• Anonym (OroligMor)

Hjälp! Min son visar aldrig empati eller skam

Min son är 8 år och visar aldrig tecken på empati eller skam när han sårat eller skadat någon. Det kan vara både hemma och i skolan. Han blir lätt förorättad och aggerar då utåt och "skadar" då gärna någon som försvar. Han är en väldigt charmig kille när han är på bra humör och har många vänner men han behandlar dem och mig dåligt när han blir arg. Om någon gråter så kan han på sin höjd fråga om de gråter.

Vi pratar ofta om vad som hänt och han får förklara varför han gjort som han gjort (tex. slagit eller sparkat en klasskamrat) och det är alltid någon annas fel. Jag ber honom också att förklara hur han hade känt i en omvänd situation och han förklarar att han hade blivit ledsen men han reagerar inte på den vetenskapen. När jag sedan försöker förklara för honom hur illa han bettet sig så vill han kramas med det känns som att han gör det för att jag inte skall vara arg på honom, inte för att han skäms. Det får mig att känna det som att han försöker att manipulera mig, vilket är en läskig känsla då jag älskar mitt barn.

Detta är något som oroat mig en längre tid men jag har hoppats det skulle "växa bort". Mitt ex har också tydliga psykopatiska drag vilka jag är rädd att han "ärvt".

Vad kan jag göra? Jag behöver råd för att kunna hjälpa honom bättre. Läste nyss om en kvinna som skrev om hennes 17-åriga son som våldtagit sin flickvän vilket gjorde mig ännu oroligare och jag känner att jag måste ta tag i detta nu innan det kan gå så långt. Vill ju att han skall kunna växa upp till en välfungerande lycklig man...

• Svar på tråden Hjälp! Min son visar aldrig empati eller skam
  • Anonym (...)
    Sandra8978 skrev 2016-02-06 18:00:00 följande:

Att det rådande idéeklimatet när det gäller pedagogik inom barnuppfostran lett till välmående, balanserade, och väluppfostrade barn, det är ju så etablerat att det är en icke-fråga.

Eller? Är det inte så att diagnoser och ångest bland barn skjuter i höjden och uppfostran går käpprätt åt helvete med larmrapporter om skolor som rekommenderar barnen tar med hörselskydd för att slippa öronskador?

Allt för att personer som du ska slippa känna obehaget i att ta ansvar och vara en auktoritet.

En del i anknytning är att sätta fasta gränser. Det är nödvändigt och skapar trygghet. Det kan man göra utan att skambelägga och det måste finnas en balans som passar varje individuellt barn. Se fler nyanser i det hela. Hänvisa till något som rör barns utveckling och psykologi istället för annat irrelevant svammel.
  • Sandra8978
    Anonym (...) skrev 2016-02-06 19:46:03 följande:
    En del i anknytning är att sätta fasta gränser.
    Tack, det var väl inte så svårt att erkänna.
  • Anonym (K)
    Sandra8978 skrev 2016-02-06 20:16:21 följande:
    Av dina inlägg i tråden låter det som att du är rätt lin ts son.
  • Anonym (...)
    Sandra8978 skrev 2016-02-06 20:16:21 följande:

Tror att det är du som har svårt att skilja på äpplen och päron..
  • Sandra8978
    Anonym (K) skrev 2016-02-06 20:24:07 följande:
    Av dina inlägg i tråden låter det som att du är rätt lin ts son.
    Om du vill kommunicera föreslår jag att du använder ett befintligt språk.
  • Sandra8978
    Anonym (...) skrev 2016-02-06 20:36:28 följande:
    Tror att det är du som har svårt att skilja på äpplen och päron..
    Då förstår jag, tack men jag har inga problem med barnuppfostran.

Lycka till med dina curlade barn, de kommer säkerligen bereda dig mycket glädje i livet.
  • Anonym (E)

Min adoptivson på 11 år helt saknar empati, ånger och studsar bara glatt vidare efter tråkiga saker har hänt. Han stjäl i butiker, av släkten och oss. Slåss och är elak i skolan o.s.v.Förändras inte vad man än gör. Kan säga "rätt saker", men bara i repeterat då vi lärt honom hur man bör uppföra sig. Är bara som en teater. Han har bott hos oss i snart fem år. Hans biologiska pappa var kriminell och våldssam. Vi går till BUP. och har rådgivning. Hjälper inte. Jag är orolig att han kan vara psykopat. Han utstrålar ett enormt mörker och en obehaglig tomhet under "teaterytan". (Har flera barn som alla är mycket väluppfostrade, empatiska och väldigt omtänksamma och snälla kan tilläggas. Uppfostrar dem likadant såklart..) Har sökt info om pdykopater och då står det att man ska "lämna direkt" för inget kan göras för att förändra dem. Men man kan ju inte lämna sitt barn! Jag har inga råd tyvärr, men känner igen mig. Om det är någon tröst. Kram!

• Anonym (E)

Kan tillägga att jag är utbildad psykolog och min partner specialpedagog. Att vara lågaffektiv, tydlig, förklara från andras håll o.s.v fungerar intej på vår son. De andra barnen är hur empatiska som helst, känner ånger o.s.v.

• Anonym (Stina)
    Anonym (E) skrev 2019-06-15 09:04:05 följande:

Kan tillägga att jag är utbildad psykolog och min partner specialpedagog. Att vara lågaffektiv, tydlig, förklara från andras håll o.s.v fungerar intej på vår son. De andra barnen är hur empatiska som helst, känner ånger o.s.v.

Oj men om du är psykolog och har all den kunskapen så borde du kunna hitta möjliga förklaringar till sonens beteende, i samråd med bup? Om han varit utsatt för svåra trauman i tidiga barndomen så är det ju inte alls särskilt märkligt att han utvecklat destruktiva strategier?

Reagerar också på att du skriver att han kanske är psykopat - det finns ju diagnoskriterier för antisocial personlighetsstörning som din som kanske uppvisar och då behöver ni ju stötta enligt dessa? Vad säger bup?
  • Anonym (wax)
    Anonym (OroligMor) skrev 2015-10-26 13:17:42 följande:

Tack för alla svar! Jag har endast testat en gång att inte ge kram när jag var väldigt upprörd (han slog till mig för att han ogillade något jag sa)(Och jag förklarade självklart att jag var upprörd och varför). Men han bara fortsatte att prata med mig som att inget var fel tills han kanske 10 min senare fick en kram. (När jag inte orkade stå emot längre) 

Jag tvivlar på att detta är ett informationsproblem då vi pratar om detta ofta och hur detta kan påverka livet och sociala kontakter på kort och lång sikt.

Vanligtvis så kramas vi ofta så jag tror inte att han är "i behov" av mer kramar, då han får dem så ofta han vill. 

Är verkligen kännslomässig utpressning vägen att gå? Jag ser att förstår vad jag säger men han "känner" det inte, vilket gör att han inte tar till sig det ordentligt och gör det igen. 

BUP har tyvärr inte varit av något hjälp tidigare men jag har kontinuelig kontakt med skolan då de också ser impulskontrollproblematiken och får där igenom veta vad han gjort.

Och ja jag märker när jag läser detta att jag framstår som en väldigt mesig mor, men är det så att mer straff är lösningen på ett empatiproblem? Det enda "straff" som utdelas hemma är att jag tar bort hans iPad ett par veckor om han betett sig riktigt illa, men det brukar han mest finna lite irriterande på sin höjd.

Jag är väldigt kluven och förrvirrad här, och vill verkligen betämma mig för hur jag bör ändra mitt fostrande innan jag applicerar så jag inte förvirrar honom med att byta metod en gång i veckan... 

Det kan vara så att din son inte är neurologiskt kapabel att känna empati pga. att hjärnan har skada/or i framloben. Hade han syrebrist vid förlossningen? Framloben (där bla. empaticentrat sitter) är den delen som först tar skada vid syrebrist vad jag vet.

Vet du ifall han skadat pannan någon gång, ex. han blev tappad som bebis, fall/cykelolycka etc? Du borde se till att han genomgår en magnetröntgen med fokus på framloben för att vara på den säkra sidan. Har ev. skada uppkommit tidigt är det inte säkert att det syns längre.

Läste en ganska färsk rapport nyligen att tankemönstret hos en psykopat och de med framlobsskador är lika. Om detta nu skulle vara fallet för din son så kan han få psykologisk hjälp att på bästa sätt lära sig att leva med funktionsnedsättningen.

Ps. Om beteendet inte försvinner - gör samhället en tjänst och se till att han aldrig blir myndighetsutövare, politiker, chef och kanske även förälder..
  • Panduro
    Sandra8978 skrev 2015-10-24 21:02:58 följande:

Han behöver förstå att om man först betett sig dåligt och sen ber om ursäkt betyder inte det att man är +/- 0

Förstår han att han kommer få problem med vänner om han beter sig illa?

Jag hade nog försökt att inte acceptera en kram efter att mitt barn betett sig illa om jag kände att mitt barn inte verkligen fattat vad som vad problemet.

Då hade jag ignorerat mitt barn en stund.

Kramen visar ju att allt är ok.

Det här är varken ditt problem eller fel. Vill bara att du ska veta att tårarna steg i mina ögon när jag läste ditt inlägg. Kastades genast tillbaka till de få tillfällen min mor gjort så mot mig. Det hände inte många gånger men det har påverkat mig även som vuxen. Blir otroligt ängslig och ledsen när nån visar sin surhet genom tystnad.
  • Anonym (E)
    Anonym (Stina) skrev 2019-06-15 10:30:35 följande:

Oj men om du är psykolog och har all den kunskapen så borde du kunna hitta möjliga förklaringar till sonens beteende, i samråd med bup? Om han varit utsatt för svåra trauman i tidiga barndomen så är det ju inte alls särskilt märkligt att han utvecklat destruktiva strategier?

Reagerar också på att du skriver att han kanske är psykopat - det finns ju diagnoskriterier för antisocial personlighetsstörning som din som kanske uppvisar och då behöver ni ju stötta enligt dessa? Vad säger bup?

Min son har en svår traumatisering och personlighetsstörning med delpersonligheter som de tror lutar åt psykopatiska drag på BUP. Mycket av problematiken grundas i hans uppväxt innan han kom till Sverige, så nej anonym Stina det är inte märkligt att han har problem. Utgår ifrån detta i vår behandling av honom. (Han ljuger utan ånger, utgår bara ifrån egen vinning, känner inte empati. Ofta i sociala problem.)

Att jag är rädd att min son är psykopat är en oro jag bär i och med att han, trots mycket jobb och professionell stöttning, inte förändras. Det är min oro som mamma och den måste jag få stå för privat.

Jag ville skriva för att visa att andra också kan ha samma problem. Kanske det kan vara till stöd på något vis, eller i alla fall få den som skriver att känna sig mindre ensam. Jag vill inte gå in på min son för ingående vidare i detta forum, då det känns fel och för privat. Tycker det var en trist ton i denna tråd. Mycket påhopp och snabba dömanden.
  • Anonym (vad tror du?)

Har inte läst alla svar, men vad tror du själv att anledningen är?

• Anonym (vad tror du?)
    Anonym (me) skrev 2015-10-24 20:59:27 följande:

Min 10 åriga son är likadan, han har aspberger.....

Har inte nån på förskolan och skolan reagerat?

Varför har din son asperger, din uppfostran?
  • Anonym (vad tror du?)

Sandra, har du egna barn?

• jeanette02
    Panduro skrev 2019-06-15 12:53:36 följande:

Det här är varken ditt problem eller fel. Vill bara att du ska veta att tårarna steg i mina ögon när jag läste ditt inlägg. Kastades genast tillbaka till de få tillfällen min mor gjort så mot mig. Det hände inte många gånger men det har påverkat mig även som vuxen. Blir otroligt ängslig och ledsen när nån visar sin surhet genom tystnad.

Min mamma kunde stänga ned i flera dagar, med total iskyla mot mig men superglad och trevlig mot alla andra. Det påverkade mig och gjorde skada och det är ett fruktansvärt beteende. Så jag förstår dig. Får ångest bara att tänka på det. Det här kan hon göra fortfarande. Men nu är jag ju vuxen, men som barn är man ju rätt utlämnad.

Samtidigt till mina barn säger jag (när de/vi tillsammans drivit oss till vansinne ) att nu vill jag tex sitta ifred här en stund.

Så efter någon kvart kan vi närma oss varandra igen så att säga.

Därför tänker jag att TS har en poäng här, men det får ske i samförstånd.
  • Anonym (vad tror du?)

OroligMor, förstår du att empati är något som man lär sitt barn? Visar du själv empati? Hittills har jag inte sett mycket av empati i det du skrivit...bara anklagelser...

• Anonym (Zz)

Förmodligen har din son mer problem med att kontrollera sina impulser än att behöva känna skam. Alltså, enligt min erfarenhet så är skamkänslor inget att eftersträva- utan ni ska jobba på det som händer INNAN han slår någon, allt som händer innan han blir så arg att han slår.

Det är sällan små barn - även din son känner riktig ånger när de har slagit någon. Allt vad vi tvingar de på - om att be ursäkt är någon form av formalitet och barnen gör oftast det inte för att de känner ånger eller skam utan just för att de är tvingade av vuxna att göra det. Så gör man. Det gör inte ett barn till någon psykopat utan barnet behöver hjälp och redskap för att avbryta sitt våldsamma beteende mot andra. Lära att ontrollera sina impulser.

De riktiga psykopater eller barn med psykopatiska drag är de som exempelvis gör illa oskyldiga djur, plågar dem bara för att, mm. Där har du ett empatistörning på riktigt. Inte när barnet inte kan kontrollera sina känsloutbrott

Försök ta reda på varför din son är tvungen att sparka sina kamrater, vad exakt händer innan och vad han skulle kunna göra ISTÄLLET för att sparka sin kompis. Oftast händer det något innan, kompisen gör/säger något som inte känns bra. Ilskan svämmar över en...istället för att prata lever händerna ut aggressionen

Sedan försök bena ut också vad han känner EFTER att ha tilldelat slag - är det någon lättnad för honom att ha slagit någon, har han fått ut sin ilska eller behöver han slå en gång till. Blir det någon form av lättnad? Sedan kan man kanske prata om HUR man skulle göra för att känna samma lättnad i en konflikt UTAN att ha slagit någon. Kanske ska man sparka en kudde istället? Springa ett varv? Hoppa studsmatta? Tänka på något annat ... andas djupt

Lyckas han avbryta ett utbrott/slagsmål ska han belönas med något - något han verkligen uppskattar.

Vad jag vill säga är att tvinga inte barn på skam (skam känslor är förkastliga) utan försök jobba bort beteendet istället. Det är jättesvårt att hantera starka känslor om man har bristande impulskontroll - och det krävs massor av tålamod att träna bort oönskade beteenden.

Jämför inte din son med hans pappa, tillskriv inte några möjliga ärftliga egenskaper på honom. Läs inte en massa dumheter om andras liv. Utan ni ska träna bort det och det kommer att hå bra!

Du kan påverka din son idag -

ha själv GODA förväntningar på honom. Säg att han är bra, att du förstår honom att han bli arg och vill slåss, men att nu ska ni jobba bort det.

• Anonym (Floyd)

Jag har levt med ett bonusbarn i 7 år som agerar på lika sätt.

Vi har provat allt utom extern hjälp för det vill ej modern. Straff, belöning, omtänksamhet, lyfta barnet, berömma, ge lätta uppgifter, ge svåra uppgifter, få det han vill för tillfället, inte få det han vill. Noll skillnad.

Det enda som man möjligen kan märka är att berömma, krama och ge frihet får honom att eskalera kraftigt ögonblickligen. Då är det "fritt fram".

Straff berörs han inte av, han gör det bara ändå, på annat sätt.

Jag tror ärligen han inte förstår alls varför han inte kan ta det han vill eller göra som han vill. Det verkar verkligen så.

Har vi ett långt samtal om varför han inte kan komma hem halv 6 på morgonen om vi sagt halv 10 och han gjorde det 6 gånger i rad så kan han direkt efter det samtalet, som ofta slutar med skäll eftersom han aldrig anser att han gjort något av detta, fråga om han kan få vara ute till 2 i natt.

Det är obegripligt. Han är, nu 15 år.

Svar på tråden Hjälp! Min son visar aldrig empati eller skam