• L073156

Storhandla?

Vi är 2 st, jag och min sambo och hans son vv.. Tycker storhandlingen är så sjukt svår. Vet inte vad jag ska handla riktigt förutom kött typ så slutar alltid med att jag får springa och handla ingredienser senare. Mjölk och bröd och sånna småsaker ska vi inte prata om. Landar på sjukt mycket pengar i månaden. Hur gör ni när ni storhandlar? Hur ofta? Vad handlar ni? Hur ser er livsstil ut?

• Svar på tråden Storhandla?
  • L073156

Har funderat på att handla fler ggr i månaden istället för en gång i månaden. Men känns som det blir så dyrt om man ska springa och småhandla hela tiden? Har även kollat in en sida där man beställer mat så kommer det hem till dörren. Känns lättare. Då slipper man springa förbi godishyllorna och köpa massa onödigt skit varje gång :P Fast mejerivaror osv får man ju dock handla i affären.

• LaLola
    L073156 skrev 2015-10-18 20:47:57 följande:

Då slipper man springa förbi godishyllorna och köpa massa onödigt skit varje gång :P

Men...det är väl bara att låta bli?
  • sextiotalist
    LaLola skrev 2015-10-18 20:50:35 följande:

Men...det är väl bara att låta bli?

Exakt. Man behöver inte alls köpa en massa onödigt.
  • Vestra
    LaLola skrev 2015-10-18 17:12:27 följande:
    Du köper alltså aldrig storpack av tex köttfärs o fryser in i mindre delar o tar fram vid behov?
    Köttfärs klarar jag inte av efter att den varit fryst. Men visst har jag väl någon form av kött i frysen. Men oftast ligger det så länge att jag får kasta det ändå sedan. Vi har däremot mycket grönsaker och bär och även något paket med fiskpinnar i frysen.

Vi är 5 i familjen,Så ett storpack köttfärs skulle då bli till 2 tillfällen + matlådor. om vi utgår från att dom är på 1,6-1,8 
    Det är det inte värt för mig, hellre färsk nymalen samma dag jag ska ha just köttfärsen. 

Sedan tycker jag om att under dagen bestämma vad man vill äta, vad man är sugen på. 
    Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
  • Vestra
    sextiotalist skrev 2015-10-18 17:15:28 följande:

Min erfarenhet också. Vissa saker, som stapelvaror kan man storhandla. Men inte mat, två-tre dagar på sin höjd.
    Men så har vi väldigt nära till affären, så man handlar ungefär vad man klarar av att ha på cykeln eller orkar bära. Ta bilen 400 meter för att storhandla känns väldigt fel.
    LaLola skrev 2015-10-18 17:12:27 följande:
    Du köper alltså aldrig storpack av tex köttfärs o fryser in i mindre delar o tar fram vid behov?
    Vi köper sällan storpack, dels för att vi kan få nymalen nötfärs för inte alls dyrt i den väldigt närliggande affären. De där färdigpaketerade nötfärsen som åkte över halva Sverige tycker vi inte ens smakar gott.
    Ja men precis det är då jag storhandlar, när det behövs sådant som man måste ha hemma och har lång hållbarhet eller används dagligen osv.
    Men en snabbis in i affären var eller varannan dag har jag inga problem med. Behöver vi sallad och grädde så köper man det.

Storhandlar man så gissar man lite mer vad som behövs och handlar oftast alldeles för mycket av frukt o grönt och sådant som inte håller. Och så kastas det.

Så för oss är det billigare att handla mindre och oftare. Och så slipper man veta varje dag vad det blir till mat.
    Är vi sugna på kyckling så blir det kyckling. 
    Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
  • Varit där

Vi gör det en gång i veckan och då kollar jag först vad barnen får till lunch på skola/dagis så det inte blir samma sen till middag och sen skriver jag en matsedel för veckan och då vet jag även vad jag behöver för att kunna göra den maten men bröd, juice och mjölk köps ibland minst en gång till. Vi kollar även efter vart tex man kan köpa köttfärs/kött och kyckling billigast innan. Vi är en familj på 2 vuxna och 1 barn och varannan vecka 2 vuxna och 4 barn. Vi handlar för ca 2500:- i månaden

• sportpappa

Skriv matsedel och handla utifrån den. Om man inte har bra koll på vad man ska laga så blir det lätt väldigt dyrt och en del svinn.
    De få gånger vi storhandlar utgår från det vi äter ofta och som har lång hållbarhet.
    Vi ser dock sällan några vinster med att storhandla eftersom resan ju kostar en del, priserna är sällan så jättebra och sen är det lätt att man köper något som inte går åt och blir dåligt eller att man köper lite extra bara för att man är där, men som man egentligen inte behöver.

• Cornellia

Nångång i månaden storhandlar vi, och då fyller vi upp med basvaror så att det räcker typ en månad. Även tvål, plastpåsar och allt sånt handlas på månadshandlingen.

Sen handlar vi lite mindre varje vecka, då gör vi en grov planering av vad som ska ätas i veckan och vad som saknas hemma. 

Regeln är att aldrig handla hungrig. 

Kött köper vi hos en lokal saluhall. Där köper vi typ 10 kg köttfärs, massa andra köttbitar och kyckling och fryser in, dit åker vi när det börjar vara tomt i frysen. 

• Rainbow gg

Vi handlar oftast på måndagen och köper mat så det räcker till fredagen. På måndagen kollar vi vad som är på extrapris på Ica, och gör sedan upp en matsedel för veckan, sedan skriver vi en inköpslista för maträtterna och lägger till sånt vi behöver till frukost. På helgerna äter vi antingen rester, ute eller åker och handlar för lör-sön.

• Aniiee
    L073156 skrev 2015-10-18 10:19:54 följande:

Vi är 2 st, jag och min sambo och hans son vv.. Tycker storhandlingen är så sjukt svår. Vet inte vad jag ska handla riktigt förutom kött typ så slutar alltid med att jag får springa och handla ingredienser senare. Mjölk och bröd och sånna småsaker ska vi inte prata om. Landar på sjukt mycket pengar i månaden. Hur gör ni när ni storhandlar? Hur ofta? Vad handlar ni? Hur ser er livsstil ut?

Min familj storhandlar en gång i veckan, och då är maten planerad "in i minsta detalj". Varenda middag, varenda frukost, varenda lunch och matlåda. Det måste vi göra då vi är 8 pers minst varannan vecka, och vissa dagar är vi 12, för att ungarna dra hem kompisar eller av andra orsaker. 

Så vi planerar, tokplanerar. Det funkar för vår familj. Andra funkar mycket bättre på att spontanhandla....

Jag är dock för att som lite mindre familj lägga upp ett basskafferi, som storhandlas kanske var tredje-fjärde vecka, och sedan planera eller halvplanera resten av veckorna utifrån vad som finns, vad man är sugen på, osv. Tredagarsplannering  med utrymme för spontana dagar funkar för de flesta jag jobbat med (jag har hållit hushålls- och matlagningskurser en period)

Idag har jag själv stoppat matvaror i Coops onlinekundvagn. Landade på 1400 kr den här veckan, men då är vi barnfria v43. Det kommer säkert behöva kompletteras lite också.
    Will you be forgiven when the cold grave has come?
  • MinnaQ

Vi storhandlar 1 gång i månaden och då köps allt för hela månaden utom färska grönsaker som kompletteras vid behov.
    Mjölk och grädde fryser vi in och plockar upp dagen innan det ska användas.
    Storpack tex köttfärs,bröd,fläskfilé,skinka,skivad ost delas upp och läggs i frysen.
    Produkter som inte går att frysa och som inte har så lång hållbarhet äter vi i början av månaden.
    Inköpslistan börjar vi planera 1 vecka innan handlingen för att va säkra på att den är komplett.
    Vi är 2 vuxna och 1 barn som lägger 3000 kr i månaden på mat/dricka/snacks/hygien/hushåll/djurmat.
    Jätteskönt att aldrig behöva bry sig om ifall man måste handla nåt efter jobbet.

Svar på tråden Storhandla?