Underhåll
1573 kr är ju det belopp som ska användas till barnet enligt försäkringskassans norm. Väljer man sedan att betala underhållet via försäkringskassan väger de ju in inkomsterna för föräldern minus ett schablonbelopp för utgifter. Jag vet att min sambo betalar mindre än 1573 kr då han har ytterligare 2 barn att försörja. Mamman får dock fortfarande 1573 kr. Han har gjort valet att ta det via försäkringskassan då han hade opålitliga inkomster under en period och inte ville att barnets mamma skulle drabbas av det. Sedan delar de på utgifter för t ex vinterkläder, glasögon och andra större saker.
Nu verkar ju hans barn vara äldre, men har föräldrarna delat lika på vab också? Där vinner ju umgängesföräldern ganska mycket på att inte ha barnet mer. Skulle pappan ha fler nätter, så får han ju minska underhållet med 1/40 per nattvila över 8 nätter, tror jag det är.
Sedan finns det ju inget skrivet att det alltid är pappan som betalar umgängesresorna, om det är mamman som valt att flytta så långt bort. Är det pappan som flyttat får han ju stå sitt kast att han valt att flytta.