Inlägg från: Vestra |Visa alla inlägg
  • Vestra

Storhandla?

Vi storhandlar sällan. Det händer att man storhandlar om det är mycket saker som behövs. Som tvättmedel, sköljmedel, städprodukter, kattsand och liknande.

Vi storhandlar nästan aldrig mat. Det brukar vi handla för 1-3 dagar framåt. Tycker inte så mycket om fryst mat egentligen. Och sallad och sådant blir ofräscht efter ett tag.

Har svårt att se ekonomiska fördelar med storhandling då man oftast får slänga en massa. Samt att det ändå tar tid att kila till affären var och varannan dag och komplettera. 

Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
  • Vestra
    LaLola skrev 2015-10-18 17:12:27 följande:
    Du köper alltså aldrig storpack av tex köttfärs o fryser in i mindre delar o tar fram vid behov?
    Köttfärs klarar jag inte av efter att den varit fryst. Men visst har jag väl någon form av kött i frysen. Men oftast ligger det så länge att jag får kasta det ändå sedan. Vi har däremot mycket grönsaker och bär och även något paket med fiskpinnar i frysen.

Vi är 5 i familjen,Så ett storpack köttfärs skulle då bli till 2 tillfällen + matlådor. om vi utgår från att dom är på 1,6-1,8 
    Det är det inte värt för mig, hellre färsk nymalen samma dag jag ska ha just köttfärsen. 

Sedan tycker jag om att under dagen bestämma vad man vill äta, vad man är sugen på. 
  • Vestra
    sextiotalist skrev 2015-10-18 17:15:28 följande:

Min erfarenhet också. Vissa saker, som stapelvaror kan man storhandla. Men inte mat, två-tre dagar på sin höjd.
    Men så har vi väldigt nära till affären, så man handlar ungefär vad man klarar av att ha på cykeln eller orkar bära. Ta bilen 400 meter för att storhandla känns väldigt fel.
    LaLola skrev 2015-10-18 17:12:27 följande:
    Du köper alltså aldrig storpack av tex köttfärs o fryser in i mindre delar o tar fram vid behov?
    Vi köper sällan storpack, dels för att vi kan få nymalen nötfärs för inte alls dyrt i den väldigt närliggande affären. De där färdigpaketerade nötfärsen som åkte över halva Sverige tycker vi inte ens smakar gott.
    Ja men precis det är då jag storhandlar, när det behövs sådant som man måste ha hemma och har lång hållbarhet eller används dagligen osv.
    Men en snabbis in i affären var eller varannan dag har jag inga problem med. Behöver vi sallad och grädde så köper man det.

Storhandlar man så gissar man lite mer vad som behövs och handlar oftast alldeles för mycket av frukt o grönt och sådant som inte håller. Och så kastas det.

Så för oss är det billigare att handla mindre och oftare. Och så slipper man veta varje dag vad det blir till mat.
    Är vi sugna på kyckling så blir det kyckling. 
Svar på tråden Storhandla?