Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya
    Anonym (alltsåva) skrev 2015-10-17 10:42:38 följande:
    Haha nä men jag har inte gått in på deras sida förut faktiskt. Och aldrig pratat med någon som röstat på dem om jag ska vara ärlig. 

Det är därför jag undrar. Någon som känner en "äkta" F!:are? Hur resonerar de egentligen? 
    Utifrån naiva utopier, är min erfarenhet.
  • Tom Araya
    Zarch skrev 2015-10-17 12:05:21 följande:

Partiet i sig behövs, problematiken handlar mer om ansiktena som representeras utåt.

Man tar fram "hår under armarna och rätten att visa lökarna på badhus-feministerna" istället för att lyfta tag i tunga ämnen.

Mäns våld mot kvinnor, "gubbväldet på arbetsmarknaden", hedersrelaterat förtryck inom vissa kulturer osv är visst ett på tok för känsligt ämne.

Detta gör mig mäkta irriterad, FI behöver "städa upp" i ledet. Bort med Kalle anka-feministerna och börja vädra tyngre ämnen än "hen-frågan", då har ni min röst.

Är det verkligen ansiktena utåt som är problemet? Finns ens de tunga frågorna i partiets agenda?
  • Tom Araya
    Anonym (H) skrev 2015-10-17 12:33:50 följande:

De flesta av mina vänner och bekanta röstar på F! alternativt miljöpartiet. Vi är inte naiva, vi vill bara ha jämställdhet.

Naivt att rösta på ett naivt parti.
  • Tom Araya
    Zarch skrev 2015-10-17 15:20:49 följande:
    Hehe, ja sabla fruntimmer förstår inte mycket.

Det är bra att vi har förståndiga karlar som dig att luta huvudet mot när vi inte förstår bättre.
    Det är inte "fruntimmer" det är fel på, det är vissa och de söker sig ofta till mp eller Fi. Finns säkert minst lika många stolpskott bland män och vissa av även de söker sig till samma partier.
  • Tom Araya
    Zarch skrev 2015-10-17 15:58:55 följande:
    "Stolpskott" kan du nog finna inom alla partier. Finns det några friska partier överhuvudtaget idag? Tycker att det verkar som att "spanska sjukan" har slagit till lite överallt i våra olika politiska läger.
    Håller med. Det är dags och behov för nya friska vindar att svepa in över svensk politik. Drömmer
    Vi startar ett nytt parti, du och jag. Flört
  • Tom Araya
    belula skrev 2015-10-17 15:56:58 följande:
    Jag undrar var du fått den här bilden av partiet? Kan inte vara genom partiprogrammet iaf! Fi fokuserar inte bara på kvinnor, de fokuserar på hela samhället, särskilt för de strukturer som hindrar människor från att ha makt över sitt liv på samma villkor, män som kvinnor och alla andra. De har stor koll på att män diskrimineras i vårdnadstvister och de hävdar att förtryck är baserat på långt mycket fler faktorer än endast kön eller genus. Klass, funktion och ålder tex.

I begreppet rasism ligger ett maktperspektiv. Vit kränkt man syftar inte på en man som blir diskriminerad i en vårdnadstvist. Vita blir diskriminerade, men ytterst sällan på grund av sin hudfärg. Däremot blir svarta det varför det inte är jämförbart att använda det på det sätt du gör.
    Vad baserar du detta på? Står det att läsa någonstans?
  • Tom Araya
    belula skrev 2015-10-17 16:21:38 följande:
    Vilket?
    Det du skriver om din uppfattning av Fi?
Svar på tråden Är F! inte otroligt naiva?