• fantasy06

Underhåll

Hej. Min sambo har en son som bor hos oss varannan helg. Mamman bor 12 mil iväg enkel resa. Min sambo står för all hämtning och lämning plus att han betalar underhåll på 1573 enligt f-kassan rekommendationer. Han får göra avdrag på 400kr för lite av körningen. Innan har mamman studerat men nu ska hon börja jobba. Är det ff rimligt att sambon ska betala fullt underhåll då? Vi ska ha en lite bebis dessutom om 6 veckor då kommer inkomsterna sjunka drastiskt för oss. Är detta något f-kassan tar hänsyn till?

• Svar på tråden Underhåll
  • Jw83

Barnet blir inte billigare i drift bara för att hon får ett jobb. Dessutom bör han fortfarande bidra med minimum till sitt första barns försörjning även om han skaffar fler barn.

Det han betalar nu är inga stora summor så det finns nog inte utrymme att sänka det.

• fantasy06

Kollat man på försäkringskassans räknesnurra ska han betala 770kr i månaden. Kostnad barn 11-14 år 1820kr sen minus barnbidraget på 1050. Det blir 770kr. Därför får jag inte ihop ekvationen riktigt att han ska betala 1573kr i månaden ... Givetvis kostar inte hans första barn mindre för han får ett till. Men sambons kostnader ökar o intäkterna minskar med tanke på att jag är föräldraledig o sedan även han. O klart inte han blir billigare heller för mamman får jobb men hon får mer intäkter. Man ska väl dela på barnets kostnader? Nu betalar sambon typ allt som sonen kostar med de 1573kr han betalar varje månad.

• mammalovis

1573 kr är ju det belopp som ska användas till barnet enligt försäkringskassans norm. Väljer man sedan att betala underhållet via försäkringskassan väger de ju in inkomsterna för föräldern minus ett schablonbelopp för utgifter. Jag vet att min sambo betalar mindre än 1573 kr då han har ytterligare 2 barn att försörja. Mamman får dock fortfarande 1573 kr. Han har gjort valet att ta det via försäkringskassan då han hade opålitliga inkomster under en period och inte ville att barnets mamma skulle drabbas av det. Sedan delar de på utgifter för t ex vinterkläder, glasögon och andra större saker.

Nu verkar ju hans barn vara äldre, men har föräldrarna delat lika på vab också? Där vinner ju umgängesföräldern ganska mycket på att inte ha barnet mer. Skulle pappan ha fler nätter, så får han ju minska underhållet med 1/40 per nattvila över 8 nätter, tror jag det är.

Sedan finns det ju inget skrivet att det alltid är pappan som betalar umgängesresorna, om det är mamman som valt att flytta så långt bort. Är det pappan som flyttat får han ju stå sitt kast att han valt att flytta.

• fantasy06

De bodde på samma ställe innan. Pappan flyttade till mig (8 mil bort) o hans son 11 år gammal bodde hos oss heltid förutom varannan helg. De delade då på resorna utan problem.mamman flyttade under tiden ytterligare 4 mil bort. När pojken valde att flytta till sin mamma lät det annorlunda på mamman för det står ju i lagen att umgängesföräldern ska stå för alla resor. Så det var bara att rätta sig i ledet. Så han kör då 48 mil varannan helg för att få träffa sin son.

Mamman har aldrig behövt vabba då hon studerar. O nu är pojken hemma själv när

Han är sjuk.

• Kvinna30plus
    fantasy06 skrev 2015-10-17 14:16:01 följande:

Hej. Min sambo har en son som bor hos oss varannan helg. Mamman bor 12 mil iväg enkel resa. Min sambo står för all hämtning och lämning plus att han betalar underhåll på 1573 enligt f-kassan rekommendationer. Han får göra avdrag på 400kr för lite av körningen. Innan har mamman studerat men nu ska hon börja jobba. Är det ff rimligt att sambon ska betala fullt underhåll då? Vi ska ha en lite bebis dessutom om 6 veckor då kommer inkomsterna sjunka drastiskt för oss. Är detta något f-kassan tar hänsyn till?

Tar de underhållet via FK? Isf räknar fk på vad han har råd att betala, sedan fyller FK i resten upp till 1573 kr om din sambo har för dålig inkomst. Tyvärr tar de inte hänsyn till att man är hemma och föräldraledig då det "bara är tillfälligt". Din inkomst som sambo tas inte med alls, och du förväntas kunna försörja dig själv. Du kan som sagt inte bli en last för hans ekonomi att han ska betala mindre, men ett till barn räknas med. Men det räknas inte så stor summa för det, inte alls lika högt som underhållsstödet (1573 kr)  märkligt nog. 
  • MadHatter

Går ni via FK och underhållsstöd så är det nämnda summa som gäller.

Om uf inte har tillräckliga inkomster går FK in och stöttar denne så att barnet ändå får fullt underhållsstöd.

Resan mellan uf och br verkar dömmas lite olika men har ni ingen dom är det ju "bara" att komma överens. Kanske betala varannan gång? Men rent strikt kan väl inte uf kräva att bf är med och betalar utan dom. Resekostnader dras inte av från underhållsstödet.

• fantasy06
    Kvinna30plus skrev 2015-10-17 16:17:54 följande:

Tar de underhållet via FK? Isf räknar fk på vad han har råd att betala, sedan fyller FK i resten upp till 1573 kr om din sambo har för dålig inkomst. Tyvärr tar de inte hänsyn till att man är hemma och föräldraledig då det "bara är tillfälligt". Din inkomst som sambo tas inte med alls, och du förväntas kunna försörja dig själv. Du kan som sagt inte bli en last för hans ekonomi att han ska betala mindre, men ett till barn räknas med. Men det räknas inte så stor summa för det, inte alls lika högt som underhållsstödet (1573 kr)  märkligt nog. 

Ja det är ju med märkligt. Visst ett litet barn kostar inte så mycket enligt Konsumentverket så de kostnaderna täcks ju än så länge av barnbidraget. Men förstår inte hur det resoneras kring underhåll. Om barnet säg kostar 1820kr i månaden som Max minus barn idag. Varför ska man då behöva betala 1573kr. Det är det jag inte får ihop. För det är ju inte logiskt någonstans.
  • MadHatter
    fantasy06 skrev 2015-10-17 15:02:09 följande:

Kollat man på försäkringskassans räknesnurra ska han betala 770kr i månaden. Kostnad barn 11-14 år 1820kr sen minus barnbidraget på 1050. Det blir 770kr. Därför får jag inte ihop ekvationen riktigt att han ska betala 1573kr i månaden ... Givetvis kostar inte hans första barn mindre för han får ett till. Men sambons kostnader ökar o intäkterna minskar med tanke på att jag är föräldraledig o sedan även han. O klart inte han blir billigare heller för mamman får jobb men hon får mer intäkter. Man ska väl dela på barnets kostnader? Nu betalar sambon typ allt som sonen kostar med de 1573kr han betalar varje månad.

Vad är det för snurra? Har du verkligen läst av den rätt? Tjänar mamman väldig mycket mer pengar än pappan? (Enda orsaken att de summan skulle kunna stämma).
  • fantasy06

Så när sambon sen är hemma och är föräldraledig i 8 månader som vi planerar struntar f-kassan i att han har mycket lägre inkomst då för det bara är tillfälligt? För då har han verkligen intw råd att betala några 1573kr.

Svar på tråden Underhåll