• malin86

håravfall efter förlossning?

läste nyss en tråd om det... tydligen vanligt att man tappar en del hår ett par månader efteråt. blev livrädd, jag som redan har relativt tunnt hår! detta hade jag aldrig hört talas om!
    nån med erfarenhet om detta?

• Svar på tråden håravfall efter förlossning?
  • yndra

Jag tappar mängder med hår!! Det började när killen var ungefär 3 mänader, han är nu 6 månader och jag tappar fortfarande massor med hår. Pratat med både vc och apoteket, inget att göra det är fullt naturligt.
    Men det är så irriterande, det ser ut som om det bor en långhårig hund här för jag fäller överallt, och det blir stopp i avloppet varje gång jag tvättar håret....

• malin86

men shit! vad beror det på? stress kanske?

• Chiqita75

Jodå här finns det erfarenhet mitt hår rasar verkligen av. Det sägs att man tappar så lite hår under graviditeten och att det man inte tappar då tappar man efteråt, ska inte vara nåt att oroa sig över.
    Hade jättetunt hår när jag fick mitt första barn och trodde att jag skulle bli skallig men det resulterade i att jag fick tjockare hår och det har bara blivit tjockare och tjockare efter varje barn.
    Vet inte hur det är för andra men det var iaf min erfarenhet av det hela.

Kram från Chiqita

• smurfisar

Jag tappade med jätte mycket hår. Det beror på att hormonerna ställs om så väldigt mycket i kroppen

• Dixie

När du var gravid tapppde du inte alls så mycket hår som normalt - så det du tappar nu är "överskottshåret" du samlade på dig under graviditeten!

• guldplutt

Det stämmer som Chiqita skriver - det beror på att man under graviditeten inte tappar det hår som man normalt skulle tappa, det sitter kvar helt enkelt. Efteråt släpper både det hår som skulle släppt innan och det hår som skulle släptt ändå, o då kan man uppleva det som att man blir tunnhårig, även om man egentligen inte får mindre hår kvar än man normalt skulle haft.

• malin86

så för de flesta syns det alltså inte? liksom så att hårbotten lyser igenom, det vore bara för tråkigt. kan man tappa mycket hår utan att det syns? haha, jag är verkligen livrädd

• guldplutt

Jag är bara två veckor efter min förlossning, så jag kan inte uttala mig av egen erfarenhet än om hur tunnhårig jag kommer att bli Men detta är den förklaring jag fått av både BM och min frisör.

• Dixie

jag tappade myclet hår, och jag har ingen hårbotten som syns!! Jag tror inte du behöver oroa dig!

• malin86

dixie:
    men just då... när du tappade. syndes inte hårbottn då heller?

Svar på tråden håravfall efter förlossning?