• malin86

håravfall efter förlossning?

läste nyss en tråd om det... tydligen vanligt att man tappar en del hår ett par månader efteråt. blev livrädd, jag som redan har relativt tunnt hår! detta hade jag aldrig hört talas om!
    nån med erfarenhet om detta?

• Svar på tråden håravfall efter förlossning?
  • snillis

Skojar du Håret ramlar av i drivor. Jätteäckligt i sängen. Beror på amningen. Ät vitamintillskott - tex Mitt-val-kvinna. Har hört att det skall hjälpa.

• Nirnaeth

*puh* Vad lättad jag blev över att se den här tråden!
    Min son är 6 månader, och jag har inte tappat speciellt mycket hår alls. Men för ca två veckor sedan började det rasa hår. Det är hår överallt, och jag kan inte ens ha det utsläppt längre.
    Började tro att jag var sjuk, och senast nu i morse frågade min sambo om jag inte borde söka hjälp för det såg inte friskt ut. (han fick syn på drivorna med hår på badrumsgolvet efter jag borstat håret)
    Har börjat se väldigt tunnhårig ut framme vid hårfästet, och eftersom jag är mörkhårig så syns det _tydligt_!

Men då kan jag iaf sluta leta sjukdomar på netdoktor.se och helt enkelt inse att det ska vara så efter graviditet och förlossning!

• snuttensmamma

JAJEMEN .......jag tappar hår i drivor .......det är hår precis överallt. kan knappt ha svarta tröjor på mig längre eftersom jag då snart har hela ryggen full med hår som lossnat! det var likadant när jag hade fått min första. det är ju inte sååå kul men det går över efter nåt halvår

• snuttensmamma

tillägg: anledningen att jag inte vill ha svarta tröjor är att det syns så mkt eftersom jag är ljushårig..

• BaraLinda

jag fick tjockare o bättre hår!

• Chino

fick jättefint och tjockt hår under graviditeten men några månader efter förlossningen bara rasade det av...jag har nu 16 månader efter förlossningen hårtestar överallt i nacken och i i pannfästet som är nytt hår på väg ut...

• Marmeladtösen

Jag tappade också enorma mängder av hår ca 4 månader efter förlossning men märkte sen att all hår som jag tappade har börjat växa tillbaka och nu har jag massor med hår i huvudet som ca 5 cm långt.

Så det är bara att vänta så kommer det mesta säkert tillbaka efter ett tag även om man känner att man håller på att tappa allt hår.

• kios

Tappade jättemycket hår ca 4 månader efter förlossningen. Men nu har jag sedan en tid tillbaka tjocka tofsar med nytt hår som sakta kommer fram! Jag har alltid haft tjockt hår så det gjorde ju inte så mycket att jag tappade en del, men det kändes lite konstigt/otäckt att tappa så mycket varje dag.

• hanna 86

Snillis: Du skrev att det beror på amningen, menar du då att om man ammar så tappar man hår och om man inte ammar så tappar man inget/lite?

Ni som har tappat mycket hår ammar/ammade ni?

• Kristin85

Fick Ella för 3,5 månad sen och har precis börjat tappa jättemycket hår. Så hemskt och äckligt!
    Köpte några tabletter idag som jag ska börja äta för det. Hoppas bara att det vänder snart...

• Lilja84

jag tappar i drivor nu 4 mån efter förlossningen och jag ammar INTE.

/Lilja flower power
  • Nirnaeth

Jag ammar inte heller, slutade efter några veckor.

• Jerica

Var lugn! Tappade håret i några veckor , håller redan på att bli bättre. Ella är nu 4 månader o jag har inte ammat henne på 2 månader. Det är otroligt vanligt o ditt hår kommer tillbaka i full styrka igen.

• Marlene

Det har inte med amningen att göra!

Det är jätte vanligt och händer nog dom flesta

• Mums

Så här har jag förstått det:

I vanliga fall, när man inte är gravid, är 30 procent av ens hår "dött" och på väg av.

När man är gravid lever håret bättre, så bara 10 procent är "dött". Därför känner många att de får tjockt hår i slutet av graviditeten.

När man fått barnet "dör" allt extrahåret också, så då kan typ 45 procent ge upp. MEN man hade då också mycket mer hår än normalt. Plus att det känns som att håret plötsligt ger upp, för att man tappat så lite under några månader så det blir stor skillnad.

För mig var det så att jag innan graviditeten tappade en liten tuss hår t.ex. i duschen varje gång. Men när jag var gravid lossnade INGENTING. Och sen lossnade det ungefär som vanligt igen, när barnet kommit.

• BlueBlue

Jag började tappa hår ca 3 månader efter förlossningen. Jag ammade bara en månad ska jag kanske tillägga. Nu är det 5 månader sedan och jag tappar fortfarande en hel del.

Svar på tråden håravfall efter förlossning?