• elinelin1005

    Kan sambo ta över förstahandskontrakt?

    Hej, jag har en fråga om att ta över förstahandskontrakt.

    Jag och min sambo har precis fått en förstahandslägenhet. Och vi har bara bott i lägenheten en månad. Men nu håller vi på göra slut. Lägenhetens kontrakt står i hans nämn. Jag undrar om jag har rätt att ta över lägenheten. 

    Vi har varit sambo i 7 år och ha ett gemensam barn som är 6 år gammal. 
    Jag läst om hyresrättregler att det verkar som den närstående och har bott i hop 3 år har rätt att ta över kontraktet men jag är osäker på om det 3 år gäller bara för bo i den lägenheten eller 3 års samboskapet.

    Annars har vi sambolagen som säger att det som har behov med lägenhet får sitter kvar. Kan jag få ta över lägenheten pga det? För att jag måste ha lägenheten så att kunna ta hand om våra barn. Medan han har bra jobb och har en egen bostadsrätt som han kan flytta till.
    Har ni förslag om det?
    Tack 

  • Svar på tråden Kan sambo ta över förstahandskontrakt?
  • Paxton

    Han har inget behov av lägenheten eftersom han äger en annan. Du har barnet. Lägenheten blir din.

  • Birgitta02

    Du får behålla lägenheten under förutsättning att du inte har betalningsanmärkningar. Om hyresvärden anser att du inte klarar hyran själv, så finns risk att du inte får stå för kontrakt.

  • elinelin1005

    vad ska man göra om hyresvärden inte går med det? Har jag någon rättigheter eller någonstans man kan vända till?

  • Paxton

    Man kan överklaga till hyresnämnden tror jag. Men ser inte varför du skulle bli nekad? Ni flyttade in gemensamt i syfte att disponera lägenheten tillsammans. Nu är det slut och du ska helt enkelt bo kvar med ert gemensamma barn.

  • Birgitta02
    Chianti skrev 2015-10-18 20:00:11 följande:
    Strunta i att fråga och bo kvar bara.
    Funkar inte. Det är HAN som står på kontraktet. Då hyr hon i så fall svart i andra hand, vilket i praktiken kan innebära att både han och hon blir utan kontrakt.
  • Birgitta02
    Chianti skrev 2015-10-19 20:25:11 följande:
    Men om alternativet är att inte få ta över lägenheten så är detta ett bättre alternativ.
    Tveksamt. Bättre ha ryggen fri. Kan jag tycka i alla fall.
Svar på tråden Kan sambo ta över förstahandskontrakt?