Hjälp! Min son visar aldrig empati eller skam
Min son är 8 år och visar aldrig tecken på empati eller skam när han sårat eller skadat någon. Det kan vara både hemma och i skolan. Han blir lätt förorättad och aggerar då utåt och "skadar" då gärna någon som försvar. Han är en väldigt charmig kille när han är på bra humör och har många vänner men han behandlar dem och mig dåligt när han blir arg. Om någon gråter så kan han på sin höjd fråga om de gråter.
Vi pratar ofta om vad som hänt och han får förklara varför han gjort som han gjort (tex. slagit eller sparkat en klasskamrat) och det är alltid någon annas fel. Jag ber honom också att förklara hur han hade känt i en omvänd situation och han förklarar att han hade blivit ledsen men han reagerar inte på den vetenskapen. När jag sedan försöker förklara för honom hur illa han bettet sig så vill han kramas med det känns som att han gör det för att jag inte skall vara arg på honom, inte för att han skäms. Det får mig att känna det som att han försöker att manipulera mig, vilket är en läskig känsla då jag älskar mitt barn.
Detta är något som oroat mig en längre tid men jag har hoppats det skulle "växa bort". Mitt ex har också tydliga psykopatiska drag vilka jag är rädd att han "ärvt".
Vad kan jag göra? Jag behöver råd för att kunna hjälpa honom bättre. Läste nyss om en kvinna som skrev om hennes 17-åriga son som våldtagit sin flickvän vilket gjorde mig ännu oroligare och jag känner att jag måste ta tag i detta nu innan det kan gå så långt. Vill ju att han skall kunna växa upp till en välfungerande lycklig man...