• Mammio

Kommer tvingas gå på soc pga platsbrist i barnomsorgen

Okej så här ligger det till:

Dotter på 5 år går i förskolan
    Son på snart 10 månader har stått i kö i 5 månader till samma förskola samt en förskola till i vårt område.

För några dagar sedan kontaktade barnomsorgen i Linköping kommun mig och säger att min son inte kommer kunna få en plats på något av de önskade förskolorna tills jan 2016 - jag ska börja jobba då. Han står långt ner i kön, ca 10 barn är före honom på den förskola dottern går på och totalt sett står 25 barn före honom på alla de förskolor i vår stadsdel. 

Barnomsorgshandläggaren tror att det kan finnas plats på två olika förskolor, men de ligger på andra sidan stan. Det tar runt 45 min att åka dit med bussen.

Varken jag eller min sambo har bil - inget körkort heller för den delen.
    Min sambo börjar alltid kl 6, cyklar hemifrån runt 05:30, han har lång bit att cykla, därför har det alltid varit jag som fått lämna dottern tidigare år och han har hämtat henne. Jag själv börjar kl 07:00, ibland 06:45, då ska jag vara ombytt för arbete, måste därför alltid åka hemifrån mig ca 06:15 för att hinna då det tar tid att både cykla eller åka buss. Ni förstår att tiden inte räcker. Förskolorna öppnar kl 6, då måste ja lämna barn 1, sen åka bussen till andra sidan stan och sedan tillbaka till stan, byta om o va på plats... och detta på 30-45 min.

Jag fick såklart förklara detta för barnomsorgshandläggaren som bara kunde beklaga och sa att hon inte kunde göra något mer... Hon tipsade om daghem, men har även ringt detta o det är fullt... Överallt är det fullt.

Min föräldrapenning räcker till slutet av feb 2016, sen är dessa dagar slut.
    Vad händer då? Jag har arbetet, o kan jobba en del kvällar o helger när min sambo slutat jobbet men det blir inte så mkt arbetspass. Min sambo har typ 30 dagar också på sin fp så kanske slutet av mars klarar vi oss...

Jag kan inte heller plugga vilket var plan A nu att göra början av 2016, för ja har ingen barnomsorg. Samtidigt har det kommit upp en ledig tjänst på en tidigare arbetsplats där ja har mkt stor möjlighet att få jobb, men vad är det för idé att söka, när jag måste tacka nej om ja får det för jag inte får någon barnomsorg. Va fasiken ska man göra!? Ska vi bli socfall för att det inte byggs förskolor!?

Det är lätt att vara efterklok och tycka att vi skulle satt sonen tidigare i kö, men ja visste inte då att det var sådan platsbrist på förskolorna. Samtidigt tänkte ja på regeln att de måste erbjuda plats inom 4 månader, vilket de gjort nu men som inte håller. Vad mer kan jag göra i dagsläget!?

Kan påpeka att sambon inte tjänar tillräckligt för att kunna försörja oss enbart på sin lön.

• Svar på tråden Kommer tvingas gå på soc pga platsbrist i barnomsorgen
  • Trippelmamma76

Hur är det med vårdnadsbidrag? Är det en möjlighet om du ändå inte kan jobba?

(Kommunen kanske kan anställa dig som dagmamma annars om det nu är sådan akut brist?!

• Mammio

Haha, ja tanken slog mig faktiskt igår. Ska kolla upp det där med vårdnadsbidrag. Men gäller inte det vid sjukdomar?

• Mammio

Ser nu att vårdnadsbidraget kommer försvinna 1 januari 2016

• Tow2Mater

Jobbar du i stan så flytta till andra sidan stan där dagis finns. Kan du få in den äldre där också?

• videofotografen

Det tristaste i ditt fall är väl att SOC-bidragen troligen inte är speciellt höga. Det positiva är att Sverige bevisligen har hur mycket pengar som helst i skattkistan eftersom vi kan släppa in kanske en halv miljon flyktingar i år. Så pengar finns. Snacka lite arabiska och dra på dig något som skyler ditt hår så får du gratis sjukvård, gratis tandläkarvård, lite nya fräscha kläder, ny plattTV och en ny mobil och lite annat smått och gott.   Glad

Lycka till!

• Mammio

Vi kan inte flytta till andra sidan stan eller någon alls. Det är hemsk bostadsbrist i Linköping o vi står i bostadskö sedan många år tillbaka. Vi saknar dock några poäng men planen är att flytta Hösten 2016/vår 2017 men de områderna är finare o även dyrare men hur ska vi kunna flytta när vi saknar inkomst när sonen inte kan va någonstans. Alltså allt hänger på barnomsorgen.

• Seven Costanza

Finns det några fristående förskolor i närheten där ni bor? Ni kan ju i så fall kolla om de också har platsbrist eller om ni kan få plats där. Har för mig att jag läst om fall där föräldrar fått skadestånd från kommunen för att de inte har kunnat uppfylla platsgarantin inom den tidsram de angett.

• Tokbus
    Seven Costanza skrev 2015-10-16 05:13:28 följande:
    Finns det några fristående förskolor i närheten där ni bor? Ni kan ju i så fall kolla om de också har platsbrist eller om ni kan få plats där. Har för mig att jag läst om fall där föräldrar fått skadestånd från kommunen för att de inte har kunnat uppfylla platsgarantin inom den tidsram de angett.

Tyvärr uppfyller ju kommunn löftet om plats . Så där går de fria .
  • alexs mamma

Kan du gå ner i arbetstid vilket du har tätt till som förälder. Kan du minska dina arbetsdagar med en timme å därmed jobba ca 80% hinner du lämna barnen..,

• Grus grus

Prata med ditt jobb och förklara situationen och fråga om det går bra att du kommer senare tills detta löst sig? Säg att det handlar om några månader. Och sen ringer du handläggaren på kommunen varje måndag (tex) för att verkligen ligga på om att få en plats. Troligtvis kommer det kunna lösa sig till sommaren när barn börjar förskoleklass. Men du måste ligga på själv. Annars glöms du av så fort du accepterat platsen på den andra förskolan.

online you can be anything you want. Strange why so many choose to be stupid.
  • Seven Costanza
    Tokbus skrev 2015-10-16 05:31:14 följande:

Tyvärr uppfyller ju kommunn löftet om plats . Så där går de fria .

Enligt ts var det ännu inte säkert för hon skriver ju att personen hon talade med på kommunen "tror" att barnet kommer få en plats på någon förskola, men de har ju ännu inte formellt blivit erbjudna en plats till januari. Blir de inte erbjudna någon plats alls till den tid de sökt kan de eventuellt få skadestånd, men inte om de formellt blir erbjudna plats på en förskola men som de inte vill ha. Men i dagsläget har de inte blivit erbjudna någon plats.
  • Vestra
    Mammio skrev 2015-10-15 22:40:24 följande:

Ser nu att vårdnadsbidraget kommer försvinna 1 januari 2016

Men du, nu är det så (tror det gäller hela landet) att om du ansöker om vårdnadsbidrag senast sista oktober så kan du ändå få det. Du kan välja starttid själv.

Så söker du nu i oktober så kan du söka från mars-augusti nästa år. 
    Kanske har ni till och med längre tid på er att söka. I våran kommun är det oktober ut.

Ring handläggaren och kolla. Beställ hem blankett från försäkringskassan.
    Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
Svar på tråden Kommer tvingas gå på soc pga platsbrist i barnomsorgen