Inlägg från: fantasy06 |Visa alla inlägg
  • fantasy06

Underhåll

Hej. Min sambo har en son som bor hos oss varannan helg. Mamman bor 12 mil iväg enkel resa. Min sambo står för all hämtning och lämning plus att han betalar underhåll på 1573 enligt f-kassan rekommendationer. Han får göra avdrag på 400kr för lite av körningen. Innan har mamman studerat men nu ska hon börja jobba. Är det ff rimligt att sambon ska betala fullt underhåll då? Vi ska ha en lite bebis dessutom om 6 veckor då kommer inkomsterna sjunka drastiskt för oss. Är detta något f-kassan tar hänsyn till?

• Svar på tråden Underhåll
  • fantasy06

Kollat man på försäkringskassans räknesnurra ska han betala 770kr i månaden. Kostnad barn 11-14 år 1820kr sen minus barnbidraget på 1050. Det blir 770kr. Därför får jag inte ihop ekvationen riktigt att han ska betala 1573kr i månaden ... Givetvis kostar inte hans första barn mindre för han får ett till. Men sambons kostnader ökar o intäkterna minskar med tanke på att jag är föräldraledig o sedan även han. O klart inte han blir billigare heller för mamman får jobb men hon får mer intäkter. Man ska väl dela på barnets kostnader? Nu betalar sambon typ allt som sonen kostar med de 1573kr han betalar varje månad.

• fantasy06

De bodde på samma ställe innan. Pappan flyttade till mig (8 mil bort) o hans son 11 år gammal bodde hos oss heltid förutom varannan helg. De delade då på resorna utan problem.mamman flyttade under tiden ytterligare 4 mil bort. När pojken valde att flytta till sin mamma lät det annorlunda på mamman för det står ju i lagen att umgängesföräldern ska stå för alla resor. Så det var bara att rätta sig i ledet. Så han kör då 48 mil varannan helg för att få träffa sin son.

Mamman har aldrig behövt vabba då hon studerar. O nu är pojken hemma själv när

Han är sjuk.

• fantasy06
    Kvinna30plus skrev 2015-10-17 16:17:54 följande:

Tar de underhållet via FK? Isf räknar fk på vad han har råd att betala, sedan fyller FK i resten upp till 1573 kr om din sambo har för dålig inkomst. Tyvärr tar de inte hänsyn till att man är hemma och föräldraledig då det "bara är tillfälligt". Din inkomst som sambo tas inte med alls, och du förväntas kunna försörja dig själv. Du kan som sagt inte bli en last för hans ekonomi att han ska betala mindre, men ett till barn räknas med. Men det räknas inte så stor summa för det, inte alls lika högt som underhållsstödet (1573 kr)  märkligt nog. 

Ja det är ju med märkligt. Visst ett litet barn kostar inte så mycket enligt Konsumentverket så de kostnaderna täcks ju än så länge av barnbidraget. Men förstår inte hur det resoneras kring underhåll. Om barnet säg kostar 1820kr i månaden som Max minus barn idag. Varför ska man då behöva betala 1573kr. Det är det jag inte får ihop. För det är ju inte logiskt någonstans.
  • fantasy06

Så när sambon sen är hemma och är föräldraledig i 8 månader som vi planerar struntar f-kassan i att han har mycket lägre inkomst då för det bara är tillfälligt? För då har han verkligen intw råd att betala några 1573kr.

• fantasy06
    Trippelmamma76 skrev 2015-10-17 16:46:01 följande:

Samtidigt så bör man kanske inte skaffa fler barn än man har råd med... Som andra påpekat så blir ju inte det första barnet plötsligt billigare? Barn kostar. Och ju äldre, desto mer.

Jag har aldrig påstått att han inte har råd. Eller att vi inte har råd. Jag får bara inte ihop det med siffrorna jag kollat på. Jag vill bara föröka förstå hur de räknar ut de här siffrorna.

På f-kassans sida har jag skrivit in sambons lön minus skatt minus hans halva av våra kostnader. 1820kr enligt Konsumentverket minus barn idag. Mammans inkomst 0 kr. Då visar det på 770kr.
  • fantasy06

Missade det där med maten. Enligt Konsumentverket kostar maten ca 1400kr i månaden. O slår man ihop siffrorna nu 1400+1820-1050 = 2170kr /2 = 1085kr. Eller man räknar inte att föräldrarna delar kostnaden ?

• fantasy06
    Trippelmamma76 skrev 2015-10-17 16:46:01 följande:

Samtidigt så bör man kanske inte skaffa fler barn än man har råd med... Som andra påpekat så blir ju inte det första barnet plötsligt billigare? Barn kostar. Och ju äldre, desto mer.

Och en sak till. När sambon är hemma precis som när jag är hemma delar vi på allt dvs går ingen nöd på oss (precis som vi gör nu). Men eftersom underhållet betalas fullt ut av sambon får han ju det knapert om han ska vara föräldraledig. Så jag menade.
  • fantasy06
    Nice1 skrev 2015-10-17 17:18:41 följande:

Du skrev ju att han inte har råd med åtta månaders föräldraledighet om han ska betala underhållet i den summan han betalar idag.

Ja han själv. Men givetvis hjälper jag till med min inkomst. Men det räknar ju inte f-kassan med som någon skrev innan. De tar ju bara hänsyn till hans inkomst. Det var vad min fråga handlade om i den kommentaren. Om f-kassan bara tar hänsyn till hans inkomst så borde ju underhållet vara lägre under dessa 8 månader.
  • fantasy06
    MadHatter skrev 2015-10-17 18:37:19 följande:

Ja har ni underhållsstöd genom F-kassan tas hänsyn till hans inkomst gällande hur mycket han behöver betala. Anses han inte kunna betala sin del av barnets försörjning går F-kassan in med mellanskillnaden.

De tittar dock inte på en 8-månadersperiod utan på ett kalenderår. De går på deklarationen två år tillbaka, men det är möjligt att det går att "jämka" i förväg. Det känner jag ej till.

Oki. Tack för ditt svar. Man känner ju sog bitvis påhoppad här för att jag bara ställde en fråga. Har aldrig ens påstått att sambon inte ska betala underhåll. Det är ju hans son också. Jag anser bara att man kanske ska dela på kostnaderna för som det ser ut nu är det ju i princip bara sambon som betalar för pojken.
  • fantasy06
    Kvinna30plus skrev 2015-10-17 20:01:47 följande:

Kan han inte ha barnet vv då? Då betalas ju inget underhåll alls. 1575 är ändå inte så mkt min sambo betalar 2500 per barn i underhåll det blir en del när de är flera stycken...Hade gärna haft dem här vv. Tyvärr blev d så att han/ vi inte hade råd att han var fl alls för vårt barn samt att vi får leva snålt. Tingsrätten tar inte hänsyn till fl och jag som sambo förväntas betala hälften av alla kostnader hur min situation än ser ut el om man är hemma fl. Mamman betalar inte en krona för sina barn själv trots heltidsjobb. Så indirekt betalar jag för hans barn ist för mamman trots att hon har möjlighet.

Nej vv är ej möjligt då det är 12 mil emellan bostäderna.

Låter ju helt galet när det blir så att mamman i princip inte betalar något för barnet. Finns ju ingen rättvisa alls i det. Men det är väl så det ser ut i Sverige. Haha.
  • fantasy06
    MadHatter skrev 2015-10-17 19:58:00 följande:

Givetvis ska man få fråga om vad som gäller - hur ska man annars få reda på nåt :)

Däremot låter det ju rätt osannolikt att det i princip bara är pappan som betalar för barnet om barnet bor hos mamman och pappan "bara" betalar underhåll. Om ni inte ser att att barnet inte blir väl omhändertaget förstås. Då ska ni givetvis reagera, för att barnet ska få det bättre, men något sådant har du ju inte antytt.

När pojken bodde här under 1 års tid kostade han inga 1500+1050 varje månad. Inte ens om man slog ut det på hela året kom man upp i dom summorna. Därför känns det som att mamman i detta fallet inte betalar något för barnet.
Svar på tråden Underhåll