mammalovis skrev 2015-10-18 09:47:34 följande:
Sedan "betalar" ju boendeföräldern i tid och engagemang. Nu är barnet kanske så stort att det kan gå själv till tandläkaren och frisören, men annars är det ju tider som också ska planeras in. Barnen behöver ju ofta en del stöttning med läxor också samt lära sig vardagssysslor. Umgängesföräldern slipper ju också den största delen av uppfostran som är ganska krävande i perioder. Så 1573 kr i månaden blir ju 61 kr om dagen, om man tar bort 4 dagar per månad, vilket inte känns så dyrt om man tänker att det ska räcka till mat, kläder, hygien, fritid mm. Barnbidraget kan ju föräldrarna dela numera, så det är ju upp till varje föräldrapar hur det används.
Vad gäller reskostnader låter det ju rimligt att mamman kan betala en tredjedel av resorna, då pappan valt att flytta 8 mil bort och mamman sedan 4 mil ytterligare. Mig veterligen finns det ingen lag som styrker att umgängesföräldern betalar alla resor, den uppfattningen har inte jag fått av familjerätten. Så ring familjerätten i er kommun och fråga, sedan kan ni bemöta mammans påstående på ett annat sätt, då hon behöver hitta bevis för sin lag!
Här betalar umgängesföräldern resorna på totalt 8 mil per helg, men å andra sidan slipper han alltid första vab-dagen samt lösa 2 stängningsdagar på förskolan per år då han är så opålitlig och jag jobbar de dagarna. Han behöver heller inte ta bvc-, läkar-, tandläkarbesök och frisörstider eller lägga all energi på att uppdatera klädgarderoben efter säsong och storlek. Å andra sidan missar han i princip hela hennes uppväxt och känner inte henne så väl, så i längden förlorar han och hon förlorar kontakten med sin halvbror och hans del av släkten.
Är det han som valt bort vv?