L073156 skrev 2015-10-18 10:19:54 följande:
Vi är 2 st, jag och min sambo och hans son vv.. Tycker storhandlingen är så sjukt svår. Vet inte vad jag ska handla riktigt förutom kött typ så slutar alltid med att jag får springa och handla ingredienser senare. Mjölk och bröd och sånna småsaker ska vi inte prata om. Landar på sjukt mycket pengar i månaden. Hur gör ni när ni storhandlar? Hur ofta? Vad handlar ni? Hur ser er livsstil ut?
Min familj storhandlar en gång i veckan, och då är maten planerad "in i minsta detalj". Varenda middag, varenda frukost, varenda lunch och matlåda. Det måste vi göra då vi är 8 pers minst varannan vecka, och vissa dagar är vi 12, för att ungarna dra hem kompisar eller av andra orsaker.
Så vi planerar, tokplanerar. Det funkar för vår familj. Andra funkar mycket bättre på att spontanhandla....
Jag är dock för att som lite mindre familj lägga upp ett basskafferi, som storhandlas kanske var tredje-fjärde vecka, och sedan planera eller halvplanera resten av veckorna utifrån vad som finns, vad man är sugen på, osv. Tredagarsplannering med utrymme för spontana dagar funkar för de flesta jag jobbat med (jag har hållit hushålls- och matlagningskurser en period)
Idag har jag själv stoppat matvaror i Coops onlinekundvagn. Landade på 1400 kr den här veckan, men då är vi barnfria v43. Det kommer säkert behöva kompletteras lite också.