• Beya

    Vilken smärtlindring vid utdrivningskedet?

    Jag tyckte själv att det var den jobbigaste delen av förlossningen. Frågat min bm om vad man kan få, hon sa värmande kuddar. Men jag vet att det finns annat, men de verkar inte så gärna vilja ge det? vad har ni haft för något?

  • Svar på tråden Vilken smärtlindring vid utdrivningskedet?
  • Anonym (a)

    Tror att jag fick någon bäckenbotten bedövning, som skulle hjälpa mot smärtan vid utdelningen.

  • Anonym (...)

    Bäckenbottenbedövning och bedövningsspray. Lustgas och epidural funkar såklart även under utdrivningsskedet.

  • Anonym (...)

    Kan tillägga att jag hade samtliga. Samt varma handdukar.

  • Beya
    Anonym (...) skrev 2015-10-13 21:36:11 följande:

    Bäckenbottenbedövning och bedövningsspray. Lustgas och epidural funkar såklart även under utdrivningsskedet.


    Jag fick inte ha lustgasen då och epiduralen satt de ut innan också :(
  • solros68
    Beya skrev 2015-10-13 22:02:46 följande:

    Jag fick inte ha lustgasen då och epiduralen satt de ut innan också :(


    Så var det för mig oxå när jag födde min son. Hoppas att jag åtminstone får ha lustgasen nästa gång.
  • mammalovis

    När jag kom in fick jag inte ens byta om till sjukhusskjorta för det kunde vi göra senare. Sedan var uskan bara kvar och kollade hjärtljuden och sa att de var bra innan hon gick två värkar senare utan att ens fråga om eventuell kommande smärtlindring. Så fort hon var utanför dörren gick vattnet. Jag fick min lustgas och använde den flitigt, så de ifrågasatte om jag verkligen hade en värk vid två tillfällen för att jag inte skulle bli snurrig. Den var min livlina då jag ömsom skrek, ömsom höll andan och andades i masken typ, då det gjorde så vidrigt ont plus att de fick hålla emot för att slippa bristningar. 4 krystvärkar senare var han ute enligt sambon. Den här gången verkar jag ha klarat mig utan en rispa ens. Jag hade gärna haft lite lustgas när moderkakan skulle ut också då det gjorde ordentligt ont när de tryckte på magen.

  • Ellllla

    Vill rekommendera infiltrationsbedövning/bedövningsspray som de använder främst när de syr när man spruckit.

    Jättebra! Jag ville inte ha bäckenbottenbedövning och min bm sa att sprayen funkar utmärkt för att ta bort toppen på smärtan (dvs inte ta bort smärtan helt som bäckenbottenbedövning).

    Vi testade och jag är så nöjd! Visst, jag kände utdrivningen. Men det nådde aldrig någon hög smärttopp. Jag kan inte säga att jag tyckte det gjorde speciellt ont.

    Rekomenderar!

    Min bm på Mvc bara fnös åt min önskan innan och hade aldrig hört talas om att man kunde göra så. Hon poängterade att "det gör ont att föda, skulle det finnas ett medel hade alla använt det". Bm på BB var av en annan åsikt. Hon hade använt det vid utdrivningen förut och såg inga som helst problem med det.. Tack och lov för den yngre generationens barnmorskor...

  • Mooomin

    Jag fick ha lustgasen men lade ifrån mig den för att den var klumpig och gjorde mig ofokuserad.. Men jag tyckte heller inte att utdrivningsfasen var den jobbiga, tvärtom.. Hade gärna haft något som fungerade bättre vid värkarna ist.. Tänk vad olika allas förlossningar/upplevelser är. :) mina väninnor rekommenderar epidural men att man kan ha svårare att känna hur man ska trycka på osv. Min epidural hann ju försvinna och jag fick så mycket värkstimulerande dropp så

  • Callo
    Ellllla skrev 2015-10-13 22:38:45 följande:

    Vill rekommendera infiltrationsbedövning/bedövningsspray som de använder främst när de syr när man spruckit.

    Jättebra! Jag ville inte ha bäckenbottenbedövning och min bm sa att sprayen funkar utmärkt för att ta bort toppen på smärtan (dvs inte ta bort smärtan helt som bäckenbottenbedövning).

    Vi testade och jag är så nöjd! Visst, jag kände utdrivningen. Men det nådde aldrig någon hög smärttopp. Jag kan inte säga att jag tyckte det gjorde speciellt ont.

    Rekomenderar!

    Min bm på Mvc bara fnös åt min önskan innan och hade aldrig hört talas om att man kunde göra så. Hon poängterade att "det gör ont att föda, skulle det finnas ett medel hade alla använt det". Bm på BB var av en annan åsikt. Hon hade använt det vid utdrivningen förut och såg inga som helst problem med det.. Tack och lov för den yngre generationens barnmorskor...


    Hade ingen aning om att det fanns bedövningsspray eller bäckenbottenbedövning.

    Jag är i v 11 och är redan nu livrädd inför förlossningen. Detta för att jag hade en minst sagt jobbigt förlossning med mitt första barn. Detta ägde rum för 14 år sedan, men sitter fortfarande kvar i minnet.

    Jag fick då epidural, som slutade att värka efter 8 cm. En chock för mig, ingen berättade att det kunde bli så. Nyheten bara flög på mig i form av extrem smärta. Värkarna slutade sedan mitt i förlossningsarbetet. Man kan säga att den lille satt fast. Folk rusade in, hängde sig och tryckte på min mage osv. När huvudet sedan skulle ut. Ja, det går inte ens att beskriva smärtan. Lustgas hjälpte noll.

    Jag har haft sådan ångest till jag läste denna tråd. Har nämligen både då för 14 år sedan, och nu fått höra att det är så det tyvärr är. Det finns inget som kan lindra den "sista biten". Men nu vet jag bättre. Kommer lätt kräva något av det.

    Får jag fråga varför du inte ville ha bäckenbottenbedövning?
  • Callo
    Mooomin skrev 2015-10-13 23:37:03 följande:

    Jag fick ha lustgasen men lade ifrån mig den för att den var klumpig och gjorde mig ofokuserad.. Men jag tyckte heller inte att utdrivningsfasen var den jobbiga, tvärtom.. Hade gärna haft något som fungerade bättre vid värkarna ist.. Tänk vad olika allas förlossningar/upplevelser är. :) mina väninnor rekommenderar epidural men att man kan ha svårare att känna hur man ska trycka på osv. Min epidural hann ju försvinna och jag fick så mycket värkstimulerande dropp så


    Värkstimulerande dropp? Verkar som att det fungerade bra om du inte tyckte utdrivningsfasen var den jobbiga delen. Önskar att jag hade vetat vad jag vet nu, för 14 år sedan. Fick bara otrevliga svar tillbaka när jag försökte fråga mig fram. Ett svar jag fick var: "Du ska ha epidural. Så är det bara. Se det som en livförsäkring!"

    Ehm ok, ingen närmre förklaring än så? Nehe.
  • Mooomin
    Callo skrev 2015-10-13 23:59:17 följande:

    Värkstimulerande dropp? Verkar som att det fungerade bra om du inte tyckte utdrivningsfasen var den jobbiga delen. Önskar att jag hade vetat vad jag vet nu, för 14 år sedan. Fick bara otrevliga svar tillbaka när jag försökte fråga mig fram. Ett svar jag fick var: "Du ska ha epidural. Så är det bara. Se det som en livförsäkring!"

    Ehm ok, ingen närmre förklaring än så? Nehe.


    Epiduralen funkade inte alls nå bra på mig. Bara under ca en timme. Sen var de tvugna att sätta in värkstimulerande dropp för att öka värkarna ihgen för att allt stannade av och jag hade haft tidig vattenavgång och det hela drog ut på tiden. Utdrivningsfasen var fruktansvärt smärtsam, absolut, men det var en helt annan sorts smärta. Jag upplevde att jag hade mer kontroll då och det var skönt att få trycka på! Det handlade ju "bara" om ca 20-30 min (tror jag). Värkarna (19h) tyckte jag var betydligt jobbigare och tog på krafterna!

    Vad tråkigt att du blev så dåligt bemött. Kanske har inställningen hos barnmorskor allmänt ändrats nu, får vi hoppas iaf!
  • Callo
    Mooomin skrev 2015-10-14 00:08:24 följande:

    Epiduralen funkade inte alls nå bra på mig. Bara under ca en timme. Sen var de tvugna att sätta in värkstimulerande dropp för att öka värkarna ihgen för att allt stannade av och jag hade haft tidig vattenavgång och det hela drog ut på tiden. Utdrivningsfasen var fruktansvärt smärtsam, absolut, men det var en helt annan sorts smärta. Jag upplevde att jag hade mer kontroll då och det var skönt att få trycka på! Det handlade ju "bara" om ca 20-30 min (tror jag). Värkarna (19h) tyckte jag var betydligt jobbigare och tog på krafterna!

    Vad tråkigt att du blev så dåligt bemött. Kanske har inställningen hos barnmorskor allmänt ändrats nu, får vi hoppas iaf!


    När jag tänker efter så kanske jag fick värkstimulerande dropp. Vattnet gick, men inga värkar förrän två dagar senare. Sedan stannade värkarna av. Men eftersom jag haft njurbäckeninflamation i två omgångar, så fick jag stanna kvar på förlossningsavd. Efter tre dagar med värkar som stannade av hela tiden fick jag dropp en morgon som skulle sätta igång det hela. Sonen föddes sedan vid 19 på kvällen.

    Kan tänka mig att de intensiva värkarna är påfrestande till max. Kände ju i början, innan de fick ordning på epidural, och de sista två cm.
  • Beya

    Min bm är ändå ung, så jag kan inte för mitt liv förstå att hon säger att det inte finns någon bedövning! Gör ju så man tappar förtroendet lite..

  • Vinterliljan

    Jag födde mitt första barn som 22 åring utan någon bedövning. Det gjorde skitont men det var extremt häftigt att få känna hur kroppen verkligen kämpade! Testade lite lustgas men tyckte den bara gjorde mig snurrig/okoncentrerad.

  • Mooomin
    Vinterliljan skrev 2015-11-26 11:41:38 följande:

    Jag födde mitt första barn som 22 åring utan någon bedövning. Det gjorde skitont men det var extremt häftigt att få känna hur kroppen verkligen kämpade! Testade lite lustgas men tyckte den bara gjorde mig snurrig/okoncentrerad.


    Håller med, lustgasen var mest bara obehaglig och svår att få till i tid till värken tyckte jag..
  • Ellllllla

    Hej,

    För jag var jätterädd att det skulle stoppa upp processen och jag skulle behöva sugklocka. Min bm på förlossningen sa dock att jg inte skulle oroa mig för det eftersom de skulle tima RN bäckenbottenbedövning så att det inte skulle h effekt på krystningarna. Men jag valde ändå bedövningsspray som funkade skitbra på mig.

    Men om du haft så jobbig första förlossning så be om bäckenbottenbedövning.

    Förr (på 80 talet) så använde var och varannan kvinna detta. Nu är det inte så vanligt eftersom BM hävdar att man självbedövas av krystandes. Jovisst, håller man på 1 timme att krysta sånär man säkert självbedövad men om det går på 10 min då?

Svar på tråden Vilken smärtlindring vid utdrivningskedet?