• L073156

Storhandla?

Vi är 2 st, jag och min sambo och hans son vv.. Tycker storhandlingen är så sjukt svår. Vet inte vad jag ska handla riktigt förutom kött typ så slutar alltid med att jag får springa och handla ingredienser senare. Mjölk och bröd och sånna småsaker ska vi inte prata om. Landar på sjukt mycket pengar i månaden. Hur gör ni när ni storhandlar? Hur ofta? Vad handlar ni? Hur ser er livsstil ut?

• Svar på tråden Storhandla?
  • Liten till

Jag är väl inte rätt person att svara egentligen, för jag är också urkass på att storhandla

Men när vi väl gör det så gör vi såhär:

Skriver en matlista för 2veckor (eller mer)

Och skriver allt vi behöver för alla måltider.

Även cremefraiche, grädde osv. Och sedan bröd och pålägg och sånt så det ska finnas under dessa veckor.

Sedan kollar vi datum på grädde och sånt så det räcker till den dag vi ska använda det.

Det som måste handlas senare typ mjölk och sånt det handlar vi när vi måste, men då försöker jag verkligen att inte handla annat än just det som behövs.

Sedan följer vi den matlistan.

Sen glömmer jag alltid att göra en ny lista och så är vi tillbaka i att handla varje dag igen men vi försöker

• Trippelmamma76

Eller så kör man på tex mat.se och klickar iväg samma standardlista varje vecka med de basvaror man alltid behöver plus det man känner för att laga utöver det. Finns ju även färdiga recept där som du med ett klick kan handla hem ingredienser till. Om du nu inte bor någonstans långt ute på landet där man inte kan få hemleverans av mat då.

• blomman 2

Jag köper kött fisk fågel för minst två veckor...frysta grönsaker i storpack ( Willys har bra) handlar tom fryst hackad lök! Handlar även storpack frysta bär. Sedan blir det storpack bröd...mjölkprodukter...rotfrukter....pasta mm...ser över kryddor... Tomater på burk..Då har jag det mesta som går att "trolla fram" goda rätter på! Färskvaror som frukt och mjölk samt vissa kryddor handlar jag allt eftersom...samt tvättmedel o dyl.

• Meebo
    blomman 2 skrev 2015-10-18 11:32:12 följande:
    Jag köper kött fisk fågel för minst två veckor...frysta grönsaker i storpack ( Willys har bra) handlar tom fryst hackad lök! Handlar även storpack frysta bär. Sedan blir det storpack bröd...mjölkprodukter...rotfrukter....pasta mm...ser över kryddor... Tomater på burk..Då har jag det mesta som går att "trolla fram" goda rätter på! Färskvaror som frukt och mjölk samt vissa kryddor handlar jag allt eftersom...samt tvättmedel o dyl.
    Jag gör likadant som ovan förutom frukt, grönsaker och rotfrukter då jag inte äter sånt alls.

Det funkar hur bra som helst och storpack är underbart!

Köper till och med storpack toalett papper så det räcker i en månad eller två Flört
  • Gizmo

Jag veckohandlar eftersom färskvaror håller endast en vecka.
    Känns meningslöst att handla för en månad om jag ändå måste komplettera med färskvaror.

• L073156

Tack för svar, tycker det är jättesvårt att göra upp maträtter t.ex som man ska äta varje dag också

• sextiotalist

När jag slutade att storhandla så sjönk matkontot och svinnet minskade rejält. Sedan brukar jag utnyttja ICA´s 5%-kupong och handla dyrare saker som inte har så mycket med mat att göra.
    Men vi ligger kring 4500 i månaden för två vuxna och en tonåring utan att storhandla

• Vestra

Vi storhandlar sällan. Det händer att man storhandlar om det är mycket saker som behövs. Som tvättmedel, sköljmedel, städprodukter, kattsand och liknande.

Vi storhandlar nästan aldrig mat. Det brukar vi handla för 1-3 dagar framåt. Tycker inte så mycket om fryst mat egentligen. Och sallad och sådant blir ofräscht efter ett tag.

Har svårt att se ekonomiska fördelar med storhandling då man oftast får slänga en massa. Samt att det ändå tar tid att kila till affären var och varannan dag och komplettera. 

Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
  • LaLola
    Vestra skrev 2015-10-18 16:58:12 följande:

Tycker inte så mycket om fryst mat egentligen.

Har svårt att se ekonomiska fördelar med storhandling då man oftast får slänga en massa.

Du köper alltså aldrig storpack av tex köttfärs o fryser in i mindre delar o tar fram vid behov?
  • sextiotalist
    Vestra skrev 2015-10-18 16:58:12 följande:

Vi storhandlar sällan. Det händer att man storhandlar om det är mycket saker som behövs. Som tvättmedel, sköljmedel, städprodukter, kattsand och liknande.

Vi storhandlar nästan aldrig mat. Det brukar vi handla för 1-3 dagar framåt. Tycker inte så mycket om fryst mat egentligen. Och sallad och sådant blir ofräscht efter ett tag.

Har svårt att se ekonomiska fördelar med storhandling då man oftast får slänga en massa. Samt att det ändå tar tid att kila till affären var och varannan dag och komplettera. 

Min erfarenhet också. Vissa saker, som stapelvaror kan man storhandla. Men inte mat, två-tre dagar på sin höjd.
    Men så har vi väldigt nära till affären, så man handlar ungefär vad man klarar av att ha på cykeln eller orkar bära. Ta bilen 400 meter för att storhandla känns väldigt fel.
    LaLola skrev 2015-10-18 17:12:27 följande:
    Du köper alltså aldrig storpack av tex köttfärs o fryser in i mindre delar o tar fram vid behov?
    Vi köper sällan storpack, dels för att vi kan få nymalen nötfärs för inte alls dyrt i den väldigt närliggande affären. De där färdigpaketerade nötfärsen som åkte över halva Sverige tycker vi inte ens smakar gott.
Svar på tråden Storhandla?