• Anonym (Ledsen)

Förskola 11 timmar/dag

Jag och exet är mitt i en separation. Han vill verkligen ha barnen varannan vecka (vilket jag absolut förstår, det vill jag också att han ska kunna ha!) Men han kommer inte ens hinna laga middag innan barnen har somnat på hans dagar.

Han flyttar till en annan kommun eftersom att han har familj och vänner där (ca en kvart bort med bil). Utöver körtiden hit då han måste lämna på förskolan här så har han en timme till jobbet. Han jobbar 7-16 så det skulle innebära att han kör hemifrån halv 6 för att hinna lämna och vara hemma igen vid samma tid på kvällen.

Han vill verkligen, verkligen, verkligen ha barnen och tar inte in att de inte kommer att må bra av detta. Det spelar liksom ingen roll vad jag säger. Ber jag honom att gå ner i arbetstid så tycker han att jag försöker förstöra hans ekonomi. Ber jag honom att se det från barnens synvinkel så tror han att det är för att jag vill ha dem på heltid och för att få pengar. 

Jag studerar och min längsta dag är på ca. 6 timmar (som jag MÅSTE befinna mig i skolan). Han är en helt fantastisk pappa och älskar verkligen sina barn. Självklart vill jag att han ska få ha dem lika mycket som jag och har erbjudit att han äter middag med oss och att de bor mer hos honom på lov och ledigheter. Men han vill ju också ha sin lediga tid, som han så fint uttrycker det.

Vi kommer väldigt bra överens annars och kan prata om det mesta. Men här kör det fast. Hur ska jag övertyga honom? Det handlar ju inte om att jag vill ha dem på heltid (klart jag vill men ni förstår hur jag tänker), utan om deras bästa. Att dem ska slippa så långa dagar. Hjälp!

• Svar på tråden Förskola 11 timmar/dag
  • Ms H
    Anonym (Ledsen) skrev 2015-10-22 17:42:42 följande:

Förskolan har öppet 6-18. Han vägrar gå ner i tid. Det är nog en kombination av att han har en del skulder och behöver pengarna sen är han arbetsnarkoman. Han älskar sitt jobb. Kanske vågar han inte fråga sin chef heller, vad vet jag.

Jag tror inte att han hade märkt av att det varit jobbigt att ha dem för dem hade somnat i bilen påväg hem. Alternativt att dem varit gnälliga i en halvtimme sen hade dem ändå däckat. Det gör dem redan nu vid den tiden. 

Barnen är 2 och 3 år.

Men om han får jobba en timme längre per dag varannan vecka och en timme kortare per dag varannan, behöver han ju inte gå ner i tid. AG är förstås inte skyldig att tillåta det, men det skadar ju inte att fråga.
  • Anonym (Fia)
    Anonym (Ledsen) skrev 2015-10-22 18:09:40 följande:
    Det var i för sig en helt otroligt bra idé. Jag ska föreslå det för honom! Tack!
    Vi gjorde så. Han lämnade barnen hos mig varje morgon och så åt vi frukost innan jag behövde lämna dem i förskolan. Sen hämtade jag när dagen var klar och så fick barnen äta mellanmål hemma om vi blev så tidiga eller så fick de bara frukt och vila eller så spelade vi spel eller läste innan pappa hämtade. Ibland när de var hungriga så lagade jag middag innan han hämtade så att de var mätta när det var dags att åka till pappa. Win-Win tycker jag för jag fick ha barnen nästan varje dag.
  • Anonym (asa)

Tycker INTE att det är för barnens bästa att alltid ha växelvis boende. Det här är ett fall då det bästa faktiskt vore om barnen mestadels bodde hos dig ts.

Det är ju för fasiken barnplågeri att ha barn på förskolan så långa dagar. Varje förälder undviker ju så långa dagar så långt det bara går. Okej att vissa barn tål mer än andra men det är inte optimalt för något barn att ha så långa dagar.

Fråga ditt ex om han föredrar att barnen uppfostras av föräldrarna (er två) eller av förskolan. Och be han läsa på om hur förskolemiljön påverkar småbarn, stress, anknytning och sånt.

Ett superbra förslag är ju att du hämtar barnen tidigare på förskolan och att han sedan plockar upp dem efter jobbet. Ett annat är att han har barnen långhelg torsdag-måndag.

Sedan förstår jag inte hur han kan neka till att ha dem längre perioder under loven. Egentid?? Var det inte han som ville tillbringa så mycket tid som möjligt med sina barn.

Två andra förslag är ju att du antingen låter honom få honom som han vill (varför inte?) och tar upp det för en ny diskussion om barnen börjar må dåligt. Eller att du helt enkelt vägrar gå med på växelvis boende.

• Anonym (././.)

Jag har jobbat på förskola i många år.

Barn under 3 år mår inte alltid bra av varannan vecka. Jag blir ledsen när jag tänker på hur vissa av barnen mådde.

Tänk på vad som är bäst för barnen, inte vad som blir bäst för er föräldrar.

Förslaget att du hämtar tidigare varje dag är ett jättebra förslag. Det kan väl knappast spela roll för pappan om han hämtar på förskolan eller hos dig?

Och så slipper barnen varannanvecka-livet.

Lycka till!!

• Milleman

Jag tänker på förslaget att du hämtar barnen varje dag och pappan hämtar hos dig. Det är ju jättebra om det funkar för barnen :)
    Jag tänker bara vad de ska tänka hela den veckan pappan inte dyker upp sent på eftermiddagen?
    Är du ledig någon dag i veckan, tex torsdagar? Då hade ju barnen på pappaveckan kunnat få stanna kvar på onsdagen och sova hos dig och slippa gå upp tidigt på torsdagen. Och tvärtom på mammaveckan, att pappan hämtar kanske tisdageftermiddag så de får ses. Eller två dagar om du är ledig två dagar.
    Då blir det inte en hel vecka ifrån pappa och de behöver inte lämna dig varje eftermiddag varannan vecka. De kan ju också vara trötta och bara behöva vila och inte byta hem.

Ert största ansvar är ju att vara lyhörda på barnen, inte era era behov och känslor. Mår inte barnen bra kommer ingen av er må bra. Och 55 timmar på förskolan varannan vecka när de eg inte behöver är helt över vad jag kan förstå. Hoppas pappan också förstår det snart, eller att förskolan på något sätt får fram det!

• 1234568

Måste säga att jag håller med om detta vecka/vecka inte är en super ide för barn under 4-5 år. Därifrån jag kommer så är det inte ett alternativ att ha det så för barn under 4 år. (Socialtjänsten skriver inte under ett sådant umgänge för små barn).

Jag förstår att han såklart vill ha barnen så mycket som möjligt. Men det där med att du då på hans eventuella veckor hämtar barnen, dom är hos dig tills ..18 tiden?..Sedan köra bil 1 timme för att gå och lägga sig, vakna och snabbt till förskolan igen?...Det låter väldigt...utmattande för så små barn...

Jag som vuxen skulle tycka det var extremt att leva så. Och barn orkar MINDRE än vuxna.

Om varannan helg är för lite för honom så måste han nästan ändra sina arbetstider dom veckorna han vill ha barnen. Man kan inte både vara arbetsnarkoman och jobba långa dagar, bo 1 timme från barnens förskola OCH ha varannan vecka. Det är att straffa barnen.

Hur skulle det vara om han hade en längre helg? Alltså kanske från ons-måndag. Och sedan har du dom då från måndag-följande veckas onsdag. Och däremellan kan han kanske titta in någon kväll och träffa dom på hemma plan. Det skulle ge barnen "bara" 3 långa dagar på 2 veckor.

Om några år fungera vecka vecka säkert bättre. Men även då kommer han behöva tänka över sin situation..för barn bör inte ha så långa dagar..

• Anonym (asa)
    1234568 skrev 2015-10-22 21:16:02 följande:

Måste säga att jag håller med om detta vecka/vecka inte är en super ide för barn under 4-5 år. Därifrån jag kommer så är det inte ett alternativ att ha det så för barn under 4 år. (Socialtjänsten skriver inte under ett sådant umgänge för små barn).

Jag förstår att han såklart vill ha barnen så mycket som möjligt. Men det där med att du då på hans eventuella veckor hämtar barnen, dom är hos dig tills ..18 tiden?..Sedan köra bil 1 timme för att gå och lägga sig, vakna och snabbt till förskolan igen?...Det låter väldigt...utmattande för så små barn...

Jag som vuxen skulle tycka det var extremt att leva så. Och barn orkar MINDRE än vuxna.

Om varannan helg är för lite för honom så måste han nästan ändra sina arbetstider dom veckorna han vill ha barnen. Man kan inte både vara arbetsnarkoman och jobba långa dagar, bo 1 timme från barnens förskola OCH ha varannan vecka. Det är att straffa barnen.

Hur skulle det vara om han hade en längre helg? Alltså kanske från ons-måndag. Och sedan har du dom då från måndag-följande veckas onsdag. Och däremellan kan han kanske titta in någon kväll och träffa dom på hemma plan. Det skulle ge barnen "bara" 3 långa dagar på 2 veckor.

Om några år fungera vecka vecka säkert bättre. Men även då kommer han behöva tänka över sin situation..för barn bör inte ha så långa dagar..

Håller med dig. Får ångest över tanken över att behöva leva så stressigt. Och jag är ändå vuxen..

Hoppas verkligen att pappan tänker om.
  • Anonym (.)

11 timmar per dag på förskola, + tiden i bilen gör ju att det blir lite problematiskt och säkert tungt för barnen.
    Men jag är av åsikten ändå att 11 timmar inte BEHÖVER vara en katastrof för ett barn som tycker om och trivs att vara på förskolan. Alla "förstå-sig-på-are" resonerar alltid generellt och glömmer fullständigt att alla barn är totalt olika och trivs bättre och sämre i HELT olika situationer. 

Stör mig något helt otroligt på hetsen där deltidsmammorna i det närmaste tävlar om hur tidigt man kan hämta på dagis.

Men visst 11 timmar är långt, och lite tid i bilen på det gör det hela jobbigt med tanke på att de förmodligen somnar på vägen hem.

• Milleman
    Anonym (.) skrev 2015-10-23 09:19:21 följande:

11 timmar per dag på förskola, + tiden i bilen gör ju att det blir lite problematiskt och säkert tungt för barnen.
    Men jag är av åsikten ändå att 11 timmar inte BEHÖVER vara en katastrof för ett barn som tycker om och trivs att vara på förskolan. Alla "förstå-sig-på-are" resonerar alltid generellt och glömmer fullständigt att alla barn är totalt olika och trivs bättre och sämre i HELT olika situationer. 

Stör mig något helt otroligt på hetsen där deltidsmammorna i det närmaste tävlar om hur tidigt man kan hämta på dagis.

Men visst 11 timmar är långt, och lite tid i bilen på det gör det hela jobbigt med tanke på att de förmodligen somnar på vägen hem.

Absolut finns barn som klarar av det. Men att gå 55 tim i veckan betyder ju att man knappt träffar sina föräldrar. Sen att vissa måste lämna så mycket (tex ensamstående) är oundvikligt. Men kan man lösa det med färre timmar tycker jag att man gör det. För att få träffa sitt/sina barn mer än 30 min per dag.

I ts fall så finns ju möjligheten till kortare dagar genom att de inte har just varannan vecka. Man hade kunnat ha varannan vecka onsdag-tisdag och på så sätt slippa 5 långa dagar i sträck. Eller som förslaget ovan att mamman hämtar samt har de hemma om hon är ledig någon dag.
    Det är ju inte kul att sitta hemma och veta att ens barn varit på förskolan sedan kl 6 och ska vara där flera timmar till om man själv inte har något inbokat.
  • Anonym (asa)
    Anonym (.) skrev 2015-10-23 09:19:21 följande:

Varför beröva barnen i princip all föräldratid varannan vecka när de har alternativ?
Svar på tråden Förskola 11 timmar/dag