• Aphariel

Fråga mig allt om dator/TV-spel!

Goddagens! Jag är en 18-årig kille som är intresserad av dator- och TV-spel och anser mig vara något av en expert på ämnet. Något jag ofta märker är att det är många som inte har så bra koll på detta ämne alltid och därför tänkte jag att jag kan använda min expertis för att hjälpa andra.

Fråga mig gärna vad som helst, till exempel vad för spel jag rekommenderar för andra (både barn och vuxna), kul spel att spela tillsammans med barn, vad för spel som är lämpliga/inte lämpliga för barn och så vidare... Jag svarar på allt så gott jag kan!

• Svar på tråden Fråga mig allt om dator/TV-spel!
  • green34

Vad rekommenderar du för spel till Nintendo Wii?

• Aphariel
    green34 skrev 2015-10-13 00:31:46 följande:

Vad rekommenderar du för spel till Nintendo Wii?

Till Wii är min favorit Mario Kart, ett bilspel där man i sin kamp för att komma över mållinjen först kan sabotera för varandra genom att till exempel lägga bananskal på vägen, kasta bomber på andras bilar med mera. Riktigt roligt för folk i alla åldrar!

Andra roliga spel att spela tillsammans är Wii Sports Resort, ett sportspel med massvis av olika sporter, New Super Mario Bros. Wii, ett ganska klassiskt Mario-spel där man tillsammans tar sig genom olika banor samt Super Smash Bros. Brawl, ett helgalet och tokroligt spel där olika Nintendo-karaktärer slåss mot varandra i intensiva och kaotiska matcher.

För barn som spelar på egen hand rekommenderas Super Mario Galaxy, ett Mariospel där Mario flyger genom universum för att samla stjärnor. Utmanande, men roligt. För lite äldre barn (10+) rekommenderas The Legend of Zelda: Twilight Princess och The Legend of Zelda: Skyward Sword där man spelar som en äventyrare som slåss mot monster, letar skatter och utforskar olika spännande platser.

Trots att den har ett par år på nacken är Wii en fantastisk konsol med massvis av roliga spel!

(Ett tips är att uppgradera till nästa generation, Wii U, som har stöd för alla Wii-spel och andra Wii-grejer, men även spelar nya Wii U-spel)
  • green34
    Aphariel skrev 2015-10-13 00:43:46 följande:

Till Wii är min favorit Mario Kart, ett bilspel där man i sin kamp för att komma över mållinjen först kan sabotera för varandra genom att till exempel lägga bananskal på vägen, kasta bomber på andras bilar med mera. Riktigt roligt för folk i alla åldrar!

Andra roliga spel att spela tillsammans är Wii Sports Resort, ett sportspel med massvis av olika sporter, New Super Mario Bros. Wii, ett ganska klassiskt Mario-spel där man tillsammans tar sig genom olika banor samt Super Smash Bros. Brawl, ett helgalet och tokroligt spel där olika Nintendo-karaktärer slåss mot varandra i intensiva och kaotiska matcher.

För barn som spelar på egen hand rekommenderas Super Mario Galaxy, ett Mariospel där Mario flyger genom universum för att samla stjärnor. Utmanande, men roligt. För lite äldre barn (10+) rekommenderas The Legend of Zelda: Twilight Princess och The Legend of Zelda: Skyward Sword där man spelar som en äventyrare som slåss mot monster, letar skatter och utforskar olika spännande platser.

Trots att den har ett par år på nacken är Wii en fantastisk konsol med massvis av roliga spel!

(Ett tips är att uppgradera till nästa generation, Wii U, som har stöd för alla Wii-spel och andra Wii-grejer, men även spelar nya Wii U-spel)

Jätte bra tips!

Vad krävs för tillbehör till Nintendo Wii för att spela TOMB RAIDER UNDER WORLD?

Finns GTA till Nintendo Wii?
  • MEE83

Hej, applicerar du dina kunskaper på andra sätt än just spel rekar? 

Har du koll på hur det går för utvecklare och studios ekonomiskt? Försäljningssiffror? Ägarstrukturer? Trender? Framtida släpp? 

Eller är det just spelupplevelsen du är intresserad av? 

Är spelutveckling något du skulle vilja jobba med? :)

• Tow2Mater

Vill inte kopa Wii, men nu vill pojken spela Mario, han säger nåt om DS som alternativ till Wii. Vad är det? Vilken sort rekommenderar du?

• Aphariel
    green34 skrev 2015-10-13 00:47:00 följande:
    Jätte bra tips!

Vad krävs för tillbehör till Nintendo Wii för att spela TOMB RAIDER UNDER WORLD?

Finns GTA till Nintendo Wii?
    Vad jag vet kräver Tomb Raider: Underworld inga särskilda tillbehör, men om det gör det står det ofta tryckt på förpackningen! Tyvärr finns inget GTA till Wii, utan vill man spela GTA är det Playstation, Xbox eller PC som gäller.
    MEE83 skrev 2015-10-13 01:13:52 följande:

Hej, applicerar du dina kunskaper på andra sätt än just spel rekar? 

Har du koll på hur det går för utvecklare och studios ekonomiskt? Försäljningssiffror? Ägarstrukturer? Trender? Framtida släpp? 

Eller är det just spelupplevelsen du är intresserad av? 

Är spelutveckling något du skulle vilja jobba med? :)

Jag har lite koll på hur det går för studior, trender inom spelindustrin och vad som är på gång, men först och främst är det spelupplevelsen och designen som gäller för mig. Är ganska intresserad av spelutveckling och håller på att utveckla ett spel tillsammans med en vän just nu!
    Tow2Mater skrev 2015-10-13 02:49:51 följande:

Vill inte kopa Wii, men nu vill pojken spela Mario, han säger nåt om DS som alternativ till Wii. Vad är det? Vilken sort rekommenderar du?

DS är en bärbar konsol som har två skärmar där den nedre av dem är utrustad med touch. Den har idag blivit ersatt av 3DS som också har två skärmar, men nytt för denna är att man kan få spelen i "riktig" 3D utan glasögon och att den har bättre prestanda. En 3DS kan spela alla DS och 3DS-spel, men en DS kan inte spela 3DS-spel, därför rekommenderar jag 3DS så man kan spela båda.

3DS finns i Sverige i olika modeller: "Vanliga" 3DS, 3DS XL som har större skärm, samt New 3DS XL som är lite snabbare och har ett par extrafunktioner, däribland en extra spak och inbyggd NFC-läsare som kan användas till vissa spel. (Sådana läsare kan man köpa separat till vanliga 3DS och 3DS XL)

Enligt mig går alla lika modellerna lika bra att ha, själv har jag en "vanlig" 3DS. Om man vill ha det senaste och bästa rekommenderar jag New 3DS XL, men annars kan man lika gärna skaffa de andra modellerna.
  • MEE83

Intressant! Vad för typ av spel är det?

Kollat utbildningar? Jag har förstått att Skövde har ett spelutvecklingsprogram, och en ganska så väloljad företagsinkubator för just nystartade(start ups) spelbolag. 

Jag brukar försöka få människor att applicera djupodlade intressen på andra områden, kan man till exempel mycket om tv/data spel, så kan man använda det som en språngbräda när man till exempel allokerar delar av sitt sparkapital.

Det blir inte en "tråkig" pappers exercis att sitta och läsa årsrapporterna för spelbolagen, eller följa vad som pågår inom deras utvecklingen av framtida produkter, man har koll på vad som funkar, och vad som säljer, man är införståd i hur marknaden fungerar, vad som kan trigga uppvärderingar, vikta events inom industrin, allt detta kan bli intressant att veta, eftersom det är bolag som skapar produkter som man är intresserade av. Sedan är det bara att använda sig av multipelvärdering för att komma fram till bra köp/sälj lägen. 

Vad för spel tycker du det saknas idag? 

Jag spelar inte mycket, men jag och tjejen lirar lite konsolspel(bland annat mario kart som du tipsade om), det jag saknar är bra stadsbyggnadsspel(något jag nördar ner mig i), jag har både Simcity serien och Skylines, men det går ju evigheter mellan släppen. 

• Aphariel
    MEE83 skrev 2015-10-13 12:12:37 följande:

Intressant! Vad för typ av spel är det?

Kollat utbildningar? Jag har förstått att Skövde har ett spelutvecklingsprogram, och en ganska så väloljad företagsinkubator för just nystartade(start ups) spelbolag. 

Jag brukar försöka få människor att applicera djupodlade intressen på andra områden, kan man till exempel mycket om tv/data spel, så kan man använda det som en språngbräda när man till exempel allokerar delar av sitt sparkapital.

Det blir inte en "tråkig" pappers exercis att sitta och läsa årsrapporterna för spelbolagen, eller följa vad som pågår inom deras utvecklingen av framtida produkter, man har koll på vad som funkar, och vad som säljer, man är införståd i hur marknaden fungerar, vad som kan trigga uppvärderingar, vikta events inom industrin, allt detta kan bli intressant att veta, eftersom det är bolag som skapar produkter som man är intresserade av. Sedan är det bara att använda sig av multipelvärdering för att komma fram till bra köp/sälj lägen. 

Vad för spel tycker du det saknas idag? 

Jag spelar inte mycket, men jag och tjejen lirar lite konsolspel(bland annat mario kart som du tipsade om), det jag saknar är bra stadsbyggnadsspel(något jag nördar ner mig i), jag har både Simcity serien och Skylines, men det går ju evigheter mellan släppen. 

Det är ett ganska enkelt FPS (eftersom det är vårat första spel så börjar vi enkelt), men vi har idéer för flera spel!

Jag har tittat lite på utbildningar, dock inte inom spelutveckling. Är nämligen intresserad av datorer/programmering i stort förutom spel, så tänker läsa en lite mer "allmän" utbildning först och sedan kanske gå in lite på djupet med spel.

Spel jag tycker saknas idag är spel som Dwarf Fortress och Prison Architect, där spelaren inte direktstyr sina gubbar, utan mer eller mindre skriver en "Att göra-lista" för gubbarna som de sedan följer. Skulle även vilja se fler spel i stil med Shin Megami Tensei IV, utmanande, roliga och djupa med massor av saker att göra och stor personlig frihet.
  • Serah
    Tow2Mater skrev 2015-10-13 02:49:51 följande:

Tänk bara på att barn under 10 inte ska spela med 3D påslagen då deras ögon inte är helt utvecklade. Jag vet inte om det är något direkt påvisat att det är skadligt, men jag vill ändå upplysa dig om det. Just 3DS har en funktion där man kan stänga av 3D ifall barnet inte bör ha det igång (har jag för mig) har inte använt mig så mycket av den 3DS jag har.
  • Tow2Mater
    Serah skrev 2015-10-18 18:02:53 följande:
    Tänk bara på att barn under 10 inte ska spela med 3D påslagen då deras ögon inte är helt utvecklade. Jag vet inte om det är något direkt påvisat att det är skadligt, men jag vill ändå upplysa dig om det. Just 3DS har en funktion där man kan stänga av 3D ifall barnet inte bör ha det igång (har jag för mig) har inte använt mig så mycket av den 3DS jag har.
    Ah. Tack för den infon. Aldrig hört om det tidigare.
Svar på tråden Fråga mig allt om dator/TV-spel!