Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill

    Ska man avveckla kärnkraften?

    Är det någon som kan bemöta påståendena nedan från Svante Axelsson på Naturskyddsföreningen och från Lisa Göransson som är energiforskare på Chalmers?

    Stämmer dessa påståenden så låter det inte som att kärnkraften har framtiden för sig oavsett vad politikerna beslutar:

    "Olönsam även utan effektskatt

    - Jag tycker det är en pseudodebatt att kärnkraftens olönsamhet beror på effektskatten. Olönsamheten är mycket värre än så. Även om man tar bort effektskatten, är stora delar kärnkraften olönsam, säger Svante Axelsson på Naturskyddsföreningen"

    www.svt.se/nyheter/inrikes/karnkraften-kan-vara-borta-om-fyra-ar

    Lisa Göransson, energiforskare på Chalmers tekniska högskola, menar att kärnkraften har många problem som kommer påverka den framtida lönsamheten. Det gäller exempelvis strängare säkerhetskrav som beslutats av EU. Den nya säkerhetsutrustningen som är mycket kostsamt att installera måste vara installerat senast 2020.

    Lisa menar också att kärnkraften inte är optimal för att matcha nya fossila energislag såsom solenergi och vindkraft vilket han göra kärnkraftsel till ett dyrare alternativ än exempelvis vattenkraft.

    www.svt.se/nyheter/vetenskap/karnkraften-i-kris

  • KillBill
    Rataxes skrev 2016-05-01 11:58:03 följande:
    Jag har bemött deras religiösa uppenbarelser på andra platser, orkar inte göra detta ännu en gång på en skitsajt som FL.. Att klippa och klistra in innebär att jag outar mig och det har jag ingen lust att göra. Läs kommentarer på Second Opinion istället.

    www.second-opinion.se/energi

    Jag bad dig inte att klippa och klistra, jag undrade bara om det finns någon som kunde bemöta Svante Axelssons och Lisa Göranssons påståenden. Jag kollade snabbt igenom Second Opinion men kan inte hitta något som direkt talar emot deras påståenden om att det idag kan finnas kärnkraftverk som även är olönsamma utan effektskatten eller att dagens kärnkraftverk inte är helt optimala för att möta framtidens vind och solkraft. Finns det någon här på FL som kan bemöta Svantes och Lisas påståenden?


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2016-05-02 18:17:22 följande:
    Svante Göransson har redan tagit politisk ställning i frågan med sitt engagemang i Naturskyddsföreningen. Han är alltså partisk, väl att tänka på när man läser vad han säger.

    Fakta är att ingen energikälla, utom kol och möjligen olja, är lönsam idag. Vindkraft dessutom mindre så än kärnkraft. På sikt kommer vi att behöva ha ett högre elpris om vi inte skall subventionera elproduktion via skattsedeln (som vi gör med "förnybart" idag). För elproduktion lär vi behöva ha även framledes.

    Är vattenkraften inte lönsam? 


     


     


    Skatteverket har beslutat att Vindkraften mister den subvention av fastighetsskatten som den tidigare har haft. Finns det annan subvention av Svensk vindkraft?

    Hur ser du på kostnaden för att öka säkerheten i de Svenska kärnkraftverken. Detta kommer att kosta flera miljarder i en tid då kärnkraften inte tjänar några pengar.

    Menar du att samtliga Svenska kärnkraftverk skulle vara lönsamma om effektskatten försvann?


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    Flash Gordon skrev 2016-06-02 08:08:12 följande:

    Vindkraftlobbyn (via MP) arbetar hårt för fortsatta subventioner av vindkraft vilket gör att Liberalerna inte längre får vara med och samtala om energin då de motsätter dig dessa subventioner:

    http://www.di.se/artiklar/2016/6/1/l-hoppar-av-energiuppgorelsen/

    Björklund bekräftar dock i stort sett det förväntade. Han räknar med att straffskatten på kärnkraft tas bort. Och det gör han med insikt i förhandlingarna fram tills för någon vecka sedan.


    Du får det att låta som att det är MP som har styrt energipolitiken till var den är idag men faktum är att under Alliansens 8 år vid makten så gjordes inget åt elcertifikaten (som subventionerar vindkraften) vidare så sänkte Alliansen fastighetsskatten på vindkraft medan Alliansen höjde fastighetsskatten på vattenkraften. Slutligen så ökades effektskatten kraftigt på kärnkraft och dessutom ställdes mycket tuffare krav på kärnkraftsverken vid en eventuell olycka vilket har inneburit kraftigt ökade kostnader för kärnkraftsindustrin. Jag säger inte att Alliansen har gjort fel men är man kärnkraftskramare så kan inte Alliansens politik ha varit positiv...
Svar på tråden Ska man avveckla kärnkraften?