Inlägg från: MadHatter |Visa alla inlägg
  • MadHatter

Underhåll

Går ni via FK och underhållsstöd så är det nämnda summa som gäller.

Om uf inte har tillräckliga inkomster går FK in och stöttar denne så att barnet ändå får fullt underhållsstöd.

Resan mellan uf och br verkar dömmas lite olika men har ni ingen dom är det ju "bara" att komma överens. Kanske betala varannan gång? Men rent strikt kan väl inte uf kräva att bf är med och betalar utan dom. Resekostnader dras inte av från underhållsstödet.

• MadHatter
    fantasy06 skrev 2015-10-17 15:02:09 följande:

Kollat man på försäkringskassans räknesnurra ska han betala 770kr i månaden. Kostnad barn 11-14 år 1820kr sen minus barnbidraget på 1050. Det blir 770kr. Därför får jag inte ihop ekvationen riktigt att han ska betala 1573kr i månaden ... Givetvis kostar inte hans första barn mindre för han får ett till. Men sambons kostnader ökar o intäkterna minskar med tanke på att jag är föräldraledig o sedan även han. O klart inte han blir billigare heller för mamman får jobb men hon får mer intäkter. Man ska väl dela på barnets kostnader? Nu betalar sambon typ allt som sonen kostar med de 1573kr han betalar varje månad.

Vad är det för snurra? Har du verkligen läst av den rätt? Tjänar mamman väldig mycket mer pengar än pappan? (Enda orsaken att de summan skulle kunna stämma).
  • MadHatter

Är det Konsumentverkets beräkningar du menar när du nämner 1820 kr? I så fall har du glömt matkostnaderna. Det är endast kläder, fritid, hygien, telefon och försäkring i den summan.

• MadHatter
    fantasy06 skrev 2015-10-17 17:23:09 följande:

Ja han själv. Men givetvis hjälper jag till med min inkomst. Men det räknar ju inte f-kassan med som någon skrev innan. De tar ju bara hänsyn till hans inkomst. Det var vad min fråga handlade om i den kommentaren. Om f-kassan bara tar hänsyn till hans inkomst så borde ju underhållet vara lägre under dessa 8 månader.

Ja har ni underhållsstöd genom F-kassan tas hänsyn till hans inkomst gällande hur mycket han behöver betala. Anses han inte kunna betala sin del av barnets försörjning går F-kassan in med mellanskillnaden.

De tittar dock inte på en 8-månadersperiod utan på ett kalenderår. De går på deklarationen två år tillbaka, men det är möjligt att det går att "jämka" i förväg. Det känner jag ej till.
  • MadHatter
    fantasy06 skrev 2015-10-17 18:42:24 följande:

Oki. Tack för ditt svar. Man känner ju sog bitvis påhoppad här för att jag bara ställde en fråga. Har aldrig ens påstått att sambon inte ska betala underhåll. Det är ju hans son också. Jag anser bara att man kanske ska dela på kostnaderna för som det ser ut nu är det ju i princip bara sambon som betalar för pojken.

Givetvis ska man få fråga om vad som gäller - hur ska man annars få reda på nåt :)

Däremot låter det ju rätt osannolikt att det i princip bara är pappan som betalar för barnet om barnet bor hos mamman och pappan "bara" betalar underhåll. Om ni inte ser att att barnet inte blir väl omhändertaget förstås. Då ska ni givetvis reagera, för att barnet ska få det bättre, men något sådant har du ju inte antytt.
  • MadHatter
    fantasy06 skrev 2015-10-17 20:19:20 följande:

När pojken bodde här under 1 års tid kostade han inga 1500+1050 varje månad. Inte ens om man slog ut det på hela året kom man upp i dom summorna. Därför känns det som att mamman i detta fallet inte betalar något för barnet.

Det låter väldigt lågt. Oavsett så är underhållet inte uträknat efter de premisserna så så länge ni använder er av underhållsstöd är det det pappan får betala (om han bedöms ha råd).

Han får väl se det som att han betalar för mammans tid och dagliga omvårdnad av barnet om det nu är så att hon följer samma budget som ni gjorde.
Svar på tråden Underhåll