• fantasy06

Underhåll

Hej. Min sambo har en son som bor hos oss varannan helg. Mamman bor 12 mil iväg enkel resa. Min sambo står för all hämtning och lämning plus att han betalar underhåll på 1573 enligt f-kassan rekommendationer. Han får göra avdrag på 400kr för lite av körningen. Innan har mamman studerat men nu ska hon börja jobba. Är det ff rimligt att sambon ska betala fullt underhåll då? Vi ska ha en lite bebis dessutom om 6 veckor då kommer inkomsterna sjunka drastiskt för oss. Är detta något f-kassan tar hänsyn till?

• Svar på tråden Underhåll
  • MadHatter

Är det Konsumentverkets beräkningar du menar när du nämner 1820 kr? I så fall har du glömt matkostnaderna. Det är endast kläder, fritid, hygien, telefon och försäkring i den summan.

• Trippelmamma76

Samtidigt så bör man kanske inte skaffa fler barn än man har råd med... Som andra påpekat så blir ju inte det första barnet plötsligt billigare? Barn kostar. Och ju äldre, desto mer.

fantasy06 skrev 2015-10-17 16:26:10 följande:

Så när sambon sen är hemma och är föräldraledig i 8 månader som vi planerar struntar f-kassan i att han har mycket lägre inkomst då för det bara är tillfälligt? För då har han verkligen intw råd att betala några 1573kr.

• fantasy06
    Trippelmamma76 skrev 2015-10-17 16:46:01 följande:

Samtidigt så bör man kanske inte skaffa fler barn än man har råd med... Som andra påpekat så blir ju inte det första barnet plötsligt billigare? Barn kostar. Och ju äldre, desto mer.

Jag har aldrig påstått att han inte har råd. Eller att vi inte har råd. Jag får bara inte ihop det med siffrorna jag kollat på. Jag vill bara föröka förstå hur de räknar ut de här siffrorna.

På f-kassans sida har jag skrivit in sambons lön minus skatt minus hans halva av våra kostnader. 1820kr enligt Konsumentverket minus barn idag. Mammans inkomst 0 kr. Då visar det på 770kr.
  • fantasy06

Missade det där med maten. Enligt Konsumentverket kostar maten ca 1400kr i månaden. O slår man ihop siffrorna nu 1400+1820-1050 = 2170kr /2 = 1085kr. Eller man räknar inte att föräldrarna delar kostnaden ?

• fantasy06
    Trippelmamma76 skrev 2015-10-17 16:46:01 följande:

Och en sak till. När sambon är hemma precis som när jag är hemma delar vi på allt dvs går ingen nöd på oss (precis som vi gör nu). Men eftersom underhållet betalas fullt ut av sambon får han ju det knapert om han ska vara föräldraledig. Så jag menade.
  • Nice1
    fantasy06 skrev 2015-10-17 17:12:12 följande:

Jag har aldrig påstått att han inte har råd. Eller att vi inte har råd. Jag får bara inte ihop det med siffrorna jag kollat på. Jag vill bara föröka förstå hur de räknar ut de här siffrorna.

På f-kassans sida har jag skrivit in sambons lön minus skatt minus hans halva av våra kostnader. 1820kr enligt Konsumentverket minus barn idag. Mammans inkomst 0 kr. Då visar det på 770kr.

Du skrev ju att han inte har råd med åtta månaders föräldraledighet om han ska betala underhållet i den summan han betalar idag.
  • fantasy06
    Nice1 skrev 2015-10-17 17:18:41 följande:

Du skrev ju att han inte har råd med åtta månaders föräldraledighet om han ska betala underhållet i den summan han betalar idag.

Ja han själv. Men givetvis hjälper jag till med min inkomst. Men det räknar ju inte f-kassan med som någon skrev innan. De tar ju bara hänsyn till hans inkomst. Det var vad min fråga handlade om i den kommentaren. Om f-kassan bara tar hänsyn till hans inkomst så borde ju underhållet vara lägre under dessa 8 månader.
  • MadHatter
    fantasy06 skrev 2015-10-17 17:23:09 följande:

Ja han själv. Men givetvis hjälper jag till med min inkomst. Men det räknar ju inte f-kassan med som någon skrev innan. De tar ju bara hänsyn till hans inkomst. Det var vad min fråga handlade om i den kommentaren. Om f-kassan bara tar hänsyn till hans inkomst så borde ju underhållet vara lägre under dessa 8 månader.

Ja har ni underhållsstöd genom F-kassan tas hänsyn till hans inkomst gällande hur mycket han behöver betala. Anses han inte kunna betala sin del av barnets försörjning går F-kassan in med mellanskillnaden.

De tittar dock inte på en 8-månadersperiod utan på ett kalenderår. De går på deklarationen två år tillbaka, men det är möjligt att det går att "jämka" i förväg. Det känner jag ej till.
  • fantasy06
    MadHatter skrev 2015-10-17 18:37:19 följande:

Ja har ni underhållsstöd genom F-kassan tas hänsyn till hans inkomst gällande hur mycket han behöver betala. Anses han inte kunna betala sin del av barnets försörjning går F-kassan in med mellanskillnaden.

De tittar dock inte på en 8-månadersperiod utan på ett kalenderår. De går på deklarationen två år tillbaka, men det är möjligt att det går att "jämka" i förväg. Det känner jag ej till.

Oki. Tack för ditt svar. Man känner ju sog bitvis påhoppad här för att jag bara ställde en fråga. Har aldrig ens påstått att sambon inte ska betala underhåll. Det är ju hans son också. Jag anser bara att man kanske ska dela på kostnaderna för som det ser ut nu är det ju i princip bara sambon som betalar för pojken.
  • MadHatter
    fantasy06 skrev 2015-10-17 18:42:24 följande:

Oki. Tack för ditt svar. Man känner ju sog bitvis påhoppad här för att jag bara ställde en fråga. Har aldrig ens påstått att sambon inte ska betala underhåll. Det är ju hans son också. Jag anser bara att man kanske ska dela på kostnaderna för som det ser ut nu är det ju i princip bara sambon som betalar för pojken.

Givetvis ska man få fråga om vad som gäller - hur ska man annars få reda på nåt :)

Däremot låter det ju rätt osannolikt att det i princip bara är pappan som betalar för barnet om barnet bor hos mamman och pappan "bara" betalar underhåll. Om ni inte ser att att barnet inte blir väl omhändertaget förstås. Då ska ni givetvis reagera, för att barnet ska få det bättre, men något sådant har du ju inte antytt.
  • Kvinna30plus
    fantasy06 skrev 2015-10-17 18:42:24 följande:

Kan han inte ha barnet vv då? Då betalas ju inget underhåll alls. 1575 är ändå inte så mkt min sambo betalar 2500 per barn i underhåll det blir en del när de är flera stycken...Hade gärna haft dem här vv. Tyvärr blev d så att han/ vi inte hade råd att han var fl alls för vårt barn samt att vi får leva snålt. Tingsrätten tar inte hänsyn till fl och jag som sambo förväntas betala hälften av alla kostnader hur min situation än ser ut el om man är hemma fl. Mamman betalar inte en krona för sina barn själv trots heltidsjobb. Så indirekt betalar jag för hans barn ist för mamman trots att hon har möjlighet.
  • fantasy06
    Kvinna30plus skrev 2015-10-17 20:01:47 följande:

Kan han inte ha barnet vv då? Då betalas ju inget underhåll alls. 1575 är ändå inte så mkt min sambo betalar 2500 per barn i underhåll det blir en del när de är flera stycken...Hade gärna haft dem här vv. Tyvärr blev d så att han/ vi inte hade råd att han var fl alls för vårt barn samt att vi får leva snålt. Tingsrätten tar inte hänsyn till fl och jag som sambo förväntas betala hälften av alla kostnader hur min situation än ser ut el om man är hemma fl. Mamman betalar inte en krona för sina barn själv trots heltidsjobb. Så indirekt betalar jag för hans barn ist för mamman trots att hon har möjlighet.

Nej vv är ej möjligt då det är 12 mil emellan bostäderna.

Låter ju helt galet när det blir så att mamman i princip inte betalar något för barnet. Finns ju ingen rättvisa alls i det. Men det är väl så det ser ut i Sverige. Haha.
  • fantasy06
    MadHatter skrev 2015-10-17 19:58:00 följande:

Givetvis ska man få fråga om vad som gäller - hur ska man annars få reda på nåt :)

Däremot låter det ju rätt osannolikt att det i princip bara är pappan som betalar för barnet om barnet bor hos mamman och pappan "bara" betalar underhåll. Om ni inte ser att att barnet inte blir väl omhändertaget förstås. Då ska ni givetvis reagera, för att barnet ska få det bättre, men något sådant har du ju inte antytt.

När pojken bodde här under 1 års tid kostade han inga 1500+1050 varje månad. Inte ens om man slog ut det på hela året kom man upp i dom summorna. Därför känns det som att mamman i detta fallet inte betalar något för barnet.
  • MadHatter
    fantasy06 skrev 2015-10-17 20:19:20 följande:

När pojken bodde här under 1 års tid kostade han inga 1500+1050 varje månad. Inte ens om man slog ut det på hela året kom man upp i dom summorna. Därför känns det som att mamman i detta fallet inte betalar något för barnet.

Det låter väldigt lågt. Oavsett så är underhållet inte uträknat efter de premisserna så så länge ni använder er av underhållsstöd är det det pappan får betala (om han bedöms ha råd).

Han får väl se det som att han betalar för mammans tid och dagliga omvårdnad av barnet om det nu är så att hon följer samma budget som ni gjorde.
  • mammalovis
    fantasy06 skrev 2015-10-17 17:15:33 följande:
    Missade det där med maten. Enligt Konsumentverket kostar maten ca 1400kr i månaden. O slår man ihop siffrorna nu 1400+1820-1050 = 2170kr /2 = 1085kr. Eller man räknar inte att föräldrarna delar kostnaden ?
    Matkostnaden får du väl dela upp, så det stämmer med hur många måltider/dagar på respektive ställe. Så barnet äter ju inte hälften av maten på respektive ställe om ni har 4 nätter i månaden.

För vår del äter ju bonusdottern 4 frukostar av 30, 4 luncher av 8 och 6 kvällsmål av 30 här på vh, då inte medräknat sommaren då hon är här 2-4 veckor, så 14 av 68, d v s ca 1/5, så för ca 300 kr här i så fall om kostnaderna är rimliga.

Sedan tror inte jag riktigt på deras beräkningar för bara man räknar på första året tror jag det är få barn som kostar så lite i kläder, då många bebisar går igenom 6 storlekar sitt första år. Det är ju först runt 3 år som många drar en storlek per år.

Sedan kan ju barnen inte få mobiltelefon så tidigt om det räknas 200 kr per månad, då de måste "spara" i ett halvår minst för att överhuvudtaget kunna få en enklare smartphone. Likaså cykel krävs ju en del besparingar för. Så större saker som bilbarnstol är nog inte medräknat då det inte är självklart för alla hushåll. Sedan är väl inte presenter, julklappar, kalas, sparande, semestrar, ev glasögon, mediciner mm medräknat.

Likaså fattas förskoleavgiften på max 1286 kr i vår kommun mellan 1 och 2,5-3 års ålder. Sedan sjunker den till ca 600 per månad i snitt. Många barn har ju sedan en fritidsavgift upp till 10-12 år.
  • mammalovis

Sedan bedömer man att hushållets kostnader ökar med ca 150-200 kr för 2:a/3:e familjemedlemmen för förbrukning, medier, hemförsäkring, hemutrustning.

Vad gällde småbarnskostnaderna var det visst från 6 månader, men då kan det ändå handla om 2-3 klädstorlekar beroende av hur barnet växer, så det känns ändå lite med 2220kr för 6 månader till 2 storlekar, då bara 7 bodies o byxor kan kosta 1050 kr till ordinarie pris ... så det vore intressant att veta hur mycket de räknar in i klädväg och om det krävs att allt köps begagnat, för oftast behöver man ju lite fler ombyten när de börjar äta själva och man inte har egen tvättmaskin. 

En basgarderob billigt, men nytt:
    7 t-shirts på H&M 350 kr
    8 långärmade på Lidl ca 240 kr
    2 koftor 200 kr
    7 leggings 700 kr
    8 trosor på KappAhl 200 kr
    9 strumpor 180 kr
    Gympaskor 200 kr
    Sandaler 200 kr
    Stövlar 100 kr
    Fodrade stövlar 300 kr
    Vinterskor 300 kr
    Vårjacka 300 kr
    Vinteroverall 500 kr
    Tunn mössa 60 kr
    Tjock mössa 100 kr
    3 fingervantar 50 kr
    Handskar 100 kr
    Halskrage 50 kr
    Fleeceställ 300 kr
    Regnkläder 600 kr
    Fodrade regnkläder 600 kr
    Keps 70 kr
    Badkläder 130 kr
    6370 kr

Räknar man då på 520 kr per månad för en 4-6 åring som vi har blir det 7000 kr per år och då har jag bara räknat på ett ombyte per dag. Inga shorts eller linnen till sommaren eller att man kan behöva extra kläder på förskolan. Om man då har en pojke är det väl bara mysbyxor man hittar för 100-lappen, jeans är betydligt dyrare.

• Brumma
    MadHatter skrev 2015-10-17 18:37:19 följande:

Man kan få uppskov med att betala om man inte kan betala det de räknat ut. Men det skall betalas tillbaka sedan vilket gör att när föräldraledighetet väl är slut står pappan med att betala fullt underhåll plus det han inte betalat under tiden han varit föräldraledig och haft uppskov.

Ja TS. Är det underhållsstöd det gäller (dvs att försäkringskassan sköter betalningen till mamman och pappa betalar till försäkringskassan) så är det 1573 oavsett.

Man tittar som sagt på inkomsten två år tillbaka. Umgängesföräldern får göra avdrag på 100000 per år för egna omkostnader. Sedan betalas en viss procent på resterande summa till boendeföräldern (men max 1573). Procenten minskas ju fler barn man har men man får ha ganska låg inkomst för att summan skall understiga 1573).

Enligt konsumentverkets uträkningar kostar en tonårskille i yngre tonåren 3290:- i månaden. Fritid, mat o kläder.
  • mammalovis

Sedan "betalar" ju boendeföräldern i tid och engagemang. Nu är barnet kanske så stort att det kan gå själv till tandläkaren och frisören, men annars är det ju tider som också ska planeras in. Barnen behöver ju ofta en del stöttning med läxor också samt lära sig vardagssysslor. Umgängesföräldern slipper ju också den största delen av uppfostran som är ganska krävande i perioder. Så 1573 kr i månaden blir ju 61 kr om dagen, om man tar bort 4 dagar per månad, vilket inte känns så dyrt om man tänker att det ska räcka till mat, kläder, hygien, fritid mm. Barnbidraget kan ju föräldrarna dela numera, så det är ju upp till varje föräldrapar hur det används.

Vad gäller reskostnader låter det ju rimligt att mamman kan betala en tredjedel av resorna, då pappan valt att flytta 8 mil bort och mamman sedan 4 mil ytterligare. Mig veterligen finns det ingen lag som styrker att umgängesföräldern betalar alla resor, den uppfattningen har inte jag fått av familjerätten. Så ring familjerätten i er kommun och fråga, sedan kan ni bemöta mammans påstående på ett annat sätt, då hon behöver hitta bevis för sin lag!

Här betalar umgängesföräldern resorna på totalt 8 mil per helg, men å andra sidan slipper han alltid första vab-dagen samt lösa 2 stängningsdagar på förskolan per år då han är så opålitlig och jag jobbar de dagarna. Han behöver heller inte ta bvc-, läkar-, tandläkarbesök och frisörstider eller lägga all energi på att uppdatera klädgarderoben efter säsong och storlek. Å andra sidan missar han i princip hela hennes uppväxt och känner inte henne så väl, så i längden förlorar han och hon förlorar kontakten med sin halvbror och hans del av släkten.

• Kvinna30plus
    mammalovis skrev 2015-10-18 09:47:34 följande:

Sedan "betalar" ju boendeföräldern i tid och engagemang. Nu är barnet kanske så stort att det kan gå själv till tandläkaren och frisören, men annars är det ju tider som också ska planeras in. Barnen behöver ju ofta en del stöttning med läxor också samt lära sig vardagssysslor. Umgängesföräldern slipper ju också den största delen av uppfostran som är ganska krävande i perioder. Så 1573 kr i månaden blir ju 61 kr om dagen, om man tar bort 4 dagar per månad, vilket inte känns så dyrt om man tänker att det ska räcka till mat, kläder, hygien, fritid mm. Barnbidraget kan ju föräldrarna dela numera, så det är ju upp till varje föräldrapar hur det används.

Vad gäller reskostnader låter det ju rimligt att mamman kan betala en tredjedel av resorna, då pappan valt att flytta 8 mil bort och mamman sedan 4 mil ytterligare. Mig veterligen finns det ingen lag som styrker att umgängesföräldern betalar alla resor, den uppfattningen har inte jag fått av familjerätten. Så ring familjerätten i er kommun och fråga, sedan kan ni bemöta mammans påstående på ett annat sätt, då hon behöver hitta bevis för sin lag!

Här betalar umgängesföräldern resorna på totalt 8 mil per helg, men å andra sidan slipper han alltid första vab-dagen samt lösa 2 stängningsdagar på förskolan per år då han är så opålitlig och jag jobbar de dagarna. Han behöver heller inte ta bvc-, läkar-, tandläkarbesök och frisörstider eller lägga all energi på att uppdatera klädgarderoben efter säsong och storlek. Å andra sidan missar han i princip hela hennes uppväxt och känner inte henne så väl, så i längden förlorar han och hon förlorar kontakten med sin halvbror och hans del av släkten.

Är det han som valt bort vv?
  • Brumma
    mammalovis skrev 2015-10-18 09:47:34 följande:

Bara en liten..

Nej. Det ska inte räcka till mat, kläder, hygien mm. Det ska räcka till lite mer än en tredjedel av kostnaderna för det.

Barnbidraget har alltid kunnat dela om föräldrarna vill det. I situationen där barnet bor vh och inte växelvis kan barnbidraget inte delas om inte boendeföräldern vill det. Jag vet ingen som har barnet vh som har halva barnbidraget.

Sedan skulle jag inte heller tro att det är många umgängesföräldrar som känner att de "slipper" uppfostran, gå till frisören o hjälpa till med uppfostran. Snarare tror jag att många känner att de inte får ta del av detta men att de flesta skulle vilja.
Svar på tråden Underhåll