Inlägg från: doge |Visa alla inlägg
  • doge

Är F! inte otroligt naiva?

Anonym (anonmous) skrev 2015-10-17 13:29:22 följande:
    Ja det är verkligheten. Exakta siffror och statistik går isär, men här kan du läsa en rapport, se tex s.12-13: www2.ungdomsstyrelsen.se/butiksadmin/showDoc/ff8080813613c8a901365469f4ca000c/Om%20ungahbtq%20_halsa.pdf

Entydigt dock är att det är stor skillnad att vara heterosexuell och icke-heterosexuell. Vidare finns en stor skillnad inom hbtq-gruppen där transsexuella tycks vara värst drabbade.

Jag vet inte hur många transpersoner det finns, tycker inte det spelar någon roll. Det har varit en osynlig grupp som lidit i det tysta och det är inte okej att människor är så utsatta på grund av sin identitet.

Jag tycker inte det finns en konflikt i att kämpa mot hedersrelaterat våld och annat våld. Frågan är varför Fi endast får utrymme när de pratar om ett typ av förtryck, men inte när de pratar om hedersrelaterat förtryck? Jag skulle snarare säga att det är en vithetsnorm som gör att media och andra människor på sociala medier helt förbiser och osynliggör alla de kvinnor inom Fi, vita och icke-vita, som arbetar hårt för de problem du tar upp.
    "Jag vet inte hur många transpersoner det finns, tycker inte det spelar någon roll." 
    Det beror ju på om man vill bli behandlad med respekt eller ej. Om ni står och hattar om en massa saker som ingen bryr sig om, varför skulle folk lyssna på vad ni säger? Folk är inte intresserade av transpersoner eftersom det troligtvis inte finns så många sådana i Sverige. Det är klart man kan göra så, dock kommer ju ingen respektera era åsikter sedan.  

En av mina närmaste vänner är bisexuell. Han skäms när det är Pride pga hur de beter sig där. Han tycker det är ociviliserat beteende och han vill inte bli associerad med jippot. Är inte det lite fel att han känner så? 

Jag brukar f.ö skämta med honom och kalla honom för en böghomosexuell stjärtis, då brukar han skratta precis som jag gör när han kallar mig fetto. Ingen av oss blir "kränkt" eftersom vi inte gör det av elakhet utan för att vi känner varandra och kan skoja.

Men det är det som känns som attityden inom F!. En massa larv+så jävla butthurt hela tiden.

Vadå "vithetsnorm"? Det är väl inte facebooks fel att F! inte kan driva en politisk kampanj normalt? 
    "I Sverige är det olagligt att vara kriminell" - Annie Lööf
  • doge
    Zarch skrev 2015-10-17 12:31:01 följande:
    Har dålig koll numera, mitt politiska engagemang har tyvärr mattats av.

Men om man ska tala klarspråk, av rädsla så vågar ingen ta tag i frågan om det hedersrelaterade våldet, såklart av rädsla att bli stämplad som rasist(naturligt iof med tanke på det högerextrema vindarna). Förstår det, men iom den rädslan så sviker man tusentals kvinnor och flickor som faktiskt är förtryckta.

Det räcker faktiskt med att vi har EN flicka som könsstympas i detta land för att vi borde agera.

Män förtrycker kvinnor i hela världen, förtrycket ter sig dock lite olika beroende på kultur, därför behöver man lyfta det hedersrelaterade också. Jag tycker att vissa representanter inom FI är fega iom att sådana ämnen inte vågar lyftas fram, alla behövs givetvis men det skulle behövas en redig revolutionär inom partiet.

Män är faktiskt grunden till all ondska på denna jord, så feminism behövs men FI behöver struktureras upp ifall partiet ska överleva.

Suck, vad jag babblar. Dags att fylla på kaffedepån.
    Jag håller med fullständigt. Det behövs ett parti som står upp för kvinnors rätt i samhället - men jag skulle aldrig lägga min röst på F!. 
    Jag tycker det är lite dumt också att också kalla sig "feminister" eftersom de ju tappar 50% av rösterna bara sådär. "Realistpartiet" eller något vore vettigare att kalla sig(vet inte vad som skulle passa) för att locka manliga väljare. 

Det finns massor av manliga frågor som också är väldigt viktiga och ämnen att diskutera men det känns som F! bara vill sitta och tycka en massa saker som inte har sin grund i verkligheten utan deras drömbild av en massa "viktiga" åsikter. 

• doge
    belula skrev 2015-10-17 14:05:03 följande:
    Förstår inte riktigt hur du menar. Ingen är tvingad att bry sig om vad en annan har för åsikt. Sen är det skillnad att inte bry sig om och att inte respektera. Min åsikt är att även marginaliserade grupper och minoriteter förtjänar att synas och skyddas från förtryck. Transpersoner tillhör den gruppen, det är ett verkligt problem som orsakar lidande, ohälsa och otrygghet. Vi må ha olika åsikter, men jag tycker att det är en viktig fråga bland många andra viktiga frågor, utan att rangordna.

Fi är inte arrangör för Pride. Många tycker att det är ett viktigt med alla de frågor som lyfts under veckan i alla seminarier och evenemang, andra hatar den. Det är upp till var och en. Han får precis som alla andra uttala sin åsikt för att förändra det han inte tycker om.

Ingen person i Fi vill ta ifrån dig och din kompis den relation och jargong ni har. Om ni är lyckliga med det är Fi lyckliga med det! Det Fi vill verka för är att hbtq-personer som ofrivilligt blir trakasserade och utstår annat förtryck ska slippa detta.

Håller inte med dig. Tycker att det finns en tydlig vithetsnorm när det enda som får fäste och sprids är vissa typer av frågor av vissa typer av människor. Sen är det möjligt att Fi kan utveckla sin kampanjförmåga, men det är inte ett speciellt rikt parti än så länge och då får man jobba med de resurser som finns.
    Det har ju att göra med hur man framställer sig själv. Om det är eran prioriterade fråga så är det ju det enda folk ser utav er. Hade människor sett att ni tog upp relevanta och viktiga frågor hade folk i samhället sett F! som ett relevant och viktigt parti, men så är det ju inte idag. Samhället skrattar åt F! precis som man skrattar åt vad tjejer har för åsikter i samhället och det beror ju till störst del på hur F! agerar själva.  

Jag tänker inte säga att F! inte får existera, men vore det inte smartare att locka till sig en större publik än endast t ex homosexuella och innerstadsmänniskor på södermalm? (de enda jag vet som röstar på F! iaf).

Hur ska man annars få till en förändring?  

Problemet med F! är ju att ingen tar F! på allvar trots att jämställdhetsfrågor är viktiga(både för män och kvinnor). Jag vill inte rösta på dem som sagt. 
  • doge
    Gert skrev 2015-10-17 14:18:26 följande:

Fi är otroligt naiva. Fi är faktiskt ännu mer naiva än Socialdemokraterna och då är det riktigt illa!

Vilket parti ska man egentligen rösta på? 

Jag vill ha ett parti som prioriterar: 
    - Vår värdelösa offentliga sektor och förfallande välfärd(vård, utbildning, rättsväsende med mera, det börjar gå utför för Sverige)  

- Psykisk ohälsa eftersom stor del av vår befolkning mår väldigt psykiskt dåligt och svensson förstår sig inte på ångestsjukdomar  

- Att förändra de förlegade mans-och kvinnorollerna  

- Minska eller helst stoppa invandringen(enough is enough) 

- Jobbar med miljö och djurfrågor 

- Anstränger sig för bostadspolitiken som är galen i städer som Stockholm och Göteborg 

- Ändrar narkotikapolitiken till ett fungerande system eftersom missbrukare blir kränkta inom vården 

Typ, så. 
  • doge
    Lord Hans skrev 2015-10-17 14:42:34 följande:

Nu är ju F! ett parti som arbetar för fördelar på grund av kön så deras syn på rättvisa gör ju argumenteringen ganska ihålig.

Ja precis, det blir väldigt tvetydigt för en som är intresserad av jämställdhetsfrågor att de bara fokuserar på kvinnor. För att ändra kvinnorollen i samhället måste man ju också ändra på mannens roll i vårat samhälle också, annars går det ju inte så bra. 

För att kunna ändra på mannens roll behöver man ju föra en dialog med alla män i samhället. Annars blir ju F! i praktiken (och utifrån männens synvinkel) bara ett gäng hönor som sitter och kacklar och ingen bryr sig. 

Det är synd att det är så, men i praktiken är det ju vad som händer. Om man vill få en förändring ifrån män måste de ju vända sig till män också(för jag tror att många män är ganska trötta på bilden av mannen hur en man "ska vara" också). 

Exempelvis diskrimineras män i vårdnadstvister, om de vill söka jobb på barndagis("han kanske är pedofil"), i rättsväsendet("han är man en elak vit man så det är självklart att han är skyldig") osv och självklart är det allvarligt även om män har stora fördelar i samhället bara genom att vara män. Men männen får höra att "De får ta sådant för det är omanligt att klaga". Och det är fel. 

De jag känner som röstar på fi säger liksom emot sig själva. De säger att de vill hjälpa människor som blir diskriminerade, men de jag känner som röstar på fi diskriminerar ju män själva exempelvis.

Lite förvirrande tycker jag det är. "Vit kränkt man" brukar de skämta om; är inte det ett rasistiskt uttryck - om de nu jobbar emot rasistfrågor? Hur skulle det låta om man sa "en svart kränkt man"? Hade man varit rasistisk då? Jag blir liksom förvirrad utav deras politik. 
  • doge
    Zarch skrev 2015-10-17 15:18:15 följande:
    Nej i dagsläget skulle jag faktiskt inte heller lägga min röst på FI, men konceptet tycker jag är bra. Det behövs ett parti som kämpar för kvinnliga rättigheter och jämställdhet.

Tycker inte heller att deras partiprogram i sig är så provocerande, kan faktiskt tycka att det är självklarheter som tas upp. Driv det hårdare skulle jag vilja säga, det är dags att man på ett vasst, tydligt och konstruktivt sätt börjar utmana gubbväldet. Vassare profiler utåt skulle behövas.

Men där är det ju faktiskt vi som kan förändra vår inställning till feminism idag, det är fruktansvärt att det har blivit det värsta skällsordet man kan kallas för. Det är faktiskt vi kvinnor som stjälper varandra där, män ryggdunkar varandra medans vi fnissigt vill foga oss in i ledet. Skärpning, står vi upp för varandra så lovar jag att skällsorden avdramatiseras och successivt avtar. Vi ska inte tystas ner, börjar vi stå upp för våra medsystrar så kan man ju också i framtiden se en bredare och ett mer mångfacetterat kvinnoklientel inom den feminiska politiska rörelsen.

Äh fy sjutton vad jag svamlar idag, låter som att jag har snortat litium. Hoppas du eller någon förstår lite av min poäng iallafall.
    Jag svamlar också, det är väl det man gör här på FL? Skrattande 

Ja konceptet är bra, men sedan tar det för min del stopp när jag går in och läser om deras frågor. 

Min känsla(är ju också intresserad av jämställdhetsfrågor) när jag läser på F!s hemsida är väl ungefär "Men kom ner på jorden" och det är ju tråkigt men de verkar ju vilja ha det så(?).

Jag tycker det ser ut som att Sverige behöver ett nytt parti med lite sunt bondförnuft. Ett parti som tar upp det som är viktigt just nu i samhället, utan en massa gammalt groll och fördomar.  

• doge
    belula skrev 2015-10-17 15:56:58 följande:
    Jag undrar var du fått den här bilden av partiet? Kan inte vara genom partiprogrammet iaf! Fi fokuserar inte bara på kvinnor, de fokuserar på hela samhället, särskilt för de strukturer som hindrar människor från att ha makt över sitt liv på samma villkor, män som kvinnor och alla andra. De har stor koll på att män diskrimineras i vårdnadstvister och de hävdar att förtryck är baserat på långt mycket fler faktorer än endast kön eller genus. Klass, funktion och ålder tex.

I begreppet rasism ligger ett maktperspektiv. Vit kränkt man syftar inte på en man som blir diskriminerad i en vårdnadstvist. Vita blir diskriminerade, men ytterst sällan på grund av sin hudfärg. Däremot blir svarta det varför det inte är jämförbart att använda det på det sätt du gör.
    Genom bekanta, facebook osv. Jag läste en bok av en feminist som hette typ Ninni eller dylikt, en seriebok. Eftersom jag är nyfiken på vad feminismen handlar om. 

Som sagt känner jag inte många feminister men de jag träffat har varit mitt i innerstan där de sitter och diskuterar alla "problemen" i samhället över en fika/vin (mycket vin). Det påminner om på 70talet då det var kvinnlig revolution och samma typ ytav "kämparglöd" finns kvar, men frågorna de diskuterar om står inte i stäv med kvinnans revolution på 40talet. Vi blir inte diskriminerade på samma sätt längre utan vi har kommit väldigt långt. Jag tror dock många feminister(särskilt den yngre generationen) gärna vill göra revolution eftersom det brukar man vilja göra när man är ung, typ. De hade nästan tyckt det var bra om det var hemskt för kvinnor i Sverige, för då kan ju de komma dit och rädda dem. Om du förstår vad jag menar? När man bryr sig väldigt mycket om en politisk fråga så ser man gärna det man vill se sas. 

Dock finns självklart massor att jobba på för kvinnor i Sverige, men man måste ju utge sig på en saklig nivå. Man kan inte säga att kvinnor i Sverige blir diskriminerade och blablabla om det inte ÄR så. T ex har vi rösträtt precis som män, vi FÅR arbeta, vi får göra väldigt mycket saker som kvinnor i andra länder inte får göra så där är Sverige väldigt ledande, men bilden av hur en kvinna "ska" vara finns ju kvar från förr.

Det är den attityden vi behöver jobba bort, och jag tycker inte F! är särskilt bra att rösta på om man det är det man vill. De måste ju säga viktiga saker om de vill bli tagna seriöst, särskilt som kvinna är det väldigt viktigt att inte se dum ut eftersom ju män så enkelt kör över oss kvinnor.  

Då kan man inte ge männen vatten på sin kvarn, för det tar dom direkt och kör ner i halsen på en alternativt struntar i ens åsikter.

Vem man är och vem man utger sig för att vara är väldigt viktigt i sånahär sammanhang; det är därför alla politiker ser så seriösa ut i sina kostymer. De måste hela tiden tänka på sina val i livet eftersom de blir granskade av journalister ut i fingerspetsarna. Sossarnas förra ledare fick ju tom avgå eftersom hans sambo begått något försäkringsbedrägeri eller liknande. De kan inte gå i sköna bekväma kläder eftersom de måste bli tagna på allvar. Förstår du vad jag menar? 

När man arbetar som politiker är det oerhört viktigt att bli tagen på allvar, men den bilden har F! inte gett ut, varken i media eller sina kampanjer, vad jag har sett av dem iallafall. Deras ledare är en gammal alkistant, deras medlemmar gör vad jag kan se inte heller något vettigt, det enda man får höra är hur viktigt det är att säga "hen" och att man ska säga "en" istället för "man" eller att barnen på dagis måste ha dockor som är färgade för annars kan de bli rasister(gud hjälpe!). Det är bara sådant jag får höra från F! och då tycker man ju bara de är larviga. 
  • doge

Min ena vän t ex tycker jättesynd om alla flyktingar och vill hjälpa dem, så hen brukar ge dem pengar och annat, hen tycker synd om dessa människor. 

De är jättefint att göra så, men vad hen inte verkar tänka på är att om alla fattiga människor tror att Sverige är hela världens socialkontor så kommer det komma massor utav flyktingar hit och vi kommer ej ha råd att hjälpa alla och då går det inte bra för Sverige alls. Det håller på att hända nu, i rasande fart, och vi har inte råd eller möjlighet att hjälpa några andra när vi inte ens har råd att hjälpa vår egna befolkning. Vi är inget välfärdsland längre tyvärr. 

• doge
    Zarch skrev 2015-10-17 15:54:00 följande:
    Håller med! Prioritera relevanta frågor och lägg mindre energi på goja, på tok för mycket av den varan idag. Och jag tror att man vinner mycket på att faktiskt börja våga lyfta provocerande ämnen, vill man föra fram kvinnors rättigheter så får man inte vara rädd för att stöta sig med mansdrevet.
    Precis. Man måste ta upp de viktiga frågorna och vad som behövs göras här och nu. Tex: 
    - Hur vi fostrar våran framtida generation. Att vi lär småflickor hur man försvarar sig istället för att säga till dem "Åh stackars dig lilla gumman gråt hos mig så känns det bättre"; Vi gör kvinnor till offer redan innan de ens kan gå typ. 

- Att vi lär våra små pojkar att man inte tar någon på rumpan som inte vill. Och att det är okej för små pojkar att vara ledsna också. Det är okej att gråta om man ramlar och slår sig, även om man är kille.

Det är inga svåra saker egentligen, men väldigt viktiga för vilken typ utav befolkning vi vill ha. Barnen blir ju resultatet av våran uppfostran så vi måste uppfostra dem på ett annat sätt än vad som görs idag. 

Det mina feministvänner gör idag är ju att kränka män bland annat och även om det kan vara kul ibland så är det inte rätt väg att gå.

Vi måste bemöta män med respekt om vi vill ha deras respekt, tror jag. Annars är man inget annat än en gnällkärring i deras ögon, för män funkar ju så rent biologiskt. Man måste vara lite smartare än dem om man ska få dem att lyssna på vad man säger. 

Och det är ju inte så svårt faktiskt... ;D ;D  Solig
  • doge
    Zarch skrev 2015-10-17 15:54:00 följande:
    Håller med! Prioritera relevanta frågor och lägg mindre energi på goja, på tok för mycket av den varan idag. Och jag tror att man vinner mycket på att faktiskt börja våga lyfta provocerande ämnen, vill man föra fram kvinnors rättigheter så får man inte vara rädd för att stöta sig med mansdrevet.
    Håller med om det här också. Att provocera är något de bör göra, men inte som de gör idag. 

T ex bör man lyfta frågor om kvinnors rättigheter inom islam med mera. 

Såhär står det på f!s sida: 
    "Stoppa kulturrasismen. Den nutida rasismen baseras allt oftare på påstådda kulturella skillnader.

Det är ju inga "påstådda" kulturella skillnader som SD pratar om utan att kvinnor inom islam bland annat faktiskt blir kränkta, stympade osv. Det är ju ett verkligt problem men F! urholkar hela frågan med att påstå att "Invandrare kan faktiskt vara jättesnälla också". 
  • doge
    grind skrev 2015-10-17 18:51:30 följande:
    Nej, det är inte jättefint att göra så. Det är naivt och korkat. Sverige är snart ett U-land igen med nuvarande inställning på befolkningen.
    Ja det är klart det är korkat, men det är mänskligt att bry sig om människor som är fattiga. 
  • doge
    judgment day skrev 2015-10-17 19:49:14 följande:

Tror den här mannen summerar dårar som röstar på tfi ganska bra.

Denna kille provocerar ju. Det är därför hans tal säljer och går hem; han "säger som det är". Han hade kunnat arbeta som politiker eftersom han har rätt i viktiga frågor och han är en sådan folket söker. 

Han är lagom obekväm och lagom konstig själv för att få uttala sig också(han är väl bosnier och bisexuell?). 
  • doge
    grind skrev 2015-10-17 19:15:50 följande:
    Ja, det är naturligt att känna för andra människor oavsett var de befinner sig men det är likväl korkat att skicka pengar till flyktingar.
    Ja det vet du och jag men hur ska vi förmedla det till "solidariska feminister"? 
  • doge
    Dr Nail skrev 2015-10-17 20:52:49 följande:
    Amnesty blivit köpt av en mäktig, mystisk, patriarkal sexlobby, som är ute efter att stärka mäns sexuella rättigheter. MYCKET problematiskt >:(
    Haha..!
    Jajo, det känns ju som ett rimligt antagande om Amnesty. 
Svar på tråden Är F! inte otroligt naiva?