• malin86

håravfall efter förlossning?

läste nyss en tråd om det... tydligen vanligt att man tappar en del hår ett par månader efteråt. blev livrädd, jag som redan har relativt tunnt hår! detta hade jag aldrig hört talas om!
    nån med erfarenhet om detta?

• Svar på tråden håravfall efter förlossning?
  • Addy

Har själv en hårväxt som är jämförbar med Skalman så därför var jag väldigt nöjd under graviditeten.
    Tyvärr är detta den bistra sanningen: när man är gravid så fäller man inte hår. Därför känns håret så tjockt och trevligt. Efter förlossning börjar håret att uppföra sig som normalt - dvs man tappar hår. Eftersom man inte tappat under graviditeten så finns det mycket mer hår som ska av - det är därför som man upplever att det bara dröser av. Men det är som sagt inte så att man tappar mer hår än en "vanlig" person, bara att man liksom bunkrat upp en massa medan man var gravid.
    Stod själv med papper och torkade badkaret varje gång efter att jag duschat.
    Nu befinner sig hela mitt huvud i en snygg tillväxtfas. Jag har alltså en utväxt på ca fyra centimeter runt hela huvudet - dösnyggt!

Blev lite invecklat men hoppas att du känner dig lite tryggare!

• malin86

addy:
    man kan alltså säga att under å strax efter graviditeten har man ett överskott på hår och det är bara överskottet som sen faller av, men det känns mycket... (?)

• ellumeah

Detta är något jag tän´kt mycket på, har själv tunt tunt tunt hår. Men jag har blivit lite lättad och tänk, tänk om det blir som för Chiqita75, att man tillslut får tjockare hår. I wish.

• sodababe

det känns som man tappar mycket hår men jag kan ju glädja dig med att det slutar när barnen är drygt 9 månader. men du blir inte mer tunnhårig för det..

• hanna 86

Måste bara säga att för mig var det tvärtom... Jag tappade enormt mycket hår under graviditeten (tror det var mellan v. 20-30 ungefär) fast detta har jag läst är väldigt ovanligt! Jag har nu efter förlossningen inte tappat mer hår än vanligt utan det hår jag tappade under graviditeten har kommit tillbaka! Det spretar småhår överallt !
    Var väldigt rädd att stora tussar skulle flyga av även efter graviditeten eftersom mitt hår blivit tunnare än vad jag var van vid!

• Addy

Japp det var det också.
    Kompisen är frissa och hon sa att håret har tre olika faser. Tillväxtfas, växa fas och trilla av fas. Under graviditeten stannar liksom håret av och sedan efteråt rullar det på som vanligt.
    Självklart ingen regel utan undantag och jag minns hur jä--la fnuttigt håret kändes men nu är sonen tio månader och jag är tillbaka i mitt vanliga Skalman-format. Dock med en tjusig liten underlugg på fem centimeter.
    När det var som värst frågade jag i hälsokosten om man typ kunde ta lite extra vitaminer eller så. En luttrad dam på andra sidan disken sa att det kunde jag visst, men det skulle inte hjälpa håret utan möjligen ge starkare naglar

• ellumeah

Det där med vitasminer och starkare hår. Jag har "alltid" ätit vitaminer för hår hud och naglar. DEt stämmer, det är "bara" mina naglar som är tiptop. Jävlit snygga faktiskt. Håret=lika tunt som vanligt

• Addy

Då funkar det i alla fall. Skulle kanske sikta in mig på snygga naglar. Då kanske jag tänker mindre på skalman-frissen

• snillis

Skojar du Håret ramlar av i drivor. Jätteäckligt i sängen. Beror på amningen. Ät vitamintillskott - tex Mitt-val-kvinna. Har hört att det skall hjälpa.

Svar på tråden håravfall efter förlossning?