• Anonym (alltsåva)

Är F! inte otroligt naiva?

Såhär skriver F! på sin hemsida: 

Jorden tillhör oss alla

Feministiskt initiativ har en vision om en fri värld som inte begränsas av skarpa gränser och höga uteslutande murar. Gränser skapar ett ?vi och dom?, bidrar till att skapa rädsla för andra människor och utgör rasismens fundament. Istället vill Fi bygga en värld efter principen att jorden tillhör oss alla och ska med omsorg och respekt delas rättvist mellan hela jordens befolkning. Så längevärlden är uppdelad och präglad av orättvisor ? krig, tortyr, miljökatastrofer, statligt förtryck, förföljelse, fattigdom, våld, hot, sexuella övergrepp och rättslöshet ? kommer det att finnas människor som väljer att resa över gränser eller fly för att söka skydd och ett värdigare liv i ett annat land. Feministiskt initiativ anser att det ska vara varje människas rättighet.

F! arbetar för att:
    En fri värld där människor kan röra sig fritt och bosätta sig var de vill på jorden.
    Stärka barns rättigheter i migrationsprocessen genom att göra FN:s barnkonvention till Svensk lag.
    Resurser och insatser till etablering stärks och fördelas rättvist mellan kvinnor och män.
    Flykting- och försörjningsstödhandläggares individuella kartläggning av nyanlända flyktingar inte färgas av förutbestämda patriarkala eller rasistiska uppfattningar.
    Papperslösa ska ha möjlighet att ansöka om stöd enligt socialtjänstlagen och prövas på lika villkor som övriga kommuninvånare.
    Papperslösas trygghet i kontakt med välfärdsinstitutioner.
    Vara möjligt för papperslösa att anmäla brott utan att riskera deportation
    Stoppa frihetsberövandet av medborgare som fått avslag på sin asylansökan och stänga alla förvar.
    Statslösa ska få permanent uppehållstillstånd efter sex månader om inget särskilt skäl talar emot det.
    Ingen ska kunna dömas till utvisning.

feministisktinitiativ.se/politik/feministisk-antirasism/

Är det bara jag eller känns de liksom otroligt naiva?? 

Är det någon här som röstar på dem? 
  • Svar på tråden Är F! inte otroligt naiva?
  • Anonym (alltsåva)
    Tom Araya skrev 2015-10-17 10:37:05 följande:

Någonting nytt?

Haha nä men jag har inte gått in på deras sida förut faktiskt. Och aldrig pratat med någon som röstat på dem om jag ska vara ärlig. 

Det är därför jag undrar. Någon som känner en "äkta" F!:are? Hur resonerar de egentligen? 
  • Tom Araya
    Anonym (alltsåva) skrev 2015-10-17 10:42:38 följande:
    Haha nä men jag har inte gått in på deras sida förut faktiskt. Och aldrig pratat med någon som röstat på dem om jag ska vara ärlig. 

Det är därför jag undrar. Någon som känner en "äkta" F!:are? Hur resonerar de egentligen? 
    Utifrån naiva utopier, är min erfarenhet.
  • Dr Nail

Jag tyckte att deras reaktion när Amnesty gick ut med att de kommer att arbeta för avkriminalisering av sexköp var underhållande. Den rumpskadan var inte att leka med.

• Anonym (alltsåva)
    Tom Araya skrev 2015-10-17 11:07:25 följande:
    Utifrån naiva utopier, är min erfarenhet.
    Ja mina med, har bara diskuterat lite på nätet samt haft en kollega men vi gick inte in på sådana diskussioner(kände att jag inte ville sabba den relationen typ).

Men dessa människor tar alltså det här och sig själva på jättestrort allvar och det är det jag har lite svårt att förstå. Det är ju bara drömmar?

Jag känner för att snacka lite skit också, därför startade jag tråden :) 
  • Anonym (alltsåva)
    Dr Nail skrev 2015-10-17 11:09:15 följande:

Jag tyckte att deras reaktion när Amnesty gick ut med att de kommer att arbeta för avkriminalisering av sexköp var underhållande. Den rumpskadan var inte att leka med.

Haha vilken reaktion? Visa mig gärna. 

Jag har liksom inte satt mig in i vad de egentligen gör om dagarna för att få det bättre för kvinnor i samhället. 
  • Zarch

Partiet i sig behövs, problematiken handlar mer om ansiktena som representeras utåt.

Man tar fram "hår under armarna och rätten att visa lökarna på badhus-feministerna" istället för att lyfta tag i tunga ämnen.

Mäns våld mot kvinnor, "gubbväldet på arbetsmarknaden", hedersrelaterat förtryck inom vissa kulturer osv är visst ett på tok för känsligt ämne.

Detta gör mig mäkta irriterad, FI behöver "städa upp" i ledet. Bort med Kalle anka-feministerna och börja vädra tyngre ämnen än "hen-frågan", då har ni min röst.

• Tom Araya
    Zarch skrev 2015-10-17 12:05:21 följande:

Partiet i sig behövs, problematiken handlar mer om ansiktena som representeras utåt.

Man tar fram "hår under armarna och rätten att visa lökarna på badhus-feministerna" istället för att lyfta tag i tunga ämnen.

Mäns våld mot kvinnor, "gubbväldet på arbetsmarknaden", hedersrelaterat förtryck inom vissa kulturer osv är visst ett på tok för känsligt ämne.

Detta gör mig mäkta irriterad, FI behöver "städa upp" i ledet. Bort med Kalle anka-feministerna och börja vädra tyngre ämnen än "hen-frågan", då har ni min röst.

Är det verkligen ansiktena utåt som är problemet? Finns ens de tunga frågorna i partiets agenda?
  • Anonym (alltsåva)
    Zarch skrev 2015-10-17 12:05:21 följande:

Ja jag håller med! 
    Jag har massor utav feministiska åsikter men jag vill inte kalla mig feminist eftersom då tror ju folk man är en pajas. 
  • Zarch
    Tom Araya skrev 2015-10-17 12:10:12 följande:

Är det verkligen ansiktena utåt som är problemet? Finns ens de tunga frågorna i partiets agenda?

Har dålig koll numera, mitt politiska engagemang har tyvärr mattats av.

Men om man ska tala klarspråk, av rädsla så vågar ingen ta tag i frågan om det hedersrelaterade våldet, såklart av rädsla att bli stämplad som rasist(naturligt iof med tanke på det högerextrema vindarna). Förstår det, men iom den rädslan så sviker man tusentals kvinnor och flickor som faktiskt är förtryckta.

Det räcker faktiskt med att vi har EN flicka som könsstympas i detta land för att vi borde agera.

Män förtrycker kvinnor i hela världen, förtrycket ter sig dock lite olika beroende på kultur, därför behöver man lyfta det hedersrelaterade också. Jag tycker att vissa representanter inom FI är fega iom att sådana ämnen inte vågar lyftas fram, alla behövs givetvis men det skulle behövas en redig revolutionär inom partiet.

Män är faktiskt grunden till all ondska på denna jord, så feminism behövs men FI behöver struktureras upp ifall partiet ska överleva.

Suck, vad jag babblar. Dags att fylla på kaffedepån.
Svar på tråden Är F! inte otroligt naiva?