Anonym (x2) skrev 2015-10-16 19:59:19 följande:
Självklart inte. Men risken är ju så mycket högre tidigt i graviditeten. 15 % av alla kända graviditeter slutar i missfall, 80 % av dem före vecka 12. Ett sent missfall eller ett dödfött barn är också medicinskt sett något helt annat än ett embryo som slutar utvecklas innan det ens har antagit mänskliga former.
Jag är väldigt nyfiken på hur du menar, för jag tror inte att jag förstår riktigt?
Det är oerhört många som passerar "säkra veckan" innan de får missfall, och missfall kommer i väldigt många varianter. Det finns människor som upptäcker tom hinnsäck på RUL, då har fostret dött tidigt men graviditeten är långt gången. Men vad har eventuella medicinska skillnader för betydelse för hur det känns för en enskild?
Kan man inte få vara glad och berätta för folk att man blivit gravid före en viss vecka? Bara för att man är glad och berättar betyder det ju inte att man "inte förstår" att man kan få missfall. Jag "förstår" att vem som helst av mina närstående som kör bil dagligen skulle kunna dö eller skadas i en bilolycka, men det innebär inte att jag går omkring och räknar med att det ska hända.
I de flesta fall går graviditeten bra. Det blir en bebis som föds. Att få reda på att man är gravid är första steget dit och en omvälvande upplevelse för många. När jag såg mitt första plus tänkte jag inte "se där, nu kanske jag får uppleva missfall". Jag tänkte "herregud, vi ska få barn!". Och det vägrar jag att skämmas för.