ledsna.

Nu tar jag över lite efter mina erfarenheter. Försök att undvika kopior. Vi köpte en handkontroll (Wii mote + nunchuck) som var en kopia. Den tappar kontakten ofta och låser sig ofta i olika lägen. Så det rekommenderar jag inte.

Vi har också varit med om skivor som helt plötsligt inte går att läsa. Där har jag tyvärr inga svar. Det kan vara lasern i konsollen eller att skivan blivit skadad.

Mina barn som är mellan 6-9 spelar legospelen. Lego marvel och lego city är några av favoriterna. Nackdelen med dem är att de är på engelska och att man som vice kan behöva sitta ner ibland att hjälpa med att översätta. Annars så är det ju bara nyttigt med klurigheter! Tänk för i tiden då spelen var ännu svårare och utan den hjälp som många spel kommer med idag.

Ang uppdateringar så får ni nog lära er leva med dom :p det görs numer ofta kanske pga buggfixar osv. Har man köpt nytt spel så kan även det trigga igång en uppdatering.

Det är lite av mina råd. Men ts kanske kan ge dig några fler och bättre råd och info ang det här ;)
  • Aphariel
    straw2008 skrev 2015-10-20 07:58:25 följande:

Jag har några frågor.

Om Wii U:n måste uppdateras varje gång den startar och tappar kontakten med kontrollerna är det troligtvis något fel på den. En felsökning/systemåterställning kanske kan fixa det, annars rekommenderar jag att ni hör av er till Nintendo i Sverige och hör om de kan reparera konsolen. (Vet att de har reparerat 3DS-konsoler, men vet inte riktigt hur de gör med Wii U)

När det kommer till handkontroller rekommenderar jag att man kör på Nintendos officiella för att vara säker på att de fungerar, men det kan finnas tredjepartstillbehör som fungerar bra!

Ett Wii U-spel som kan vara roligt för barn är Splatoon, där man spelar som en liten bläckfiskmänniska som springer runt med en vattenpistol full med färg. Målet är att täcka så mycket av banan i sitt eget lags färg och det är väldigt kul! 

Ett annat är Super Smash Bros. där olika Nintendokaraktärer ger varandra stryk för fulla muggar. Roligt, kaotiskt, intensivt och något som alla kan spela, oavsett erfarenhet!

Lego-spelen är så klart alltid rekommendationer också :)

Gällande handkontroller så kräver många spel att man spelar med GamePaden (den "stora" kontrollen), men annars kan man spela med en Wii Remote och Nunchuck, eller Wii U Pro Controller, som är lite mer lik en "traditionell" handkontroll.
  • straw2008

Tack för svar från er båda, vi köpte spelet nytt så vi kommer ge det en till chans sen åberopa garantin.
    I jämfört med rad racer ice climber o wrecking crew så är dagens spel galet svåra anser jag.
    Lego spelen funkar inte alls, helt enkelt för svåra för våra barn.
    Köpte ett spel nytt från affären, star wars ngt... det började med att man stod vid en stor mast, vi kom aldrig längre än så (alltså kunde inte klättra upp eller gå åt sidorna) kastade det i papperskorgen då jag blev så förbannad.
    Tycker tyvärr det är så oftast... skitspel rent ut sagt.
    Har varit med om roliga fester där vi sjungit kareoke, finns det till wii U ??
    Köpte oxå "just dance kids" som typ bara hade spanska låtar o var på TOK för svårt för våra barn (suck).

Missnöjd som ni hör.

I kinamockaskogen.....
  • Aphariel
    straw2008 skrev 2015-10-20 09:23:56 följande:

Tack för svar från er båda, vi köpte spelet nytt så vi kommer ge det en till chans sen åberopa garantin.
    I jämfört med rad racer ice climber o wrecking crew så är dagens spel galet svåra anser jag.
    Lego spelen funkar inte alls, helt enkelt för svåra för våra barn.
    Köpte ett spel nytt från affären, star wars ngt... det började med att man stod vid en stor mast, vi kom aldrig längre än så (alltså kunde inte klättra upp eller gå åt sidorna) kastade det i papperskorgen då jag blev så förbannad.
    Tycker tyvärr det är så oftast... skitspel rent ut sagt.
    Har varit med om roliga fester där vi sjungit kareoke, finns det till wii U ??
    Köpte oxå "just dance kids" som typ bara hade spanska låtar o var på TOK för svårt för våra barn (suck).

Missnöjd som ni hör.

Japp, karaoke finns till Wii U! Inte testat själv, men vad jag vet finns det ett par spel.
Svar på tråden Fråga mig allt om dator/TV-spel!