Kommer tvingas gå på soc pga platsbrist i barnomsorgen
Okej så här ligger det till:
Dotter på 5 år går i förskolan
Son på snart 10 månader har stått i kö i 5 månader till samma förskola samt en förskola till i vårt område.
För några dagar sedan kontaktade barnomsorgen i Linköping kommun mig och säger att min son inte kommer kunna få en plats på något av de önskade förskolorna tills jan 2016 - jag ska börja jobba då. Han står långt ner i kön, ca 10 barn är före honom på den förskola dottern går på och totalt sett står 25 barn före honom på alla de förskolor i vår stadsdel.
Barnomsorgshandläggaren tror att det kan finnas plats på två olika förskolor, men de ligger på andra sidan stan. Det tar runt 45 min att åka dit med bussen.
Varken jag eller min sambo har bil - inget körkort heller för den delen.
Min sambo börjar alltid kl 6, cyklar hemifrån runt 05:30, han har lång bit att cykla, därför har det alltid varit jag som fått lämna dottern tidigare år och han har hämtat henne. Jag själv börjar kl 07:00, ibland 06:45, då ska jag vara ombytt för arbete, måste därför alltid åka hemifrån mig ca 06:15 för att hinna då det tar tid att både cykla eller åka buss. Ni förstår att tiden inte räcker. Förskolorna öppnar kl 6, då måste ja lämna barn 1, sen åka bussen till andra sidan stan och sedan tillbaka till stan, byta om o va på plats... och detta på 30-45 min.
Jag fick såklart förklara detta för barnomsorgshandläggaren som bara kunde beklaga och sa att hon inte kunde göra något mer... Hon tipsade om daghem, men har även ringt detta o det är fullt... Överallt är det fullt.
Min föräldrapenning räcker till slutet av feb 2016, sen är dessa dagar slut.
Vad händer då? Jag har arbetet, o kan jobba en del kvällar o helger när min sambo slutat jobbet men det blir inte så mkt arbetspass. Min sambo har typ 30 dagar också på sin fp så kanske slutet av mars klarar vi oss...
Jag kan inte heller plugga vilket var plan A nu att göra början av 2016, för ja har ingen barnomsorg. Samtidigt har det kommit upp en ledig tjänst på en tidigare arbetsplats där ja har mkt stor möjlighet att få jobb, men vad är det för idé att söka, när jag måste tacka nej om ja får det för jag inte får någon barnomsorg. Va fasiken ska man göra!? Ska vi bli socfall för att det inte byggs förskolor!?
Det är lätt att vara efterklok och tycka att vi skulle satt sonen tidigare i kö, men ja visste inte då att det var sådan platsbrist på förskolorna. Samtidigt tänkte ja på regeln att de måste erbjuda plats inom 4 månader, vilket de gjort nu men som inte håller. Vad mer kan jag göra i dagsläget!?
Kan påpeka att sambon inte tjänar tillräckligt för att kunna försörja oss enbart på sin lön.