• Anonym (OroligMor)

Hjälp! Min son visar aldrig empati eller skam

Min son är 8 år och visar aldrig tecken på empati eller skam när han sårat eller skadat någon. Det kan vara både hemma och i skolan. Han blir lätt förorättad och aggerar då utåt och "skadar" då gärna någon som försvar. Han är en väldigt charmig kille när han är på bra humör och har många vänner men han behandlar dem och mig dåligt när han blir arg. Om någon gråter så kan han på sin höjd fråga om de gråter.

Vi pratar ofta om vad som hänt och han får förklara varför han gjort som han gjort (tex. slagit eller sparkat en klasskamrat) och det är alltid någon annas fel. Jag ber honom också att förklara hur han hade känt i en omvänd situation och han förklarar att han hade blivit ledsen men han reagerar inte på den vetenskapen. När jag sedan försöker förklara för honom hur illa han bettet sig så vill han kramas med det känns som att han gör det för att jag inte skall vara arg på honom, inte för att han skäms. Det får mig att känna det som att han försöker att manipulera mig, vilket är en läskig känsla då jag älskar mitt barn.

Detta är något som oroat mig en längre tid men jag har hoppats det skulle "växa bort". Mitt ex har också tydliga psykopatiska drag vilka jag är rädd att han "ärvt".

Vad kan jag göra? Jag behöver råd för att kunna hjälpa honom bättre. Läste nyss om en kvinna som skrev om hennes 17-åriga son som våldtagit sin flickvän vilket gjorde mig ännu oroligare och jag känner att jag måste ta tag i detta nu innan det kan gå så långt. Vill ju att han skall kunna växa upp till en välfungerande lycklig man...

• Svar på tråden Hjälp! Min son visar aldrig empati eller skam
  • Anonym (me)

Min 10 åriga son är likadan, han har aspberger.....

Har inte nån på förskolan och skolan reagerat?

• Sandra8978

Han behöver förstå att om man först betett sig dåligt och sen ber om ursäkt betyder inte det att man är +/- 0
    Förstår han att han kommer få problem med vänner om han beter sig illa?

Jag hade nog försökt att inte acceptera en kram efter att mitt barn betett sig illa om jag kände att mitt barn inte verkligen fattat vad som vad problemet.
    Då hade jag ignorerat mitt barn en stund.
    Kramen visar ju att allt är ok.

• Sandra8978

Det finns många personer utan emapti som ändå fungerar utmärkt i samhället.

För de har fått lära sig, genom represalier respektive belöningar, att de vinner mer på att bete sig empatiskt än på att inte göra det. Det är vad du bör, och troligen kan, lära din son.

• Anonym (idioti)
    Sandra8978 skrev 2015-10-24 21:02:58 följande:

Han behöver förstå att om man först betett sig dåligt och sen ber om ursäkt betyder inte det att man är +/- 0
    Förstår han att han kommer få problem med vänner om han beter sig illa?

Jag hade nog försökt att inte acceptera en kram efter att mitt barn betett sig illa om jag kände att mitt barn inte verkligen fattat vad som vad problemet.
    Då hade jag ignorerat mitt barn en stund.
    Kramen visar ju att allt är ok.

Jag trodde gränsen var nådd för länge sen men det där var nog det dummaste jag någonsin har läst. Vad tror du att ditt barn lär sig av det??
  • Sandra8978
    Anonym (idioti) skrev 2015-10-24 21:07:43 följande:
    Jag trodde gränsen var nådd för länge sen men det där var nog det dummaste jag någonsin har läst. Vad tror du att ditt barn lär sig av det??
    Kära FL-krigare.

Alla barn vill ha uppmärksamhet.
    Att bemöta dåligt beteende med att skälla är kontraproduktivt då även detta är uppmärksamhet.

Bemöt därför oönskat beteende, efter att du förklarat anledningen, med att ignorera denne.
  • Sandra8978
    Anonym (idioti) skrev 2015-10-24 21:07:43 följande:
    Detta är som du själv förstår inte vad du gör första gången ditt barn uppvisar ett visst icke önskvärt beteende. 
    Detta är vad du gör när du vet att det inte är ett informationsproblem längre.
  • Anonym (idioti)
    Sandra8978 skrev 2015-10-24 21:10:32 följande:
    Kära FL-krigare.

Alla barn vill ha uppmärksamhet.
    Att bemöta dåligt beteende med att skälla är kontraproduktivt då även detta är uppmärksamhet.

Bemöt därför oönskat beteende, efter att du förklarat anledningen, med att ignorera denne.
    Så man MÅSTE skälla om man inte ignorerar sitt barn? Är du 90-talist??

• Sandra8978
    Anonym (idioti) skrev 2015-10-24 21:25:04 följande:
    Säg mig, varför tror du jag tänker prata med dig när du visar att du är här för att missförstå så mycket som möjligt är?
  • Anonym (-.-)
    Sandra8978 skrev 2015-10-24 21:18:55 följande:

Detta är som du själv förstår inte vad du gör första gången ditt barn uppvisar ett visst icke önskvärt beteende. 

Detta är vad du gör när du vet att det inte är ett informationsproblem längre.

Anonym (idioti) skrev 2015-10-24 21:25:04 följande:

Era uppfostringsmetoder är baserade på olika teorier, och om ni ska diskutera om vilken metod som fungerar bäst så skapar ni en egen tråd istället för att fortsätta med er ot diskussion här.
Svar på tråden Hjälp! Min son visar aldrig empati eller skam